گزارش/

ایران سرزمینی حاصلخیز برای لاله‌های هلند

کدخبر: 2171151

با وجود زمینه‌های مختلف همکاری بین تهران – آمستردام، آینده روابط دو کشور مثبت ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، در روز های گذشته "سیخرید کاخ " وزیر امور خارجه هلند طی دیداری دیپلماتیک با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بر گسترش روابط دوجانبه آمستردام و تهران تاکید کرد.

علاوه بر این "سیخرید کاخ" اعلام کرد: شرکتهای هلندی آماده اند که مشارکت فعال تری در روند پیشبرد طرحهای ایران در ارتباط با فناوری های نوین ، کشاورزی و صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکتها را برای گسترش فعالیتهایشان در ایران، تشویق و ترغیب می کند.

وی با تاکید بر تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام، به نقش برجام در توسعه این روابط در زمینه های مختلف اشاره و بر ضرورت تداوم روند گفت وگو ها میان ایران و اتحادیه اروپا برای تقویت اعتمادسازی در حوزه های مورد علاقه تاکید کرد.

وزیر خارجه هلند با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت که نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع و آن را به رسمیت می شناسیم.

رئیس جمهور نیز در این دیدار به ظرفیت های گسترده برای تقویت همکاری های ایران و هلند اشاره و اظهار کرد: سطح مبادلات تجاری دو کشور هم اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقاء یابد.

روحانی تقویت همکاری های بانکی را برای توسعه همکاری های اقتصادی ضروری خواند و با تاکید بر اهمیت تشویق و ترغیب بانکهای هلندی به ایجاد پیوندهای استوارتر با طرفهای ایرانی خود از سوی دولت هلند، گفت: ایران از حضور و مشارکت شرکتهای هلندی در پیشبرد طرحهای مرتبط با حوزه های انرژی ، محیط زیست ، کشاورزی ، حمل و نقل و صرفه جویی در مصرف انرژی و گردشگری حمایت می کند.

هلند با وجود اینکه کشوری کوچک در اتحادیه اروپا است، اما در حوزه تجارت خارجی از دیدگاهی برون گرایانه و بازار محور برخوردار است، به طوریکه روابط خارجی این کشور تاثیر مهم و عمیقی را بر اقتصاد آن دارد. به همین دلیل با توجه به تمرکز عمده "سیخرید کاخ" بر روی مسائل اقتصادی، تسهیل سرمایه گذاری و گسترش روابط تجاری در سفر به تهران، نگاهی به ویژگی های اقتصادی هلند می تواند جالب توجه باشد.

* هلند در یک نگاه

هلند کشوری در شمال غربی اروپا است که بیش از شانزده میلیون جمعیت دارد که قریب به اتفاق آن ها مسیحی پروتستان هستند و حدود یک میلیون نفر مسلمان را نیز در خود جای داده است. جغرافیا و طبیعت هلند به گونه ای است که فعالیت کشاورزی را به اولویت اول در آمستردام تبدیل کرده است به طوریکه ۲۰ درصد مساحت هلند را آب تشکیل داده است و در عین حال پایین بودن ارتفاع مناطق خشکی نسبت به سطح دریا باعث شده است، سد سازی رونق قابل توجهی را در کشور لاله ها داشته باشد.

مردم این کشور در طول زمان سعی کردند آب دریا را از زمین های خود خارج کنند و برای این کار ابتدا سد ها و دریابند هایی را احداث می کردند و سپس آب را از طریق کانال ها و پمپ به پشت این سد ها منتقل می کردند که البته در گذشته به جای پمپ ها از آسیاب های بادی استفاده می کردند و به همین دلیل هلند به کشور آسیاب های بادی نیز شهرت دارد.

وجود چنین جبر جغرافیایی در هلند باعث شده مهندسان این کشور در عرصه سد سازی به خصوص سد های متحرک دارای مهارت های منحصر به فردی باشند و تکنولوژی های متنوعی را برای آب های سطحی و جمع آوری آن ها طراحی کنند. این موضوع برای کشوری مانند ایران که با مسئله کم آبی روبرو است حائز اهمیت است، زیرا با بهره گیری از چنین تکنولوژی هایی و حتی با بومی سازی آن ها می تواند تا حد زیادی از بحران کم آبی جلوگیری کند.

از دیگر ویژگی های کشور هلند سهم بزرگ آن در تجارت و بانکداری جهانی است و بانک های این کشور در زمره ۵ بانک ایمن جهان قرار دارند و می توانند در این عرصه حتی با وجود بحران های مالی خدمات مناسبی را در اختیار مشتریان خود قرار بدهند.

علاوه بر این آمستردام در حوزه محیط زیست نیز کشوری پیشرو است به طوریکه ۲۷ درصد از سفر های شهری و ۲۵ درصد از سفر های روزمره مانند رفت و آمد به محل کار با دوچرخه صورت می گیرد به همین دلیل استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پیش رفت در فناوری های مربوط به آن ها جایگاه مهمی را به هلند در این زمینه بخشیده است.

ایران سرزمینی حاصلخیز برای لاله های هلند

یکی از معروفترین صادرات هلند، گل است و سالانه ۴ میلیارد پیاز گل صادر می کند که قسمت عمده آن ها لاله هستند. این گل ها به آلمان، انگلستان، فرانسه و ژاپن می روند و آمریکا با خرید سالانه نهصد میلیون پیاز گل، در راس لیست مشتری های این کشور قرار دارد؛ بنابراین پرورش گل، کشاورزی، دامپروری از جمله پایه های اصلی اقتصاد هلند است و در حوزه انرژی نیز شرکت رویال داچ شیل که بخشی از سهام آن در اختیار هلند است نقش مهمی را به آمستردام در حوزه انرژی بخشیده، به طوریکه این شرکت چند ملیتی هلندی- بریتانیایی به عنوان دومین کمپانی نفتی بزرگ در ۹۰ کشور جهان فعال است.

رویال داچ شیل در هر دو بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت فعالیت های تکنولوژیک دارد و در حوزه انتقال فناوری های برتر می تواند مزیت مناسبی را برای توسعه و بهره برداری از میادین نفت و گاز فراهم کند. به این ترتیب کالا های تجاری مانند: ماشین آلات، وسایل حمل و نقل، مواد شیمیایی، مواد معدنی، خدمات و تولید گاز طبیعی در رده های بعدی لیست صادرات هلند قرار دارند.

اساساً اقتصاد هلند دارای سمت گیری های بین المللی است و از این رو هر نوع اختلالی در جریان تجارت خارجی اثرات مستقیم و تعیین کننده ای بر کل اقتصاد این کشور می گذارد. به همین دلیل مقامات هلندی بیش از هر چیز در فکر توسعه صادرات و برطرف ساختن موانعی هستند که می تواند جریان صدور کالا ها و خدمات را دچار وقفه سازد، بنابراین حضور در ایران و توسعه روابط اقتصادی با این کشور که ذخایر عظیم نفت و گاز را در اختیار دارد یکی از اهداف راهبردی در تجارت خارجی هلند است.

*زمینه های همکاری تهران-آمستردام

بعد از برجام شرکت های زیادی از هلند در زمینه های مختلف مانند انرژی، آب، کشتی سازی و ... به ایران آمدند و تلاش کردند از این فرصت جدید برای توسعه همکاری با ایران استفاده کنند. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می دهد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در دهمین ماه سال ۲۰۱۷ میلادی با رشد ۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه قبل مواجه شده است و در این میان صادرات هلند به ایران در اکتبر ۲۰۱۷ با رشد ۲ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی به ۹۹ میلیون یورو رسیده است. علاوه بر این هلند در زمان مشابه،۹۲ میلیون یورو از ایران واردات داشته که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ برابر شده است.

هلند در بخش کشاورزی یکی از پیشرو ترین کشور های جهان است به طوریکه پس از ایالات متحده آمریکا سومین کشور صادر کننده محصولات کشاورزی است بنابراین تهران و آمستردام دارای زمینه های مشترک همکاری در این بخش هستند به طوریکه ایران ظرفیت مناسبی برای کالای اول این کشور یعنی گل را نسبت به سایر کشور ها در منطقه دارد، و در مقابل نیز هلند با انتقال تکنولوژی های به روز در بحث اصلاح بذر حتی نژاد دام می تواند شریک خوبی باشد. همچنین ایران با داشتن سرزمین مسطح و خاک فراوان ظرفیت مناسبی را برای کشور هایی هم، چون هلند فراهم می کند تا با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ظرفیت تولید محصول خود را افزایش دهند.

به همین دلیل هلند از تجارت محصولات کشاورزی استقبال می کند و فعالان بخش خصوصی ایران و هلند به سرمایه گذاری مشترک، انتقال بذر و پرورش گونه های جدید به خصوص سویا، کلزا و ذرت و انتقال تکنولوژی های گلخانه ای تمایل دارند به طوریکه یاداداشت تفاهمی در این زمینه بین ایران و هلند به امضا رسیده است.

علاوه بر این در ادامه سفر هیات های عالی رتبه تجاری و اقتصادی کشور های غربی به ایران، «هنک کامپ» وزیر اقتصاد هلند به همراه نمایندگان بیش از ۶۰ شرکت بزرگ این کشور از اتحادیه صنعتی و موسسه های تحقیقاتی از بخش های انرژی و کشاورزی به ایران سفر کردند تا همچون دیگر کشور های اروپایی زمینه را برای توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه در دوران پساتحریم فراهم کنند.

نخستین برنامه وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند و نمایندگان ۴۰ شرکت این کشور، دیدار با وزیر نفت ایران بود که، دو طرف بر لزوم گسترش روابط دوجانبه در فضای سیاسی جدید تاکید کردند. زنگنه و هنک کامپ در این دیدار خواهان همکاری در زمینه انرژی های نو و تجدیدپذیر، کاهش شدت مصرف انرژی، پتروشیمی و کاهش گاز های مشعل (فلر) در صنایع نفت و گاز ایران شدند.

ایران سرزمینی حاصلخیز برای لاله های هلند

در همین راستا شرکت هلندی - بریتانیایی رویال داچ شل، تقریبا در کل گستره صنعت نفت از صنایع پایین دستی گرفته تا بالا دستی فعالیت می کند و در دهه های اخیر به تولید و توزیع برق نیز وارده شده و در شرایط کنونی به عنوان یکی از مهم ترین عرضه کنندگان انرژی های تجدید پذیر در جهان به شمار می آید، انرژی های بادی، خورشیدی و هیدروژنی از جمله مواردی است که باید به آن اشاره کرد.

اما از آنجایی که شرکت های نفتی امثال رویال داچ شیل تمایل و رغبت فراوانی برای حضور در مناطقی دارند که هزینه تولید و استخراج نفت در آن پایین است؛ ایران یک بهشت منحصر به فرد در هردو بخش نفت و گاز تلقی می شود؛ بنابراین مزیت نسبی ایران در این زمینه که در شاهراه انرژی جهان نیز واقع شده است می تواند فرصت مغتنم و مفیدی را برای کشور هایی هم، چون هلند در حوزه انرژی فراهم کند، به خصوص اینکه شرکت های چند ملیتی امروزه نقش مهم و موثری را در سیاست گذاری کشور های جهان دارند؛ بنابراین در سال گذشته شرکت نفتی رویال داچ شیل و شرکت ملی نفت ایران تفاهمنامه همکاری برای توسعه سه میدان نفتی و گازی امضا کردند؛ که بر اساس آن میادین نفتی و گازی آزادگان جنوبی، یادآوران و کیش واقع در جنوب غربی ایران توسعه پیدا می کنند. به همین دلیل همکاری در بخش انرژی یکی از مهم ترین زمینه ها برای تعمیق و گسترش روابط تهران- آمستردام است.

با وجود چنین ظرفیت های گسترده ای بین دو کشور برای همکاری؛ نشست کارگروه عالی توسعه روابط اقتصادی ایران و هلند در دی ماه امسال با حضور هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با طرف های ذیربط هلندی برگزار شد و در این نشست برنامه اقدام توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۸ براساس نقشه راه همکاری های تهران و آمستردام در حوزه های ۱۱ گانه انرژی، آب، کشاورزی، بنادر و دریانوردی، بانک های مرکزی و تجاری، علمی، فناوری و نوآوری، توسعه فرودگاهی و... به امضا مقامات دو کشور رسید؛ و با توجه به وجود چنین مناسباتی بین دو کشور و رفع موانع بانکی و سنگ اندازی های آمریکا می توان آینده روشنی را در روابط دو کشور به دلیل انتفاع دو سویه پیش بینی کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: