گزینه ترامپ برای ریاست «سازمان سیا» به شکنجه زندانیان متهم است

کدخبر: 2179193

گزینه موردنظر رئیس جمهور آمریکا برای جانشینی وزیر خارجه اخراج شده این کشور یک مأمور مخفی کهنه کار سازمان جاسوسی آمریکا است که در زمان ریاستش بر یک زندان مخفی سیا، زندانیان را شکنجه می دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جینا هاسپل» مأمور مخفی و کهنه کار «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (CIA) که روز سه شنبه از سوی «دونالد ترامپ» به عنوان گزینه ای مناسب برای هدایت سازمان سیا معرفی شد، به رغم برخورداری از حمایت گسترده جامعه اطلاعاتی آمریکا با انتقادات فراوانی نیز روبروست.

طبق گفته های مقامات کنگره و برخی مأموران اطلاعاتی که با هاسپل همکاری کرده اند، وی در سال ۲۰۰۲ و در دوره ریاست جمهوری «جورج دبلیو. بوش» مسئولیت نظارت و سرپرستی یک زندان سری در تایلند با اسم رمز «چشم گربه» را برعهده داشت که در آن، دو تن از زندانیان مظنون به عضویت در گروه تروریستی القاعده متحمل شکنجه هایی همچون «غرق مصنوعی» (waterboarding) و سایر تکنیکهای خشن بازجویی شدند.

سه سال بعد و در دوره ریاست جمهوری جورج بوش، جینا هاسپل دستور انهدام تمام ویدئوهای ضبط شده از صحنه های شکنجه را صادر کرد.

گفتنی است که هاسپل در حال حاضر یکی از مأموران بلندپایه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است که در دوره ریاست «مایک پمپئو» بر این سازمان، در سمت معاون وی فعالیت می کرد.

در صورت کسب آرای موافق اعضای مجلس سنای آمریکا، جینا هاسپل نخستین زنی خواهد بود که هدایت سازمان سیا را برعهده می گیرد. با این حال وی احتمالاً در جلسه تنفیذ خود بابت نقش و دخالتش در اینگونه اقدامات غیرقانونی در زندانهای «مخوف» سیا مورد پرسش قرار می گیرد؛ و این درحالی است که دولت آمریکا همچنان وجود اینگونه زندانهای مخفی را قویاً رد می کند!

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: