مدیر کارگروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو خبر داد

افزایش مشارکت شهرها و روستاها در برنامه‌های ترویج کتاب

کدخبر: 2172240

مدیر کارگروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ضمن موثر خواندن طرح پایتخت کتاب در ترویج کتاب‌خوانی، از افزایش مشارکت شهرها و روستاها در برنامه‌های ترویج کتاب خبر داد.

به گزارش ایسنا، عبدالمهدی مستکین در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی رویدادهای ترویج کتابخوانی درباره رویه انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: این طرح در سال‌های اخیر روزبه‌روز شوق مطالعه و انگیزه مطالعه و ترویج کتابخوانی را در جامعه بیشتر دامن‌گستر می‌کند. این اتفاق بزرگی است اما هنوز در دوران کودکی آن هستیم و باید تلاش کنیم به معیارهای جهانی که در چارچوب اهداف یونسکو برای ترویج کتابخوانی وجود دارد، برسیم.

او اظهار کرد: در دوره جدید مشارکت‌ها خیلی بیشتر شده، مختصات جغرافیایی مشارکت‌ها در پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب گسترش یافته و رقابت‌ها نزدیک شده است. شهرداران و مسئولان شهری به اهمیت این موضوع پی‌ برده‌اند و سعی می‌کنند بخشی از رویدادها و برنامه‌های شهری به بحث کتاب و کتابخوانی سوق پیدا کند.

مستکین افزود: در جهان امروز هر کشوری که میزان مطالعه کتاب در آن بالاتر باشد، کرانه‌های توسعه را خیلی خوب طی می‌کند و خیلی زود به موفقیت می‌رسد. باید بکوشیم که این اتفاق در کشور ما هم رخ دهد. البته راه درازی داریم.

مدیر کارگروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: این را نباید کتمان کرد که ما ایرانیان مردمان کتابخوانی نیستیم و دلایل متعدد تاریخی و اقتصادی و فرهنگی دست‌به‌دست هم داده تا بیشتر آدم‌هایی شنیداری باشیم. ما داریم تلاش می‌کنیم با این جشنواره‌ها، این فضا را یک مقدار تلطیف کرده و به موضوع اشاعه و ترویج کتابخوانی کمک کنیم.

او در پاسخ به این سوال که بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو چه سازوکارهایی برای جشنواره‌های ترویجی در نظر گرفته است، گفت: ما در ۳۱ استان کشور، حضور میدانی داریم و به روستاها سر می‌زنیم، وضعیت کتاب و مشوق‌های کتابخوانی را پیگیری می‌کنیم، در نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلف شرکت می‌کنیم و خودمان معیارهای جهانی کتابخوانی را در شهرها و روستاهای مختلف ترویج می‌کنیم. بنابراین یکی از مهم‌‎ترین برنامه‌های ما در بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، نزدیک‌کردن استانداردهای کتابخوانی در کشور به استانداردهای جهانی است.

مستکین در تبیین فاصله معیارهای پایتخت کتاب با معیارهای جهانی گفت: فاصله ما عمدتا در بخش عملیاتی کردن کار است. به اعتقاد من باید تا حد زیادی کارها از حالت ظاهری خارج شوند و بیشتر به عرصه عمل برسند. به قول حضرت حافظ: نه من ز بی‌عملی در جهان ملولم و بس/ ملالت علما هم ز علم بی عمل است.

او افزود: ما باید به صورت کاربردی و کاملا عملیاتی بحث کتاب را در سطح کشورمان دامن‌گستر کنیم و کمتر به نشستن و تهیه و تدوین یک‌سری مکررات بروکراتیک بپردازیم. باید با رویکرد کاملا فرهنگی و هویتی به روستاها و شهرها رفت تا بتوانیم کتاب را ترویج کنیم.

مدیر کارگروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو با انتقاد از شرایط موجود اظهار کرد: کتابفروشی‌های ما در حال تعطیلی هستند و به جای آنها پیتزافروشی و فلافل‌فروشی راه می‌افتد و این نشان می‌دهد که کارکرد ما در حوزه ترویج کتابخوانی با معضلات بزرگی روبه‌روست. این هم به دولت و به ساختار آن ربطی ندارد و یک معضل فرهنگی چندقرنه است که گرفتار آن شده‎ایم.

او ادامه داد: کشور ما ۱۷۵۰ سال پیش دانشگاه جندی‌شاپور را داشته به عنوان اولین دانشگاه جهان، با ۴۰۰هزار عنوان کتاب به پنج زبان تمدنی جهان دانشجو می‌پذیرفته و استاد صادر می‌کرده است. حالا باید ببینیم که با این سابقه تمدنی، چه اتفاقی افتاده که دچار این بحران شده است.

مستکین گفت: اینها بحث‌هایی است که داریم روی آنها کار می‌کنیم و امیدواریم با طرح پایتخت کتاب شاهد این باشیم که مردمان ما در سفر و مهمانی و... همراه خودشان کتاب داشته باشند و محفل‌های خود را به کتاب و کتابخوانی آراسته کنند.

مراسم پایانی انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، سه‌شنبه ۸ اسفندماه با حضور مسئولان کشوری و فرهیختگان حوزه فرهنگ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: