تولید سری چهارم «خانه ما» در اهواز

عنوان

مستند «مسابقه خانه» از مسابقه هایی است که با گذشت زمان توانسته جایگاه خود را در میان مخاطبان تلویزیون باز کند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی خانه مستند انقلاب اسلامی، فصل چهارم مستند مسابقه «خانه ما» که عید امسال در اهواز ضبط شده است، هم اکنون در حال پخش از شبکه نسیم است. این سری مستند مسابقه از نظر ساختاری و محتوایی تفاوت هایی نسبت به سری های گذشته خود دارد از جمله اینکه به دلیل قرار داشتن در ایام عید نوروز فضای متفاوتی را برای شرکت کنندگان و بینندگان به تصویر کشده است.

از دیگر تفاوت های سری چهارم مستند مسابقه «خانه ما» که قدرت مانور خانواده ها را افزایش داده است، دو برابر شدن سرمایه اولیه شرکت کنندگان در مسابقه است و همین مسأله سبب شده است شرایط مسابقه به زندگی عادی مردم نزدیک تر شود و به نوعی مردم بتوانند شباهت های بیشتری از اتفاقات روزمره زندگی خود را در مسابقه «خانه ما» مشاهده کنند.

این شباهت و قرابت های زندگی مردم با شرایط مستند مسابقه خانه ما به میزانی است که علی رمضان کارگردان این مسابقه می گوید: نشان دادن روابط صمیمی و روزمره بین اعضای خانواده که قبلاً در استاندارد های تلویزیون امکان پذیر نبود توسط «خانه ما» پایه گذاری شد و از این جهت به نظرم «خانه ما» یک برنامه خط شکن است. به همین خاطر تصویری که در خانه ما از خانواده ایرانی میبینیم تصویر واقعی تری است.

از نکات دیگر و جالب این مستند مسابقه می توان به ارائه تصویری واقعی و نزدیک از خرده فرهنگ های مختلف کشور در قالب یک مسابقه تلویزیونی دانست به گونه ای که شنیده ها و تصورات قبلی در خصوص سبک زندگی اصفهانی ها و یا اهوازی ها، به خوبی در این مستند مسابقه به تصویر کشیده می شود. این مسأله در سری چهارم با حضور یک خانواده عرب زبان معنای تازه ای پیدا کرده است و آشنایی با فرهنگ اعراب منطقه خوزستان و شباهت ها و تمایز های آن با سایر ساکنان این منطقه، جذابیت خاصی به این سری از مستند مسابقه «خانه ما» داده است.

شاید اولین قضاوتی که در خصوص مستند مسابقه «خانه ما» بشود این باشد که این مسابقه با هدف ترویج ریاضت اقتصادی در بین خانواده ها است ولی مخاطبان دائمی این مستند مسابقه به خوبی در می یابند که نقطه کانونی برنامه ریزی این مسابقه، جلوگیری از افراط در صرفه جویی و بهینه زندگی کردن با وجود محدودیت منابع است. به نظر می رسد همین مسأله موجب شده است هموطنان مختلف با فرهنگ ها و پیشینه های متفاوت بتوانند با این مسابقه ارتباط برقرار کنند.

علی رمضان کارگردان مستند مسابقه «خانه ما» هدف محوری آن را اینگونه توضیح می دهد: توانایی هایی در خانواده های ایرانی وجود دارد که معمولاً نادیده گرفته می شود. توانایی هایی که می تواند پول ساز و درآمد زا باشد. در «خانه ما» دو هدف در زمینه ی درآمد زایی دنبال می شود یکی ایجاد توانایی راه اندازی کسب و کار است و دیگری هم قبح شکنی نسبت به کسب درآمد خلاقانه است.

با این وجود مستند مسابقه خانه ما علاوه بر اینکه یک مسابقه جذاب و سرگرم کننده محسوب می شود، می تواند در زمینه ترویج سبک زندگی متناسب با ویژگی های بومی ایران مفید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

گزارش اختصاصی نسیم آنلاین از آخرین تحولات سیاسی عراق

پشت پرده همراهی العبادی با تحریم ایران چیست؟

هدف از جنگ ۳۳ روزه ریشه‌دار کردن رژیم‌صهیونیستی در منطقه بود

دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه هدف از جنگ ۳۳ روزه تحقق اهداف آمریکا در زمان جرج بوش بود، افزود: قصد آمریکا این بود که اسرائیل را در منطقه ریشه‌دارتر کند، اما با پیروزی مقاومت این طرح شکست خورد.

هیچ عاقلی مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیرد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در رابطه با اظهارات اخیر «دیوید آلبرایت» گفت: این حرفها را قبلا هم افراد دیگری زده بودند و از همان ابتدا دولت اوباما و به خصوص شخص کری هدف‌شان این نبود که محدودیت‌ها بعد از 8 سال برداشته شود.

واردات کالاهای کشورهای تحریم‌کننده نفت را ممنوع کنید

این اولین بار نیست که ایران تحریم نفتی می‌شود. ما قبلا تجربه چنین تحریم‌هایی را در گذشته داشته‌ایم  و باید به جای خام فروشی ماده‌ای با ارزش افزوده تولید و صادر کنیم. با این شیوه، هم ایران تبدیل به یک کشور صنعتی می‌شود و هم کلی شغل ایجاد می‌شود.

مهم‌ترین مطالب سرویس

گفت‌وگو با خبرنگار پرس تی‌وی در دمشق
در جنگ کودکانی را دیدم که حتی بلد نبودند موز بخورند!
گزارش ایرنا از گیشه سینما؛
هت‌تریک کمدی در صدر پُرفروش‌های هفته
پاسخ‌های کچویان به ادعای فروپاشی جامعه ایرانی
جامعه ایرانی؛ قوی، پویا و بامشکلات فراوان
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین