با حضور پژوهشگران جهانی؛

اختتامیه کنفرانس «سیاست در اشعار علامه اقبال» برگزار شد

کدخبر: 2172244

کنفرانس بین‌المللی «سیاست در اشعارعلامه اقبال» با حضور پژوهشگرانی از ایران، آمریکا، آلمان و دانشگاه‌های مختلف هند در دهلی‌نو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی «سیاست در اشعار علامه اقبال»، سوم اسفند با حضور و سخنرانی پژوهشگرانی از ایران، آمریکا، آلمان و دانشگاه‌های مختلف هند به همت مؤسسه مطالعات هند و ایران و مرکز توسعه اجتماعی آفرینش (ایران) در دهلی‌نو برگزار شد.

علی دهگاهی، رایزن فرهنگی کشورمان در دهلی‌نو در آیین اختتامیه کنفرانس بین‌المللی «سیاست در اشعار علامه اقبال» با اشاره به عصر علامه اقبال و فعالیت‌های استعماری در کشورهای هند، ایران و آفریقا گفت: علامه اقبال در رشته‌های مختلف ادبیات، حقوق، اقتصاد و سیاست تبحر داشت و در اشعار وی این تبحر ظهور کرده است.

وی افزود: تفکر آزادی‌خواهی و باور استعدادهای ذاتی انسان یکی از محورهای اصلی اشعار علامه اقبال است و وی همیشه بر خویشتن تأکید می‌کند و از بیگانگان او را برحذر می‌دارد.

رایزن فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، علامه اقبال را یک مصلح اجتماعی خواند که تأکید ویژه‌ای بر وحدت اسلامی داشت و می‌توانست شان و شوکت از دست‌رفته ملت‌های اسلامی را به آنها بازگرداند.

رییس پیشین گروه زبان اردو دانشگاه دهلی‌نو در این مراسم، علامه اقبال را شاعر آینده خواند و افزود: تاکنون بیش از 4500 عنوان کتاب درباره این شاعر دو زبانه شبه قاره منتشر شده، اما هنوز هم آثار وی نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.

«عبدالحق» همچنین، اظهار کرد: علامه اقبال مردم را به سوی فکر و تلاش فرا می‌خواند و تأکید می‌کند که ما باید خود مسیر و سرنوشت خود را انتخاب کنیم.

در ادامه، سید ظفر محمود، رییس آکادمی اقبال هند در سخنان خود با تأکید بر این نکته که علامه اقبال همواره اقوام مسلمان را به تلاش و کوشش و بازگشت به سوی خودی دعوت می‌کرد، افزود: علامه اقبال از مردم می‌خواهد که محدودیت‌ها را کنار بگذارند و باتوجه به آیات قرآنی به سوی راستی، حرکت کنند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: