نسخه جدید ترجمه و تفسیر قرآن تک‌جلدی حجت‌الاسلام قرائتی منتشر شد

کدخبر: 2179087

مدیر مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن گفت: نسخه جدید ترجمه و تفسیر قرآن تک‌جلدی حجت‌الاسلام قرائتی بعد از ۱.۵ سال تلاش بازنگری و با ویژگی‌های جدید به چاپ رسید که سال آینده در نمایشگاه بین‌المللی کتاب رونمایی خواهد شد.

حجت الاسلام محمود متوسل مدیر مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن در گفت وگو با خبرنگار فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس، از چاپ قرآن تک جلدی حجت الاسلام محسن قرائتی خبر داد و گفت: مجموعه 10 جلدی تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی در سال 1376 به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شد و حدوداً 20 سال است که این مجموعه مورد استقبال واقع شده و بعد از تفسیر نمونه، رایج ترین تفسیر فارسی که عموم مردم از آن استفاده می کنند تفسیر نور است.

وی با اشاره به اینکه تفسیر نور دو ویژگی متمایز از سایر تفاسیر دارد، اظهار داشت: از جمله ویژگی های تفسیر نور، زبان ساده و روان آن است که حاج آقای قرائتی داشتند و در قلم شان نیز هست و دوم شیوه نگارش آن است که حاج آقای قرائتی بنای آن را بر این گذاشته که آیات قرآن، متناسب با نیاز مردم و زمان حاضر پیام گیری کند.

مدیر مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن با بیان اینکه بحمدالله مجموعه 10 جلدی تفسیر نور مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: به دلیل اینکه حجم تفسیر نور زیاد بود و طبیعتاً هزینه چاپ و نشر آن به مرور بالا می رفت بسیاری از افراد تقاضا داشتند که این تفسیر در 1-2 جلد خلاصه شود تا راحت تر از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به چاپ قرآن تک جلدی حجت الاسلام قرائتی گفت: سه سال پیش در مؤسسه درس هایی از قرآن دوستان و همکاران ما این کار را شروع کردند و آیات قرآن را متناسب با قرآن تک جلدی چینش کرده، نکته ها و پیام ها را از مجموعه 10 جلدی تفسیر نور انتخاب کردند؛ بنابراین ما در دو مرحله کار گزینش و ویرایش قرآن تک جلدی را انجام دادیم که در ماه مبارک رمضان سال 95 در مسجد دانشگاه تهران رونمایی شد.

حجت الاسلام متوسل عنوان کرد: این قرآن تک جلدی حجت الاسلام قرائتی که شامل نکته ها و پیام های قرآنی بود، مشکلی داشت و آن اینکه قطع این قرآن بزرگ و وزن آن زیاد بود؛ قطع آن قطع رحلی بود که وزنش را سنگین کرده بود لذا به دست گرفتن آن سخت بود، علاوه بر این، خط ریزی هم داشت که خواندن آن را سخت می کرد.

وی ادامه داد: انتظار مردم از ما این بود که این اثر کمی جمع و جورتر و سبک تر شده و خط آن کمی درشت تر شود که در این مرحله دوستان حدود یک سال و نیم برای آن وقت گذاشتند؛ قرآن درشت خطی را انتخاب کردند و با چینش جدید، ترجمه را برای آن زیرنویس و نکته ها و پیام ها را بازخوانی و بعضی موارد را حذف و اضافه کردند. بنابراین ویرایش سوم انجام شد و این کار نهایی و در وزیری با ابعاد مناسب چاپ و منتشر شد.

مدیر مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن خاطرنشان کرد: در این اثر جدید چند کار انجام شد؛ نخست اینکه کار در چهار رنگ است، بدین صورت که متن قرآن و واژه های قرآنی و مستندات قرآنی که در متن است به رنگ های مختلف استفاده شده تا حدودی چشم نواز باشد و یکسان بودن رنگ مشکی را در این اثر نداشته باشیم، همچنین حاشیه مناسبی را متناسب با تذهیب های ایرانی برای این کار انتخاب شد، جلد این کار یک جلد فاخر و زیبایی شد و در مجموع یک کار جدید نسبت به کار قبلی از جنبه هنری و هم به لحاظ محتوایی و چینش است.

وی با بیان اینکه بحمدالله محتوای خوب مباحث حجت الاسلام قرائتی به نحو مناسبی در اختیار مردم قرار می گیرد، ابراز داشت: به راستی می توان ادعا کرد در میان کارهای موجود در بازار، نسخه تک جلدی ترجمه و تفسیر قرآن حجت الاسلام قرائتی، مشابه این کار از جهات مختلف وجود ندارد؛ هم از لحاظ قلم قرآنی که قلم جدیدی است به خط امیر، خطی بسیار خوانا و زیبا است و از نظر نکته ها و پیام ها و این کار متمایز از سایر کارهای دیگر است که امیدواریم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

مدیر مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن بیان داشت: کل کار از ابتدا تا انتها همگی توسط مؤسسه درس هایی از قرآن انجام شده است البته طبیعتاً از کسانی که کارهای هنری انجام می دهند در امور خط و تذهیب از آنها استفاده شده اما کار زیر نظر مؤسسه و با انتخاب مؤسسه درس هایی از قرآن انجام شده است.

وی اظهار داشت: در ترجمه و تفسیر قرآن تک جلدی حجت الاسلام قرائتی، یک تیم پنج نفره با ما همکاری داشتند که هر کدام درگیر یک بخش از آن بودند. مراسم رونمایی این اثر حجت الاسلام قرائتی در نمایشگاه بین المللی کتاب انجام خواهد شد، البته این اثر چاپ محدودی دارد اما عموم مردم برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب شاهد آن خواهند بود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: