ظریف: امیدوارم شایسته محبت‌های رهبری باشم

کدخبر: 2168818

وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران ضمن تشریح نتایج کنفرانس امنیتی مونیخ و دیدارهای خود با مقامات سایر کشورها گفت: امیدوارم که شایسته محبت‌های رهبری باشم.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافته است، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا با این ترتیب سخنرانی ها و سخنانی که مطرح شد، این کنفرانس برای صلح در منطقه و جهان مفید خواهد بود، گفت: مهم سخنی است که گفته می شود نه چینش ها. شما توجه کردید که یک نفر نمایشی کمدی را اجرا کرد، شخص دیگری هم اظهارات و اتهاماتی همیشگی را مطرح کرد. آنچه مهم است این است که جمهوری اسلامی همیشه یک پیشنهادی جدی داشته است. پیشنهاد جمهوری اسلامی برای ضرورت تدوین یک برنامه منسجم امنیتی برای منطقه مربوط به امروز و دیروز نیست. در اوج جنگ تحمیلی ما یعنی حدود سال 1365 به سازمان ملل متحد پیشنهاد ایجاد یک نظام امنیت منطقه ای در خلیج فارس را ارائه دادیم و این به مبنای بند هشت قطعنامه پانصد و نود و هشت که جنگ ایران و عراق بر اساس آن پایان یافت، تبدیل شد.

وی افزود: پیشنهادی که جمهوری اسلامی ایران امروز مطرح می کند، همواره پیشنهاد ما بوده است که از فهم و درک صحیحی از واقعیات منطقه نشأت گرفته است. زمانی ما اصرار می کردیم که یمن باید یک راه حل سیاسی داشته باشد که امروز همه بعد از شکست در تحقق اهدافشان از طریق توسل به راهکار نظامی و سرکوب ملت یمن، به این نتیجه رسیدند.درباره سوریه نیز همین پیشنهاد را مطرح می کردیم که حاضر نبودند درباره آن صحبت کنند، اما امروز همه بر آن تاکید دارند.اگر پیشنهاد معقولی باشد، فرقی نمی کند که شما را وسط سخنرانی کسی بگذارند یا غیره، این کارهایی که این ها انجام می دهند، حباب روی آب است. جمهوری اسلامی همواره بر مبارزه با افراط و تروریسم، تلاش برای امنیت منطقه ای تاکید کرده و این ها چیزهایی است که به نفع مردم ایران و منطقه است .

وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: امروز علاوه بر سخنرانی در کنفرانس، فرصت خوبی بود برای انجام ملاقاتهای دو جانبه درباره موضوعاتی از قبیل همکاری با سازمان ملل درباره حل بحران سوریه و تلاش برای پایان جنگ یمن که ملاقات های دوجانبه خوبی داشتیم. بسیار باعث تاسف بود که امروز را با خبر تاسف آور سقوط هواپیما شروع کردیم و من از طرف خودم و همکاران خودم در وزارت خارجه این ضایعه بزرگ را به تمام خانواده قربانیان تسلیت می گویم.

ظریف درپاسخ به این سؤال که آیا در جریان برگزاری این نشست با مقامات اروپایی درباره اصلاح برجام و موضوع موشکی ایران گفت وگویی داشته است، گفت: در سخنان دیروز من و آقای دکتر عراقچی با مقامات اروپایی تاکید بر این است که آن ها معتقدند که برجام باید حفظ شود. برخی سخنانی مطرح می کنند که باید گفت وگوهایی درباره سایر موضوعات صورت گیرد. ما به روشنی گفتیم که سایتسهای ما برای صلح و ثبات در منطقه مشخص است و ما تلاشهای خود در این راستا را دنبال می کنیم کما اینکه همواره کنشگر فعالی در این زمینه بودیم. اما کسانی که دنبال گفت وگو درباره سایر موضوعات هستند باید نشان بدهند که در اجرای تعهدات قبلی خود جدی هستند تا بشود بحث دیگری را با آنها کرد، بویژه اینکه این بحثها ارتباطی با برجام ندارد. برجام بر اساس یک فهم مشترک محقق شد و ما نمی خواهیم از طریق برجام همه موضوعات را حل کنیم. ما می خواستیم یک موضوع را حل کنیم که حل شده است، اما بدعهدی های دیگران مانع از این شده که برجام اثار مثبتش را در سطح جهانی نشان بدهد.

ظریف در توضیح جزئیات دیدار خود با استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: من با دی میستورا درباره تحولات بعد از کنفرانس سوچی گفت وگو کردم و این تحولات را فردا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و در اجلاس وزرای خارجه که دو هفته دیر در آستانه برگزار می شود و بعد از آن در اجلاس سران، پیگیری خواهم کرد. این نکته بسیار مهم است که ما توانستیم که از طریق همکاری با دولت و مردم سوریه در میدان مبارزه با افراطی گری گام های خوبی را برداریم و توانستیم از طریق همکاری با سه کشوری که نقش مهمی در کاهش تنش داشتند، مسیر صلح را دنبال می کنیم. همچنین درباره تحولات سوریه، مخصوصا سیاستهای بسیار خطرناکی که آمریکا در سوریه داشته است و حضور نظامی مخرب این کشور که نه تنها امنیت سوریه را به خطر انداخته بلکه اثار بسیار درازمدتی را برای سوریه و دیگر کشورهای منطقه خواهد داشت، بحث و تبادل نظر کردیم.

وزیر خارجه کشورمان درباره سخنان اخیر امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب درباره خود گفت: ایشان همینطور که فرمودند از همه چیزهایی که ما در جلسات خصوصی و علنی مطرح کردیم، کاملا اطلاع دارند. مثل همیشه محبت دارند و بنده سپاسگزارم از محبت ایشان و امیدوارم بتوانیم شایسته محبتهای ایشان باشیم.

وی درباره برنامه های سفر خود به روسیه گفت: دوستان ما در روسیه جلسه ای را گذاشتند با توجه به تحولات منطقه فرصتی است برای من و لاوروف که در ابتدای اجلاس نظراتمون را مطرح کنیم. دوستان دیگری نیز از اساتید دانشگاه و همکاران من در وزارت خارجه در این اجلاس حضور خواهند داشت درباره یمن و سوریه بحث و تبادل نظر خواهیم کرد. فرصتی است که من فردا با لاوروف درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه و اجلاس سوچی و همینطور تحولات یمن گفت وگو کنم.

وی درباره پاسخ به اینکه چرا ایران و روسیه اقدام بازدارنده ای درباره ترکیه نداشتند، گفت: ما رسما اعلام کردیم که هرگونه حرکتی را که تمامیت ارضی و استقلال سوریه را به خطر بیندازد یا خدشه دار بکند با آن موافق نیستیم و آن را به نفع کسی نمی دانیم. با همسایگان ترکیه ای خود صحبت کردیم و نگرانی های آنها را درباره سیاست های بسیار خطرناک آمریکا در سوریه و خطراتی که این سیاست ها دارد، شنیدیم و اعتقاد داریم که راه مناسب برای این خطر راه اقدام نظامی است، بلکه برای برخورد با سیاستهای مخرب ایالات متحده، باید از راه دیگری استفاده کرد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: