هشدار نخست‌وزیر ترکیه به همتای یونانی خود درباره افزایش تنش‌ها میان دو کشور

کدخبر: 2167196

نخست‌وزیر ترکیه صراحتا به مقامات یونان اعلام کرد که از ایجاد تنش میان دو کشور خودداری کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، بینعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه گفت آنکارا صراحتا به مقامات یونان اعلام می کند که جلوگیری از افزایش تنش ها به نفع روابط میان دو طرف خواهد بود.

ییلدیریم پیش از سفر به بلاروس در جمع خبرنگاران در فرودگاه «اسن بوغا» آنکارا گفت: ما صراحتا به الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان اعلام کردیم که با توجه به روابط میان دو کشور دوری از تنش به نفع دو طرف خواهد بود.

ییلدیرم روز گذشته در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر یونان درباره تحولات اخیر دریای اژه صحبت کرد.

نخست وزیر ترکیه گفت دریای اژه باید دریای دوستی میان ترکیه و یونان باشد و به طور مناسبی در جهت رفاه دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته خبرگزاری یونان یک قایق گشتی ترکیه شب دوشنبه به قایق گشتی گارد ساحلی یونان در نزدیکی جزایر کارداک در جنوب شرقی دریای اژه برخورد کرده است. در پی این حادثه، مقامات گارد ساحلی ترکیه از نزدیک شدن قایق حامل وزیر دفاع یونان به جزایر کارداک خودداری کردند.

مناقشات چند دهه ای میان ترکیه و یونان بر سر جزایر غیرمسکونی دریای اژه دو کشور را در آستانه جنگ مسلحانه در سال 1996 قرار داد و تحولات اخیر نیز موجب شروع مجدد تنش ها میان دو طرف شد.

نخست وزیر ترکیه گفت اگر اختلاف نظری میان دو کشور وجود دارد ترکیه تنها مسئول آن نیست بلکه یونان نیز در این میان نقش دارد. یونان هم باید همانند ترکیه مطابق قوانین تعیین شده رفتار کند و از بروز تنش در منطقه خودداری کند.

وی در ادامه افزود که نخست وزیران دو کشور بر کاهش تنش ها و حفظ ارتباط خود از طرق سیاسی و دیپلماتیک توافق کردند.

ییلدیریم همچنین گفت قرار است در حاشیه نشست ماه می ناتو مقامات دو کشور درباره اقدامات لازم برای کاهش تنش ها و جلوگیری از افزایش آن به گفتگو بپردازند.

وی درباره سفر رسمی دو روزه خود به بلاروس گفت در این سفر با همتای بلاروسی خود و نیز رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد بعد از سفر به بلاروس، ۱۶ و ۱۷ فوریه به آلمان می رود و در آنجا با آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور دیدار و گفت وگو خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: