دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز مطرح کرد:

توجه به کسب و کارهای نوپا هدف برگزاری همایش فناوری‌های فرهنگی/ دولت باید به کارکرد اقتصادی فرهنگ توجه کند

کدخبر: 2168700

سجادی میری با اشاره به اهداف برگزاری همایش ملی فناوری های فرهنگی گفت: توجه به کسب وکارهای نوپا و ایجاد محفلی برای تبادل نظر از جمله اهداف برپایی این همایش بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن آوری های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمد حسین سجادی میری دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش ملی فناوری های فرهنگی که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به اینکه صنعت فرهنگی بر روح و جسم انسان تاثیر دارد،گفت: با استفاده از فرآیند فناورانه و با به کارگیری فناوری در کنار فرهنگ می توان محصولات اقتصادی تولید کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز با بیان اینکه صنایع فرهنگی در کنار فناوری می تواند مشتری جذب کند، گفت: صنعت فرهنگی نیازمند فناوری است و فصل مشترکی با اقتصاد و فناوری دارد، صنعت فرهنگی زیرمجموعه های مختلفی دارد از جمله سینما، موزه، صنایع دستی و ... که همه این بخش ها مرتبط با آحاد مردم جامعه است.

صنعت فرهنگی عامل ایجاد اشتغال

وی با اشاره به اینکه صنعت فرهنگی سبب ایجاد اشتغال می شود، تصریح کرد: در سال 2014 و طبق آخرین آمار حدود 30 میلیون نفر در سراسر دنیا در حوزه فرهنگی مشغول به کار بودند که این تعداد میانگین یک درصد تمام اشتغال های دنیا است، البته توجه به 2 نکته در این آمار ضروری است، یک اینکه این آمار کشورهای آفریقایی و بخش های از آسیا و خاورمیانه را مورد بررسی خود قرار نداده است و همچنین در بسیاری از کشورهای جهان آمار اشتغال فرهنگی بیش از این است.

کم کاری ایران در صنعت فرهنگی

سجادی میری ادامه داد: متاسفانه در ایران شرایط نسبت به دیگر کشورها خوب نیست با توجه به سابقه فرهنگی که کشور ما دارد انتظار مشاغل بیشتر است و باید بر روی این حوزه کار کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز با بیان اینکه ستاد هویت ساز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال پیشرفت صنعت فرهنگی است، گفت: ستاد توسعه فرهنگ علم و فناور اقتصاد دانش بنیان و همچنین برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق در کنار ستاد نرم و هویت ساز به دنبال رفع موانع و ایجاد اکوسیستم مناسب برای رونق صنعت فرهنگی کشور هستند و استارت آپ های کشور در این حوزه را حمایت می کنند.

عملکرد نامناسب صنعت فرهنگی دلیل اصلی رشد نکردن استارت آپ های این حوزه

وی با اشاره به اینکه صنعت فرهنگی در کشورهای در حال توسعه مورد توجه قرار نمیٍ گیرد، اظهار کرد: به دلیل آنکه صنعت فرهنگی در پس زمینه صنایع دیگر قرار می گیرد و کشورها برای توسعه خود به آن توجهی نمی کنند این صنعت پیشرفت نداشته است، اگر کشوری می خواهد پیشرفت کند باید فرهنگ را هم همانند صنایع دیگر محور قرار دهد یکی دیگر از مشکلات این حوزه این است که زنجیره صنعت فرهنگی به صورت کامل نیست و هر یکی از عناصر آن مستقل از یکدیگر عمل می کنند و همین عاملی می شود تا شرکت ها و استارت آپ های این حوزه کوچک بمانند و رشد نکنند.

سجادی میری تصریح کرد: مسئله بسیار و محوری که ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال تغییر آن هستیم این است که به بودجه فرهنگی توجه بیشتری داشته باشیم، متاسفانه دستگاه هایی که بودجه فرهنگی دارند عملکرد مناسبی را از خود ارائه نمی دهند و همچنین دولت ها نگاه هزینه گری به فرهنگ دارند و به کارکرد اقتصادی آن توجه نمی کنند که این موضوع باید حل شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور فرهنگ در کنار علم و فناوری مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اقتصاد صنعت فرهنگی در حال رشد است و ما در سند فناوری به فناوری فرهنگی توجه بسیار زیادی داشته ایم زیرا صنعت فرهنگی از جمله صنایعی است که با سرمایه کوچک ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند.

وی در رابطه با اینکه چرا به صنعت فرهنگی توجه بسیار زیادی می شود، اظهار کرد: این صنعت سبب اشتغال زایی بسیار زیاد می شود همچنین توان صادرات را هم دارد و هدف ما از برگزاری این همایش ایجاد محفلی برای تبادل نظر بین دست اندر کاران فعال در 2 حوزه فرهنگ و فناوری بوده ایم و همچنین توجه به کسب وکارهای نوپا نیز از جمله اهداف دیگر ما بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: