خانه‌ای روی آب؛

جزیره شناور؛ خانه جدید روهینگیایی‌ها در خلیج بنگال

کدخبر: 2170803

نخست‌وزیر بنگلادش اعلام کرد دولت کشورش جزیره‌ای را در خلیج بنگال برای اسکان ۱۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی اختصاص خواهد داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، بنگلادش در تلاش است تا جزیره خالی از سکنه و گل آلود خلیج بنگال را به سرپناهی برای 100 هزار مسلمان روهینگیا که از سرکوب های نظامی میانمار فرار کرده اند، تبدیل کند. مقامات ارشد بنگلادش بر سر این موضوع که آیا پناهندگان در این جزیره تنها رها خواهند شد، اختلاف نظر دارند.

شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش روز دوشنبه گفت انتقال پناهندگان به این جزیره یک راه حل موقت برای کاهش تراکم کمپ های پناهندگان خواهد بود.

آگوست سال گذشته حدود 700 هزار روهینگیایی از شمال ایالت راخین میانمار به بنگلادش مهاجرت کردند. با این وجود، یکی از مشاور نخست وزیر بنگلادش در مصاحبه ای با رویترز گفت: «آن ها (روهینگیایی ها) می توانند برای بازگشت به میانمار این جزیره را ترک کنند یا آن را به عنوان یک کشور سوم بپذیرند.»

وی در ادامه افزود: «این یک اردوگاه کار اجباری نیست اما محدودیت هایی وجود دارد. ما به آن ها گذرنامه بنگلادشی یا کارت شناسایی نمی دهیم. علاوه بر این یک اردوگاه پلیس با 40-50 نیروی مسلح در آن جا وجود خواهد داشت.»

مهندسان انگلیسی و چینی در حال آماده سازی این جزیره هستند تا قبل از شروع فصل باران های موسمی در ماه آوریل که می تواند موجب خرابی کمپ های متزلزل و پرجمعیت پناهجویان شود، آن ها را به این جزیره منتقل کنند.

مشاور نخست وزیر بنگلادش در مورد نحوه انتخاب پناهجویانی که به این جزیره منتقل می شود، توضیح داد انتخاب این افراد از طریق قرعه کشی و یا داوطلبانه خواهد بود، اما این روش هنوز قطعی نشده است.

نماینده ارشد سازمان ملل متحد در زمینه پناهجویان در بیانیه ای گفت: «هر نقل و انتقالی در مورد پناهجویان باید بر اساس انتخاب آگاهانه یا داوطلبانه انجام شود.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: