تعهد خانوادگی از شاخصه‌های زن هنرمند تراز انقلاب اسلامی است/ خانواده محل اولین محک هنرمندی هر زنی است

کدخبر: 2179501

در میزگرد «زن هنرمند تراز انقلاب اسلامی» عنوان شد: هنر یک زن هنرمند از مدیریت خانواده آغاز می‌شود و تعهد خانوادگی از شاخصه‌های هنرمند مسلمان ایرانی و طراز انقلاب اسلامی است.

گروه جامعه خبرگزاری فارس: به مناسبت هفته زن میزگردی با حضور طوبی کرمانی دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، استاد تمام دانشگاه تهران و دکترای فلسفه و کلام اسلامی، همچنین فاطمه علی محمدی کارگردان، شاعر و مدیر بانوان سازمان بسیج هنرمندان در خبرگزاری فارس برگزار شد، در خصوص «شاخصه های زن هنرمند در انقلاب اسلامی و مدیریت هنری زندگی به بحث و گفت وگو پرداختیم.

دکتر طوبی کرمانی در پاسخ به این سوال که از نظر وی شاخصه های زن هنرمند تراز انقلابی چیست، گفت: هنرمند تراز انقلاب اسلامی باید در تراز یک تمدن نوین اسلامی حرکت کند که محوریت آن بر اعتقاد بر خداوند و توحید است و ابراز رسیدن به آن انسان هایی هستند که وارستگی و هدفمندی، حق پروری و حق مداری دارند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم در عرصه هنر موفق باشیم، باید همانند یک مادر که دست فرزند نوپایش را با غرض و غایتی می گیرد و پیش می برد، یک هنرمند واقعی هم باید غایت متعالی برای خودش تعریف کند که در اینجا مورد نظر ما انقلاب اسلامی ایران است.

دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان ابراز داشت: مادر هنرمندی است که انسان می پروراند. علاوه بر این او مدیر خانه است و امور خانواده را مدیریت می کند و سلول جامعه و اولین اجتماع را به هنرمندی اداره می کند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی زنی می خواهد وارد اجتماع شود، ابتدا باید هنرش را در خانواده نشان دهد، ببیند چقدر در نقش مادری، همسری و یا خواهری و... هنرمندانه عمل می کند و آیا می تواند این اجتماع کوچک خانه با هنرمندی مدیریت کند؟

به گفته این کارشناس در شرایط حاضر فرهنگی، هنرمندان مشهوری که روابط غیرمتعارف دارند، مستقیم و غیرمستقیم به مخاطب القا می کنند که در مدیریت جامعه کوچک خانواده هنرمندانه رفتار نکرده اند اما اگر غایت و هدف اسلامی را بشناسند و باور داشته باشند و زندگی خانوادگی مطلوب ایجاد کنند به خوبی می توانند در نقش های اسلامی شان ظاهر شوند.

کرمانی با اشاره به حضورش در دومین کنگره جهانی خانواده که در سوئیس برگزار شده بود، گفت: 1750 هیأت از کل نخبگان جهان به این کنگره دعوت شدند و برای اولین بار در افتتاحیه این کنگره کودکان و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها در مقر سازمان ملل حضور یافتند تا معنای خانواده ها را به جهان یادآور شوند.

وی ادامه داد: برگزارکنندگان این کنگره با صدای بلند می گفتند که غرب به مرحله فروپاشی خانواده رسیده است و به فکر راه چاره بودند اما ما در اینجا همچنان الگوی خود را زندگی غربی می دانیم.

کرمانی با اشاره به اینکه هنرمندان در حال حاضر در جامعه ما به دو دسته تربیت شده در پیش از انقلاب و پس از انقلاب اسلامی تقسیم می شوند، گفت: انتظار می رود، هنرمندانی که در فضای انقلاب اسلامی رشد کرده اند هنری بیافرینند که متناسب با ارزش های انقلاب اسلامی باشد، چراکه اگر راه خطایی بروند، در واقع به خودشان توهین کردند که در فضای انقلاب اسلامی ایران رشد و نمو داشته و نام هنرمند پس از انقلاب را به یدک می کشند ارزش ها و اهداف این انقلاب را می شناسند اما هنرمند جامعه شان نیستند.

کرمانی معتقد است: وقتی کسی در فضای انقلاب اسلامی نفس کشیده و خود را هنرمند انقلاب اسلامی می داند در هر رسته هنری اگر فعالیت غیرانقلابی داشته باشد قبل از اینکه به جامعه خود توهین کند به خودش توهین کرده است. چرا که قبل از اینکه به دیگران در خصوص ارتباطات و مبانی فکری اش دروغ بگوید ابتدا به خودش دروغ گفته است.

وی با تاکید بر اینکه با برخورداری از فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی الگوگیری از بیگانگان برای ما ننگ است، گفت: برای چه باید چشمانمان را به آن طرف آب بدوزیم در حالیکه غربی ها به بن بست رسیده اند و برای احیاء کردن دوباره مفهوم خانواده کنگره ای در سطح جهانی برگزار می کنند تا بتوانیم راهکار بازگشت دوباره به آغوش خانواده را پیدا کنند.

فاطمه علی محمدی، مدیر بانوان سازمان بسیج هنرمندان کشور که در حوزه زنان دفاع مقدس در مقام کارگردانی آثاری پدید آورده است و دستی در شعر و شاعری دارد، درباره شاخصه زن هنرمند، ابراز داشت: در درجه نخست به لحاظ اسلامی زنی هنرمند است که خانواده منسجم و خوبی را هدایت کند. این هنرمندی در موفق بودن فرزندان و اداره مناسب زندگی نمایان می شود.

وی گفت: بنابر دستور اسلامی، تربیت فرزند هنرمندانه ترین بُعد فردی یک زن است، بنابراین اگر زنی بخواهد یک هنرمند خوب باشد و تبدیل به نخبه فرهنگی شود باید بر محور اصلی یعنی خانواده مداری که باعث تعالی و تعهدش می شود، تمرکز داشته باشد.

مدیر بانوان سازمان بسیج هنرمندان اظهار داشت: هنرمند باید این باور و ایمان را داشته باشد که ارتباطات خانوادگی نقش بنیادی در بروز جرقه های هنری در ذهنش خواهد بود.

به گفته مدیریت هنری یک مادر و یک هنرمند از مدیریت خانواده آغاز می شود و تعهد خانوادگی از شاخصه های هنرمند مسلمان ایرانی و طراز انقلاب است.

گفت وگو از: سمیرا خباز

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: