با راهنمایی رحیم صفوی در واحد علوم و تحقیقات

رساله چالش‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای مرکزی دفاع شد

کدخبر: 2169402

دانشجوی واحد علوم و تحقیقات از رساله دکتری خود با عنوان «تبیین چالش‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای مرکزی با تاکید بر گروه‌‏های سلفی» دفاع کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دانشجوی واحد علوم و تحقیقات از رساله دکتری خود با عنوان «تبیین چالش های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای مرکزی با تاکید بر گروه‏های سلفی»، به راهنمایی سید یحیی رحیم صفوی و مشاوره عبدالرضا فرجی راد و ابراهیم رومینا دفاع کرد.

حجت اله جهانی راد دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات در ارتباط با این رساله که به بررسی چالش های امنیتی ایران در منطقه آسیای مرکزی پرداخته است، گفت: در این پایان نامه، با توجه به دو عرصه میدانی و کتابخانه ای به بررسی و تشریح اهم چالش های امنیتی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای مرکزی، نشأت گرفته از فعالیت گروه ‏های سلفی و تکفیری پرداخته شده است.

به گفته وی، در این پژوهش 9 مولفه خشونت ‏گرایی، تروریسم، حضور نیروهای فرامنطقه ‏ای، افراط‏ گرایی قومی- مذهبی، تعصبات قومی- نژادی، تعارض‏های مذهبی، چالش‏های اقتصادی، مناسبات سیاسی با جمهوری اسلامی ایران و باورهای مذهبی به عنوان مهمترین چالش ها مورد بررسی قرار گرفت.

جهانی راد با بیان اینکه در گام بعدی، به صورت مستدل و مستند، مورادی نظیر باورهای مذهبی چالش‏ ساز و عقاید غیردینی، تقابل مذاهب و فرقه های اعتقادی فعال در منطقه، چالش در مناسبات سیاسی با جمهوری اسلامی ایران، به کارگیری خشونت (توسط گروه ‏های افراط‏گرای مذهبی) و فقر عمومی به عنوان علل تلقی شده است، افزود: در گام نهایی به ارائه راهکارهای کاربردی و قابل انجام در حوزه ملی و فراملی پرداخته شد. در نهایت به عنوان یک پیشنهاد، راهبرد جدیدی در این حوزه، فراروی دولتمردان و تصمیم گیرندگان عرصه دیپلماسی و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده است.

این پژوهشگر مسائل سیاسی، تصمیمات اتخاذ شده در حوزه امنیت منطقه را بر اساس نیاز روز و با توجه به سیاست‏ های جمهوری اسلامی ایران در روابط با سایر کشورها عنوان کرد و گفت: این نگرش، منطقه آسیای مرکزی را با همه قابلیت های بالقوه، در رده چندم اولویت های تصمیم ‏گیری قرار داده است.

جهانی راد، با یادآوری تاثیرگذاری بالای عملکرد جمهوری اسلامی ایران در کاهش میزان چالش های امنیتی بالقوه، ادامه داد: تدوین برنامه ای جامع برای منطقه با توجه به نیازها، امکانات موجود و توجه به روندهای گذشته آسیب شناسی آن ها و کشف نقاط قوت و ضعف، به عنوان اولین راهکار کاربردی ارائه شده در این رساله مطرح شده است.

وی با بیان اینکه احصاء اقدامات لازم برای بهبود مناسبات و رفع مشکلات موجود در روابط ایران با کشورهای منطقه و تقویت گام‏های اعتمادبخش و اساسی، دیگر راهکار کاربردی ارائه شده در این رساله است، افزود: تعریف منافع مشترک برای همکاری‏ های چند جانبه و منطقه‏ ای و استفاده از امکانات بالقوه موجود در سطح منطقه راهکار دیگری است که در این رساله به آن پرداخته شده است.

جهانی راد، پایه قرار دادن اولویت تعاملات اقتصادی مطلوب، هدفمند و برنامه‏ ریزی شده و استفاده از همگرایی ایجاد شده برای تسری موفقیت های این حوزه به سایر حوزه‏ های سیاسی، فرهنگی و امنیتی را راهکار نهایی ارائه شده دانست و ادامه داد: در این رساله بر ضرورت توجه به مولفه اقتصادی و اقدامات این حوزه در آسیای مرکزی تاکید شده است.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه تشریک مساعی با قدرت هایی همچون روسیه و چین و یادآوری تهدید ناشی از تروریسم برای این کشورها موجب وارد نمودن آن ها به عرصه مقابله با تروریسم و افراط گرایی دینی در منطقه خواهد شد، درکاهش هزینه های هنگفت ناشی اقدامات ضد تروریستی برای کشور تأثیرگذار خواهد بود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: