یک وبگاه لبنانی مطرح کرد

افراد مسلح در غوطه شرقی دمشق چاره‌ای جز تسلیم ندارند

کدخبر: 2171736

معادله نظامی در غوطه شرقی دمشق مشخص است؛ هیچ کدام از گروه‌های مسلح محاصره شده نمی‌توانند به طور نامحدود مبارزه کنند. موشک‌پراکنی به دمشق باید متوقف شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری «النشره» لبنان در یادداشتی با عنوان «شرط محکم دمشق در غوطه» آورده است: نظام سوریه زمان مناسبی را انتخاب کرده است تا شکاف امنیتی مهمی که با حضور هزاران مخالف مسلح در غوطه شرقی برای دمشق ایجاد شده است، از بین ببرد اما آیا حمله سنگین کنونی می‌تواند بقایای عناصر مسلح در نزدیکی دمشق را سرکوب کند و آیا شورشیان گزینه‌ای برای پاسخ در اختیار دارند؟

به عقیده نویسنده، در آغاز باید اشاره کرد که نظام سوریه با استفاده از اختلاف فزاینده بین قدرت‌های حامی باقیمانده گروه‌های معارض مسلح و کشمکش‌های روز افزون بین آنها به دلیل پرونده کُردها و غیره، غوطه شرقی را که از سال 2013 در محاصره خود گرفته هدف حملات هوایی و بمباران‌های موشکی و توپخانه‌ای قرار داده است .

النشره آورده است: بسیاری از ناظران حمله ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان آن به غوطه شرقی را که بین 350 تا 400 هزار نفر از جمعیت گروه‌های مسلح و خانواده‌هایشان در آنجا ساکن هستند بزرگ‌ترین و قوی‌ترین حمله ارتش سوریه از سال 2015 تاکنون توصیف کردند و بی‌تردید این حملات مقدمه بزرگ‌ترین حمله زمینی به غوطه شرقی است جایی که سنگر دستکم پانزده هزار فرد مسلح است که در چندین گروه تندرو و تکفیری حضور دارند.

روسیه که مدتی است به توقف درگیری‌های نظامی در سوریه تمایل دارد و فشار می‌آورد تا مذاکرات تحت نظارت آن به منظور دستیابی به راه حل های مسالمت آمیزی که نفوذ و منافع آن در سوریه و منطقه را برای چندین دهه موفق شود، این بار درصدد اجتناب از وقوع درگیری در غوطه برآمد و در ماه مارس سال گذشته در جای دادن نام غوطه شرقی در فهرست مناطق کاهش تنش در سوریه نقش جدی داشت .

روسیه در چند روز گذشته هم تلاش کرد برای خروج هزاران فرد مسلح از غوطه شرقی به إدلب میانجیگری کند چیزی که نظام دمشق هم خواهان آن است، اما گروه‌های معارض و قدرت‌های منطقه‌ای حامی آنها با این پیشنهاد مخالفت کردند.

این در حالی است که نظام سوریه به هر قیمتی بر پایان یافتن قضیه غوطه شرقی خواه از طریق سیاسی یا با توسل به زور اصرار دارد.

هم اینک مخالفان مسلح قریب به یکصد کیلومتر مربع از غوطه شرقی را تحت تسلط خود دارند آن هم پس از اینکه ارتش سوریه طی دو سال گذشته با حملات پراکنده خود تا حد جزیی وسعت مناطق تحت سیطره آنها را کم کرده است.

نویسنده با پیش بینی ادامه درگیری‌های شدید در غوطه شرقی گفت: نشست‌های شورای امنیت و میانجیگری‌های بین المللی فراتر از اظهار نظرهای رسانه‌ای نیست و فشارهای بین المللی در ساعات آتی هم برای بازگشت اوضاع به ماقبل از نبرد کافی نیست.

النشره تاکید کرد: دمشق از موضع طرف پیروز رفتار می‌کند و شرط گذاشته که افراد مسلح بدون هیچ استثنایی به طور کامل غوطه شرقی را ترک کنند تا بدین ترتیب خمپاره و موشک پراکنی‌های دوره‌ای به دمشق متوقف شود.

این وبگاه لبنانی آورده است: دولت سوریه جدیت خود را برای نبرد جدید در غوطه شرقی نشان داده و ماهیت نیروی نظامی بزرگی که برای این نبرد اختصاص داده شده این واقعیت را ثابت می‌کند نبردی که سرتیپ «سهیل الحسن»، ملقب به ببر مسئول نظامی مشهور ارتش سوریه فرماندهی آن را بر عهده دارد.

در مقابل شمار زیاد افراد مسلح محاصره شده در غوطه شرقی و کارهای چند ساله آنها در حفر تونل‌ها و ایجاد مراکز نظامی زیرزمینی و تحکیم استحکامات دفاعی خود، نبرد زمینی در این منطقه را دشوار و پیچیده و چه بسا نسبتا طولانی کند.

اما معادله نظامی روشن است، چون هیچ کدام از این گروه‌های مسلح محاصره شده نمی‌توانند به طور نامحدود مبارزه کنند یعنی دیر یا زود گروه‌های مسلح معارض نظام سوریه مجبور می‌شوند در برابر فشارها برای موافقت با عقب نشینی و تخلیه منطقه تسلیم شوند.

همه این پیش بینی‌ها حاکی است که مسکو نیز مجددا پس از چند روز یا نهایتا چند هفته دیگر به این قضیه ورود کرده و پیشنهاد جدید عقب نشینی معارضان مسلح را مطرح کند مشابه پیشنهادی که پیش‌تر به افراد مسلح در حلب و بخصوص در اواخر سال 2016 ارائه شد تا سازمان ملل هم زمینه پیاده شدن این برنامه را فراهم کند.

در نتیجه، تصمیم نظام سوریه برای پایان دادن به حضور مسلحانه در غوطه شرقی گرفته شده است و جامعه بین المللی هم به رغم شدت درگیری‌ها در این منطقه قادر به جلوگیری از آن نیست و تنها گزینه ای که ممکن است بازگشت غوطه شرقی به آغوش نظام سوریه را به تعویق اندازد، هم اینک در بین رهبران گروه های معارض مسلح در حال بررسی جدی است.

گزینه مذکور این است که مابقی گروه‌های مسلح معارض نظام با کمک طرف‌های منطقه‌ای اوضاع نظامی را در جبهه‌های مختلف باقیمانده در سوریه بار دیگر مشتعل کند در غیر این ضورت موضوع آزادی غوطه یا عقب‌نشینی افراد مسلح از آنجا، در بهترین حالت، حتمی و نزدیک است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: