حسینی نیک مطرح کرد؛

فضای مجازی نویسندگان و مخاطبان آثار ادبی را افزایش می دهد

کدخبر: 2179085

بازرس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان گفت: فضای مجازی نه تنها جای کتاب‌های کاغذی را نگرفته بلکه قابلیت‌های جدیدی را هم ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع تجربه دیجیتالی شدن شعر و ادبیات داستانی معاصر با حضور سید عباس حسینی نیک ناشر، عضو هیئت علمی دانشگاه و بازرس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

حسینی نیک در ابتدا در رابطه با سابقه شکل گیری شعر و ادبیات دیجیتال گفت: حمایت از آثار ادبی و هنری در کشور ما نسبت به دنیا سابقه چندانی ندارد. سابقه حمایت از آثار ادبی و هنری به سال ۱۳۴۸ با تصویب قانون حمایت از حقوق مولفان و هنرمندان بر می گردد این درحالی است که کنوانسیون اصلی ۱۰۰ سال قبل از سال ۴۸ تاسیس شد.

وی افزود: بنابراین ما ۱۰۰ سال از حمایت آثار ادبی و هنری عقب تر هستیم و تا آن زمان قانونی نداشتیم. اوایل دهه ۷۰ دستگاه های رایانه و دیجیتال وارد ایران شد که از سرعت بالایی هم برخوردار نبودند. قانونی که درسال ۴۸ تصویب شده است امروز هم از فضای مجازی حمایت می کند. علت آن هم این است که در حقوق مالکیت فکری ما از ایده ها حمایت می کنیم ایده ها باید به فعلیت برسند تا حمایت شوند. لذا با همین اصل فضای مجازی هم حمایت می شود.

بازرس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان در ادامه گفت: ما در مالکیت حقوق ادبی معتقدیم اعلی درجه مواردی که در حقوق از آن حمایت می کنیم حوزه شعر و ادبیات است. مخاطب همه رسانه ها چه مکتوب و چه فضای مجازی خود انسان ها هستند. قبل از فضای مجازی رسانه هایی وجود داشتند که نیازهای فکری انسان ها را برطرف می کردند شاید اعلی درجه مسائل علمی که جامعه به آن نیاز دارد و با آن هم برطرف می شود کتاب ها و بعد از آن مجلات و مقالات و روزنامه ها بوده اند.

حسینی نیک گفت: فضای مجازی نه تنها جای کتاب های کاغذی را نگرفته بلکه قابلیت های جدیدی را هم ایجاد کرده و این مسئله بسیار خوب است و در آینده هم نویسندگان و مخاطبان بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی درباره حکم نشر بدون مجوز آثار در فضای مجازی گفت: مجوز نهادهایی مانند وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی و یا دیگر نهادها دلیل بر اثبات حقوق فکری برای اثر نیست. فرد باید پدیدآورنده ها را به نحوی اثبات کند که اصالت اثر با آنها است. تکثیر غیرقانونی آثار ادبی در فضای مجازی و غیر آن ممنوع است و مجازات دارد؛ لذا تکثیر آثار ادبی باید از طریق روش های قانونی انجام شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: