سفیر پاکستان در ایران خبر داد:

خروج آمریکا از برجام خللی در روابط ایران و پاکستان ایجاد نخواهد کرد

کدخبر: 2172471

سفیر پاکستان در ایران با بیان اینکه بعد از برداشته شدن تحریم‌ها حجم روابط تجاری ایران و پاکستان ۳۵ درصد افزایش داشته است، گفت: امیدواریم این روند افزایشی ادامه داشته باشد و حجم تجاری بین دو کشور به سطح ۵ میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایسنا، آسف علی خان دورانی سفیر پاکستان در ایران طی گفت‌وگویی تلویزیونی در برنامه سفیران درباره اینکه تا چه اندازه فرهنگ ایرانی تاثیرگذار بوده، گفت: تمدن کهن ایران برای بنده که با آن آشنایی دارم راحت‌تر قابل درک است و این مساله با کسی که از اروپا به ایران بیاید فرق می‌کند. من احساس می‌کنم در کشور خودم هستم.

وی درباره تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان و میزان این تعاملات اظهار کرد: ایران تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار داشته و در آن زمان تجارت میان دو کشور کم و محدود بوده است اما بعد از برداشته شدن تحریم‌ها این حجم تجارت به 35 درصد افزایش پیدا کرده و طبق آماری که گمرکات ایران اعلام کرده‌اند حجم تجارت بین دو کشور 1.1 میلیارد دلار است اما این رقم کم بوده و رئیس‌جمهور روحانی و رهبری ما هم این نکته را مورد تاکید قرار داده‌اند که حجم روابط تجاری دو کشور باید به سطح 5 میلیارد دلار تا سال 2020 برسد. گرچه برخی مسائل بانکی وجود دارد که امیدواریم این مسائل هم برطرف شود.

آسف علی خان دورانی در پاسخ به این سوال که کشور پاکستان برای افزایش حجم تبادلات اقتصادی چه اقداماتی را انجام خواهد داد، گفت: ما در تلاش هستیم که بتوانیم داد و ستد و تجارت خود را با ایران افزایش دهیم. ما می‌توانیم از ایران انرژی دریافت کنیم. خط گاز وجود دارد و خرید برق هم مطرح است. ضمن اینکه از پاکستان هم برنج به ایران صادر می‌شود. در واقع اتاق بازرگانی دو کشور مشغول مذاکرات هستند و تاکنون هم سه هیات پاکستانی به ایران آمده و دو هیات ایرانی هم به پاکستان سفر داشته‌اند و این نشانه مثبتی است.

سفیر پاکستان در ایران با بیان اینکه در زمینه توریست هم روابطمان باید بیشتر شود، گفت: 300 هزار زائر پاکستانی هر ساله به ایران برای زیارت می‌آیند اما شاهد هستیم که تعداد ایرانی‌هایی که به پاکستان سفر می‌کنند خیلی کم است و باید در این زمینه تعادلی برقرار شود.

وی در پاسخ به این صحبت مجری برنامه که خط لوله صلح هم جزء موضوعاتی است که در این گفت‌وگو به آن پرداخته می‌شود، اظهار کرد: باید اینجا تصحیح کنم که این خط لوله صلح مربوط به زمانی بود که هند هم جزو آن به شمار می‌رفت اما در حال حاضر هند از آن خارج شده و خط لوله گاز ایران و پاکستان است بنابراین نمی‌توانیم آن را خط لوله صلح بنامیم.

این دیپلمات پاکستانی در رابطه با اینکه وزیر نفت ایران از عدم تعهد طرف پاکستانی در مورد خط لوله گاز صحبت‌هایی را بیان کرده است، گفت: آنچه وزیر نفت ایران اعلام داشته، درست است. ما به گاز نیاز داریم و توافقنامه‌ای هم که امضا شده پای آن می‌ایستیم. بنده به شما این اطمینان را می‌دهم که ما این موضوع را پیش می‌بریم تا به اتمام برسد.

آسف علی خان دورانی در پاسخ به این سوال که سیستم‌های بانکی کشور پاکستان آیا بعد از توافق برجام نگاه مثبتی برای برقراری روابط بانکی با ایران دارند یا خیر، اظهار کرد: توافقنامه‌ای که هر دو بانک مرکزی ایران و پاکستان آن را امضا کرده‌اند، پابرجاست اما فعلا سایر بانک‌های تجاری جلو نیامده‌اند و در چارچوب روابط دوجانبه بانکی هنوز کارهایی وجود دارد که باید انجام شود.

سفیر پاکستان در ایران در مورد علت اینکه برخی از بانک‌های این کشور هنوز وارد عمل نشده‌اند، گفت: برخی از این بانک‌های ما با دلار کار می‌کنند و ال‌سی‌ها هم با دلار باز می‌شود. این درست است که در حال حاضر بانک‌هایی که با دلار در پاکستان کار می‌کنند از شبکه نیویورک رد شوند اما ما به دنبال این هستیم تا سیستم جایگزینی را برای آن پیدا کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از دستاوردهای برجام برداشته شدن تحریم‌های بانکی بوده، آیا این اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد نقض آشکار برجام است، گفت: دو نوع تحریم وجود داشته؛ تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های آمریکا لذا تحریم‌های سازمان ملل در مورد تجارت عمومی بوده و اما تحریم‌های آمریکا به قوت خود باقی است و به همین دلیل هم است که سیستم بانکی جهانی با دلار کار می‌کنند.

این دیپلمات پاکستانی درباره پیمان پولی دوجانبه بین ایران و پاکستان و جایگزین شدن واحد پول ملی دو کشور در معاملات اقتصادی و همچنین اتصال بورس دو کشور گفت: در این خصوص اطلاعات زیادی ندارم اما عمده بورس پاکستان در کراچی است و این امکان برای تعامل دو کشور وجود دارد.

آسف علی خان دورانی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که در نقشه‌های کشورش دریای جنوب ایران چه نام دارد، گفت: خلیج فارس است. ما نمی‌توانیم تاریخ را عوض کنیم.

سفیر پاکستان در ایران همچنین در خصوص صلح و ثبات و امنیت در ایران هم گفت: ثبات و امنیت در ایران خیلی خوب است و در این خصوص باید به رهبری و حکومت ایران تبریک گفت.

وی در مورد تعاملات امنیتی ایران و پاکستان هم اظهار کرد: در این زمینه تعامل نزدیکی بین دو طرف وجود دارد و سطح عالی هیات‌های دو جانبه با یکدیگر تعامل داشته‌اند.

این دیپلمات پاکستانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر موضع کشور پاکستان درباره گروه تروریستی داعش گفت: ما 70 هزار نفر قربانی داده‌ایم. به خاطر چه بوده؟ مواضعی علیه تروریست داریم چه داعش باشد یا طالبان پاکستان یا القاعده.

آسف علی خان دورانی در مورد نقش ایران در مبارزه با داعش و ممانعت از پیشرفت و رشد تروریست‌ها در منطقه گفت: ثباتی که در ایران وجود دارد نشان‌دهنده همین است که اقداماتی صورت گرفته و ما مطمئن هستیم که این مساله در سطح منطقه هم تاثیر خود را برجای می‌گذارد.

سفیر پاکستان در ایران در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان معتقدند گروه تروریستی داعش توسط آمریکا به افغانستان منتقل می‌شود و پاکستان در این زمینه چه موضعی دارد، گفت: این کارشناسان چه کسانی هستند. آیا این کارشناسان همان‌هایی هستند که اول یاسر عرفات را تروریست نامیدند و سپس به او جایزه نوبل دادند.

وی درباره اینکه چرا باید آمریکا در منطقه خاورمیانه به دنبال ایجاد پایگاه نظامی باشد، اظهار کرد: پرسش خوبی است. ما باید تفاوت را مشاهده کنیم که حضور آمریکا در افغانستان تحت قرارداد سازمان ملل به وجود آمده و اما حضورش در عراق غیرقانونی بوده است. لذا چه بخواهیم چه نخواهیم حضور آمریکا الان در چارچوب ناتو است. بنابراین ما باید تلاش کنیم در کشورها ثباتی به وجود بیاید که نیازی به حضور نیروهای خارجی نباشد. ما مخالف حضور هرگونه نیروهای خارجی هستیم در هر کجا که باشند.

این دیپلمات پاکستانی در پاسخ به این سوال که آیا انتقادی به حضور آمریکا در منطقه دارید، اظهار کرد: ما در جزیره زندگی نمی‌کنیم. کاربرد واژه انتقاد مناسب نیست لذا اگر سیاست دخالت اتخاذ شود مورد پسند نخواهد بود. بنابراین در بین کشورهای منطقه باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که نیازی به حضور خارجی‌ها نداشته باشیم.

آسف علی خان دورانی درباره اینکه آیا تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان تحت تاثیر مسائل امنیتی قرار گرفته است، گفت: هرگز اینگونه نبوده است.

سفیر پاکستان در ایران در پاسخ به این سوال که آیا در پی شهادت 9 نفر از مرزبانان ایرانی در میرجاوه این کشور برای تعقیب و دستگیری تروریست‌ها اقدامی انجام داده، گفت: بهتر است از نیروهای امنیتی خودتان سوال کنید که آنها از کجا آمده‌اند.

وی درباره اینکه آیا این حق را قائل هستید که نیروهای امنیتی ایران خودشان رأساً برای تعقیب و پیگیری وارد عمل شوند، گفت: به نظر می‌رسد باید به این توجه کنید که آیا پرسش شما درست است. دو طرف در این زمینه همکاری دارند و اقدامات و تبادلات اطلاعات هم صورت می‌گیرد.

این دیپلمات پاکستانی درباره اظهارات اخیر ترامپ درخصوص ایران هم گفت: نظر ما این است که طبق توافقنامه برجام ایران به تعهدات خود عمل کرده و در این زمینه مخالفت آمریکا را قبول نداریم و ما هیچ‌وقت این اقدام آمریکا را حمایت نمی‌کنیم.

آسف علی خان دورانی درباره اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام روابط پاکستان با ایران چگونه خواهد بود، گفت: روابط ما به خاطر برجام نیست و ریشه‌دار است.

سفیر پاکستان در ایران درباره اینکه آمریکا از معاهدات بین‌المللی خارج می‌شود، آیا دولت پاکستان نگران نقض تعهدات بین آمریکا و پاکستان نیست، گفت: درخصوص تحولاتی که شکل می‌گیرد ما نگرانی‌هایی داریم و ترامپ هم در سال جدید پیام نامناسبی در مورد پاکستان داد که ما رد کردیم.

وی در مورد فعالیت برنامه هسته‌ای ایران و اینکه آیا پاکستان تردیدی در صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران دارد، اظهار کرد: ایران عضو NPT است و طبق این معاهده از حقوق خود استفاده می‌کند.

این دیپلمات پاکستانی در مورد اینکه ایران و پاکستان همسایه هم هستند و پاکستان سلاح اتمی دارد و هیچ‌گاه هم برای ایران تهدید نبوده چطور می‌شود که آمریکا او را به عنوان تهدید در جامعه جهانی معرفی می‌کند، گفت: این مسائلی است که نسبت به انقلاب اسلامی به وجود آمده و ادامه پیدا کرده و ما انتظار داشتیم که پس از برجام اختلافات ایران و آمریکا بهبود یابد زیرا می‌تواند در منطقه تاثیرگذار باشد اما متاسفانه نشد.

آسف علی خان دورانی در مورد مداخله آمریکا درخصوص سامانه‌های موشکی ایران هم گفت: در این زمینه ایران باید تصمیم بگیرد. این حق ایران است که در این خصوص اجازه ندهد آمریکا اظهارنظر کند. ایران یک کشور آزاد است و حق دفاع از خودش را دارد.

سفیر پاکستان در ایران در مورد وضعیت یمن در بمباران‌های عربستان سعودی نیز اظهار کرد: غیر از مساله یمن مسائل دیگری هم وجود دارد اما سیاست پاکستان این است که باید امت اسلامی متحد باشند و مسائل و تصمیمات با در نظر گرفتن آرا مردم صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: بنده درخصوص سیاست‌های عربستان سعودی مایل نیستم اظهارنظر کنم و توجه‌ام بیشتر به روابط دوجانبه ایران و پاکستان است. در هر حال باید کاری کنیم که در منطقه مشکلی به وجود نیاید.

این دیپلمات پاکستانی در پایان درباره اینکه برخی از کشورهای عضو شورای امنیت خود دارای سلاح‌های کشتار جمعی هستند اما معتقدند که ایران نباید برای دفاع از خودش موشک داشته باشد هم اظهار کرد: شورای امنیت دارای حق وتو است و نباید شک کنیم اما نکته جالب توجه این است که کشورهایی که خودشان را جمهوری می‌دانند این شورا را به شکل جمهوری اداره نمی‌کنند بلکه شورای امنیت سازمان ملل به صورت یک باشگاه درآمده و سایر کشورها هم عضو آن هستند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: