مخالفت دیوان عالی آمریکا با مصادره کتیبه‌های هخامنشی

کدخبر: 2170799

دیوان عالی آمریکا در حکمی مخالفت خود را با حراج کتیبه‌های هخامنشی ایران اعلام کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از یورونیوز، دیوان عالی آمریکا در حکمی با درخواست مصادره الواح هخامنشی برای پرداخت غرامت به قربانیان آمریکایی انفجار انتحاری سال 1997 در بیت المقدس مخالفت کرد.

ایران به اتهامی واهی برای مشارکت در این انفجار از سوی دادگاه فدرال آمریکا به پرداخت 71 میلیون و 500 هزار دلار غرامت به مجروحان انفجار فوق محکوم شده است. بازماندگان انفجار سال 1997 به دلیل عدم پرداخت غرامت از سوی ایران خواستار مصادره کتیبه های دوره هخامنشی که در موزه شیکاگو نگهداری می شود، شده بودند.

این الواح باستانی در دهه 1930 به آمریکا قرض داده شدند و از آن زمان تاکنون در شیکاگو نگهداری می شوند. برخی از قدیمی ترین کتیبه های گلی جهان در میان این الواح است.

تصمیم روز چهارشنبه دیوان عالی آمریکا امکان دریافت غرامت از راه مصادره آثار فرهنگی را برای شاکیان پرونده های مشابه دشوار می کند. تصمیم عالی ترین نهاد قضایی ایالات متحده با هشت رای موافق و بدون مخالف گرفته شد. یکی از قضات دیوان عالی در این رای گیری شرکت نکرد.

حکم روز چهارشنبه دیوان عالی آمریکا از آن نظر اهمیت دارد که مشخص می کند امکان مصادره چه نوع اموالی براساس قانون فدرال مصوب سال 1976 وجود ندارد.

رای دیوان عالی آمریکا تائید تصمیم یک دادگاه تجدیدنظر در شیکاگو است که در سال 2016 با مصادره الواح هخامنشی در این پرونده مخالفت کرده بود.

تصمیم روز چهارشنبه دیوان عالی آمریکا احتمالا تعیین کننده سرنوشت دیگر شکایت ها و اجرای احکام مشابه علیه ایران نیز خواهد بود. چهار گروه از مجروحان حملات دیگر نیز برای دریافت غرامت خود درخواست مصادره اموال بانک ملی ایران به ارزش 17 میلیون و 600 هزار دلار را مطرح کرده اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: