رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای خبر داد

موافقت دولت با کاهش تعرفه واردات لپ تاپ از ۱۵ به پنج درصد

کدخبر: 2173536

رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای از کاهش تعرفه واردات لپ تاپ از ۱۵ به پنج درصد خبر داد و گفت: تعرفه جدید برای اجرا باید پس از تصویب هیات وزیران به گمرکات کشور ابلاغ شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیامک غنیمی فرد رئیس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای در نشست خبری از موافقت دولت با کاهش واردات لپ تاپ از ۱۵ به پنج درصد خبر داد و گفت: این تصمیم منتظر تصویب هیات دولت است.

وی با بیان اینکه مطابق با درخواست سازمان نظام صنفی رایانه ای از وزیر ارتباطات و رایزنی های انجام شده از سوی وزارت ارتباطات با وزارت صنعت تصمیم به کاهش تعرفه واردات لپ تاپ که چهار سال پیش از پنج درصد به ۱۵ درصد رسیده بود، گرفته شد و هم اکنون قرار است بار دیگر تعرفه به پنج درصد برسد.

غنیمی فرد با اشاره به تعرفه بالای لپ تاپ درکشور و مشکلات حاصل از آن گفت: علی رغم اینکه تولید داخلی با مفهوم انبوه برای نوت بوک در کشور وجود نداشت، اما تعرفه 15درصدی آن باعث شد طی چهار سال گذشته واردات قانونی لپ تاپ کاهش چشم گیری یابد و درمقابل واردات غیرقانونی آن افزایش یافت. وی درباره تاثیر افزایش غیرکارشناسی تعرفه لپ تاپ در کشور ادامه داد: افزایش حجم قاچاق در بازار لپ تاپ به دلیل نرخ بالای تعرفه گمرکی، نه تنها باعث تضییع حقوق ملت و دولت شد بلکه چرخه ارائه خدمات پس از فروش را نیز در کشور مختل کرد. غنیمی فرد تاکید کرد: با اتحاد فعالان حوزه سخت افزار و مذاکره و توافق با شرکت تولیدکننده لپ تاپ، کمیسیون ماده یک به اتفاق آراء موضوع کاهش تعرفه گمرکی لپ تاپ به 5 درصد را تصویب کرد و این تعرفه از ابتدای سال 97 اجرا خواهد شد. به گفته وی، برای اجرایی شدن کاهش تعرفه، نیاز است هیات وزیران این مصوبه را تصویب کرده و به گمرکات کشور ابلاغ کند.

وی کاهش قاچاق در حوزه واردات لپ تاپ و فراهم شدن امکان رقابت واردکنندگان با قاچاقچیان این کالا را از جمله مزایای این مصوبه عنوان کرد و گفت: هم اکنون لپ تاپ هایی که در بازار به فروش می رسند با نرخ قبلی دلار و درهم وارد شده اند و با این وجود نمی توان انتظار داشت که کاهش تعرفه واردات لپ تاپ باعث کاهش قیمت این کالا برای مصرف کننده در مدت زمان کوتاه شود و مهم است این است که مصرف کننده کالای رسمی و با خدمات پشتیبانی را دریافت می کند.

غنیمی فرد تاکید کرد: به دلیل افزایش نرخ ارز و عدم ثبات آن انتظار برای کاهش قیمت نهایی لپ تاپ درست نیست و به جز تعرفه واردات، قیمت نهایی مصرف کننده تابع فاکتورهای دیگری نیز است که باید آنها نیز کاهش یافته و یا تصحیح شوند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: