مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تشریح کرد

علت پایین بودن آمار بیمه‌شدگان در برخی استانها

کدخبر: 2169641

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه میان بیمه و عدالت اجتماعی رابطه وجود دارد گفت: می‌توان حدس زد در استانی که ۹۰ درصد بیمه شده دارد جمعیت در معرض فقر کمتری دارد. در واقع نبود اشتغال از جمله عوامل پایین بودن آمار بیمه‌شدگان است. اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید بیمه ها را تقویت کنیم که آن هم در گروی تقویت اشتغال و توزیع عادلانه امکانات است. باید مزیت ها در نقاط مختلف برابر شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا واعظ مهدوی در نشست بیمه و عدالت اجتماعی که در وزارت رفاه برگزار شد با اشاره به "حکمرانی خوب" گفت: دو رویکرد وجود دارد. رویکرد اول، دولت حداقلی و بازار محور است که بر اساس آن مناسبات بازار نیازهای اجتماعی را تامین و وظیفه دولت حفظ امنیت است. این دولت حداقلی و رویکرد بازارمحوری به نحوی بود که فریدمن می‌گفت در دانشگاهی که دولت پولش را بدهد سخنرانی نمی‌کنم و نگاهی تا این حد افراطی داشت.

وی افزود: رویکرد مقابل، رویکرد حکمرانی خوب است و به نظر می‌رسد اصول دینی ما با این رویکرد بیشتر مطابق است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در ادامه به بیان احادیث و روایاتی از ائمه اطهار پیرامون عدالت پرداخت و گفت: عدالت در سه حوزه مورد بررسی است، نخست عدالت قضایی است. باید حق افراد داده شود و حقی تضییع نشود. دوم عدالت رفتاری و رویه ای است. ممکن است رفتار ناعادلانه انجام دهیم اما جرمی مرتکب نشویم. سوم عدالت اقتصادی و اجتماعی است.

واعظ مهدوی به سیاست های تعیین کننده عدالت اقتصادی اشاره کرد و گفت: سیاست های تخصیص منابع، سیاست های توزیع درآمد، سیاست های باز توزیع اعم از سیاست های مالیاتی، سیاست های بیمه ای، سیاست های حمایتی و یارانه‌ای و سیاست های معطوف به هزینه‌های مبادله تعیین کننده عدالت اقتصادی هستند.

وی به شاخص درآمد هزینه خانوار اشاره کرد و گفت: هرچه ضریب هزینه‌های غیرخوراکی به خوراکی خانوار بیشتر شود نشان دهنده سطح رفاه است. این شاخص در خانوار شهری در سال 80 حدود 70 درصد در سال 81حدود 74 درصد در سال 89حدود 77 درصد، در سال 90 حدود 75 درصدبوده و در سال‌های 90 تا 92 چندان تغییر نکرده اما از سال 93 روبه بهبود رفته و در سال 96به حدود 76.6 درصد رسیده اما هنوز مطلوب نیست. در خانوار روستایی نیز روند تقریبا همین‌گونه است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه بیمه پس اندازی برای پیشگیری از فقر است با اشاره به نظام چندلایه تامین اجتماعی گفت: در لایه بندی لایه حمایت و مساعدت اجتماعی را داریم که مربوط به افرادی است که توان کار ندارند و خانواده سربازها، زندانیان، معلولان، آسیب دیدگان اجتماعی، ایتام و... از این جمله اند و دولت ها مکلف‌اند اینها را از منابع عمومی تحت پوشش ببرند. لایه بعدی لایه بیمه های پایه است که مربوط به نیروی کار است و حداقل های زندگی را تامین می کند. لایه سوم لایه بیمه های تکمیلی است، رفاه اجتماعی برای زندگی استاندارد برای افراد برخوردار تر در دستورکار بیمه های تکمیلی قرار می‌گیرد.

واعظ مهدوی ادامه داد: وضعیت استان ها از منظر جمع بیمه شدگان به کل کشور نیز یکی دیگر از شاخص هاست. میانگین کشوری در نسبت" بیمه شدگان تامین اجتماعی، بیمه شدگان صندوق کشاورزان و کارکنان دولت به تعداد خانوار به تفکیک استان ها در سال 96" حدود 63 درصد است اما نوسانات استانی زیاد است. به عنوان مثال این شاخص در سمنان 89، در یزد 95 و در استان مرکزی 80 درصد است اما در سیستان و بلوچستان 20 و در آذربایجان غربی 40 درصد است.

وی با بیان اینکه میان بیمه و عدالت اجتماعی رابطه وجود دارد گفت: می‌توان حدس زد در استانی که90 درصد بیمه شده دارد جمعیت در معرض فقر کمتری دارد. در واقع نبود اشتغال از جمله عوامل پایین بودن آمار بیمه شدگان است. اگر بخواهیم به عدالت برسیم باید بیمه ها را تقویت کنیم که آن هم در گروی تقویت اشتغال و توزیع عادلانه امکانات است. باید مزیت ها در نقاط مختلف برابر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: