بانک مطرح کرد

الحاق بنادر کلانتری و بهشتی به منطقه آزاد چابهار منتظر تصویب نهایی

کدخبر: 2179356

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این‌که قرارگرفتن بنادر کلانتری و شهید بهشتی در محدوده منطقه آزاد چابهار در کارگروه تخصصی تصویب شده است، اظهار کرد: در صورت تصویب این تصمیم در شورای عالی مناطق آزاد، شاهد استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت بندری کشور خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، مرتضی بانک با حضور در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی که امروز در دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مناطق آزاد به آن توجه شده بحث حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی است و این نوع ارتباطات زیرساختی در مناطق آزاد بدون همکاری و هماهنگی دستگاه‌های کشوری محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای توسعه مناطق آزاد و توسعه بسترهای اقتصادی این مناطق نیازمند زیرساخت‌های حمل و نقلی هستیم و موضوع حمل و نقل هرگز به عنوان یک بحث استراتژیک اقتصادی از بین نخواهد رفت؛ بنابراین همگام با توسعه فضای الکترونیک و مجازی از این پتانسیل نیز استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به این‌که صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از مهم‌ترین زیربناهای توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد مناطق آزاد پیشران فعالیت‌های اقتصادی باشند نباید صنعت حمل و نقل را نادیده گرفت؛ بنابراین به دلیل پیوستگی و وابستگی فعالیت‌های مناطق آزاد با دستگاه‌های مهم کشور، پروتکل همکاری در حوزه حمل و نقلی با وزارت راه و شهرسازی آماده است و باید از ظرفیت بالفعل و بالقوه مناطق آزاد به نحو مطلوب استفاده شود.

بانک در ادامه با اشاره به افتتاح بندر شهید بهشتی خاطر نشان کرد: افتتاح این بندر امکان بسیار مهمی را برای توسعه کریدور شمال به جنوب فراهم کرده است و با سفر اخیر رییس جمهور به هندوستان شاهد افزایش مشارکت سرمایه‌ گذاران این کشور در بنادر چابهار و بهشتی خواهیم بود.

وی ادامه داد: ایران دارای موقعیت ترانزیتی و استراتژیکی خاصی است و به همین دلیل بعضی از کشورها علاقه‌مند به دور زدن ما هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین به تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم‌نامه کلیه همکاری‌ها بین منطقه آزاد انزلی و سازمان بنادر به صورت جز به جز مشخص شده و برخی موارد هر دو مجموعه با یکدیگر همکاری مشارکتی خواهند داشت.

بانک در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر یادآور شد: مناطق آزاد بدون اتکا به بودجه‌های دولتی ظرفیت مناسبی برای ارائه‌ی خدمات دارد و در حال حاضر عمده فعالیت‌های بندر کاسپین توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که این یک ظرفیت درخور است. باید بدانیم که دریای خزر دارای ظرفیت استراتژیکی است و اگر نتوانیم از پتانسیل‌های آن به نحو مطلوب استفاده کنیم شاهد خواهیم بود که در آینده نزدیک سایر کشورها از ما گوی سبقت را بروبایند.

وی افزود: باید با برنامه‌ریزی ظرفیت‌های خود را به منظور ترانزیت از دریای خزر به اروپا ارتقاء بخشیم و با مشارکت بخش خصوصی که هرگز با تصمیم‌گیری غلط سرمایه خود را هدر نخواهد داد باید به شکل قوی‌تری عمل کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این که کارگروه تخصصی به تصویب رسیده تا بنادر بهشتی و کلانتری در محدوده منطقه چابهار قرار گیرد، اظهار کرد: با تصویب این تصمیم در شورای عالی مناطق آزاد از ظرفیت بندری خود بیش از گذشته استفاده خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: