یک شرکت آلمانی بدون مجوز دولت ارتقای تانک‌های لئوپارد ترکیه را انجام می‌دهد

کدخبر: 2166798

شرکت "راین‌متال" آلمان بدون مجوز دولتی مدرن کردن و ارتقای تانک‌های لئوپارد-۲ ترکیه را به عهده گرفته است. به گزارش برخی از رسانه‌های آلمان، قرار است قراردادی در این زمینه با شرکت BMC در ترکیه امضا شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه‌وله، اخیرا تصاویر تانک‌های آلمانی لئوپارد که برای حمله‌ نظامی ترکیه به "یگان‌های مدافع خلق" کرد در شمال سوریه استفاده شده‌اند، انتقاد شدید افکار عمومی آلمان را به دولت این کشور برانگیخته است. رسانه‌ها از به‌کارگیری تانک‌های آلمانی در جنگی سخن گفته‌اند که با حقوق ‌بین‌الملل همخوانی ندارد.

زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه آلمان، قبل از این حمله در دیدار با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه‌ی ترکیه، موافقت کرده بود که آلمان مدرنیزه کردن تانک‌های آلمانی لئوپارد که به ترکیه فروخته را به عهده گیرد.

برمبنای این توافق‌نامه شرکت "راین‌متال" آلمان باید پوشش زرهی تانک‌های لئوپارد-۲ را مقاوم کند، تا این تانک‌ها در برابر موشک و انفجارها تاب بیاورند.

دولت آلمان اما پس از حمله‌ نظامی ترکیه به "یگان‌های مدافع خلق" در شمال سوریه و استفاده از تانک‌های آلمانی لئوپارد در این حمله، نسبت به سخنان پیشین وزیر امور خارجه آلمان واکنش نشان داد و به دلیل انتقادات گسترده‌ای که در آلمان در مورد عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه وجود داشت، تصمیم گرفت تا تشکیل دولت ائتلافی جدید، تصمیمی درباره‌ مدرنیزه کردن تانک‌های آلمانی لئوپارد ارتش ترکیه اتخاذ نکند.

زیگمار گابریل در همین زمینه به هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" گفت: دولت آلمان به شدت نگران منازعه در شمال سوریه است. در رابطه با رایزنی درباره‌ صدور تسلیحات، برای دولت آلمان روشن است که ما اجازه نداریم به مناطق متشنج تسلیحات صادر کنیم و این کار را هم نخواهیم کرد.

توافق‌نامه پس از دیدار وزرای امور خارجه آلمان و ترکیه

برمبنای اطلاعاتی که هفته‌نامه آلمانی "اشترن" و مجله "رپورت" شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان (ARD) در مونیخ به دست آورده‌اند، در تاریخ نهم ماه ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۱۸)، چهار روز پس از دیدار وزرای امور خارجه آلمان و ترکیه، هیئتی از طرف شرکت BMC ترکیه به دوسلدورف آلمان رفته است.

گفته می‌شود که هیئت اعزامی از طرف شرکت BMC ترکیه در شهر دوسلدورف با مقامات شرکت "راین‌متال" آلمان دیدار و گفت‌وگو کرده و طرفین توافق‌نامه‌ای را نیز برای مدرنیزه کردن تانک‌های آلمانی لئوپارد ترکیه امضا کرده‌اند.

به نظر می رسد شرکت "راین‌متال" آلمان بر این نظر بوده که صدور مجوز در این باره از طرف مقامات آلمانی صادر خواهد شد.

انتقاد به "راین‌متال"

دیتر یانِچک، کارشناس اقتصادی حزب سبزهای آلمان، این اقدام شرکت "راین‌متال" آلمان را "رسوایی" نامیده است. او از دولت آلمان انتقاد می‌کند و می‌گوید که مقامات دولتی این کشور از طرفی موافق حقوق بشر هستند و خواستار آزادی دنیز یوجل، روزنامه‌نگار "دی‌ولت" شده‌اند که در ترکیه زندانی است؛ آلمان اما از طرف دیگر در معامله ‌مخفیانه‌ای این چنین دست دارد.

دیتر یانِچک نگران آن است که پس از مدتی با کاهش فشارهای خارجی مجوز چنین قراردادی از طرف دولت آلمان نیز صادر شود.

طرح همکاری درازمدت "راین‌متال" آلمان با ترکیه

شرکت "راین‌متال" آلمان برای مدرنیزه کردن تسلیحات ترکیه و همچنین کمک به ترکیه برای ساخت تانک تصمیماتی طولانی‌مدت دارد، زیرا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در صدد است که به زودی صنعت تانک‌سازی در ترکیه به راه اندازد.

شرکت "راین‌متال" آلمان نیز اعلام کرده که می‌خواهد با این طرح همکاری کند و به همین دلیل نیز شعبه‌ای در ترکیه تاسیس کرده است. این شعبه با نام RBSS در آنکارا فعالیت می‌کند. قرار است که RBSS برای ساخت تانک با شرکت BMC ترکیه همکاری کند.

دو شرکت RBSS و BMC به پرسش هفته‌نامه آلمانی "اشترن" و مجله "رپورت" شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان (ARD) در این باره پاسخی نداده‌اند و وزارت امور خارجه آلمان نیز اعلام کرده است که به دلایل حقوقی نمی‌تواند پاسخی به این پرسش بدهد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: