به همت محققان دانشگاهی صورت گرفت؛

ارائه الگوی تلفیق توانمندسازی دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت‌ومحیط زیست

کدخبر: 2179506

محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ارائه الگوی تلفیق توانمندسازی دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر آیدا احمدی استادیار واحد علوم و تحقیقات با همکاری دکتر نبی‌الله منصوری از اساتید این واحد دانشگاهی و محمد براتچی متخصص در زمینه HSE، موفق به ارائه الگوی تلفیق توانمندسازی دانش ارزیابی ریسک ایمنی، بهداشت و محیط زیست سیستم‌های مراقبت بهداشتی شدند.

دکتر آیدا احمدی، استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در این باره اظهار کرد: هدف از این پژوهش بکارگیری پایه‌های مدیریت دانش برای توانمندسازی فعالیت‌ها در زمینه ایمنی، بهداشت و محیط زیست سیستم‌های مراقبت بهداشتی درمانی کشور است.

وی افزود: مدیریت دانش مجموعه اعمالی است که فرآیند خلق، توسعه و استفاده از دانش را هدایت می‌کند. به همین دلایل از اهداف مدیران اکثر سازمان‌ها به‌ویژه مراقبت‌های بهداشتی برای رضایت ذی‌نفعان (پرسنل، بیماران و ...)، استفاده و توسعه از مدیریت دانش است.

وی شناسایی و ارزیابی ریسک را جزء مهم‌ترین فعالیت‌ها در کنترل مخاطرات دانست و افزود: در محیط‌های پرمخاطره‌ای مانند سیستم‌های مراقبت بهداشتی، کارکنان باید از مخاطرات ایمنی مربوطه و اقدامات ضروری در هنگام بروز حادثه آگاه باشند. بنابراین افراد در این حوزه نیاز به اطلاعات درست در زمان مناسب و به شکل صحیح دارند، پس می‌توان گفت مدیریت دانش موضوعی حیاتی است.

دکتر احمدی ادامه داد: در پژوهش حاضر تعیین اهداف دانش، شناسایی دانش، اشتراک دانش و توسعه و ارزیابی دانش به عنوان بخش‌های کلیدی در الگو معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) در بخش مراقبت‌های ویژه با انسجام دانش و مدیریت آن امکان‌پذیر است، اضافه کرد: تحقق این مهم در سایه حمایت مدیریت و پایه‌ریزی ساختار مناسب مشارکت و حمایت کارکنان برای تسریع کارها و عملی‌تر شدن برنامه‌ها است. به این منظور اموال سازمانی، دانش، تجربه و تخصص در سازمان باید به ساختاردهی، توزیع و اشتراک‌گذاری آن منتهی شده تا از امکانات موجود به نحو احسن استفاده شود.

دکتر احمدی ادامه داد: از سوی دیگر توسعه و ارزیابی دانش باعث ایجاد ایده‌ها، گسترش دانش و بازخورد مناسب در مرحله کنترل و بازنگری مدیریت ریسک خواهد شد.

بر اساس اعلام روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، عضو فعال انجمن متخصصان محیط زیست ایران خاطرنشان کرد: عدم آگاهی و هماهنگی بخش‌ها و واحدهای مختلف سازمان، هزینه‌های هنگفتی را بر آن تحمیل خواهد کرد. در حقیقت هدف غایی ایجاد سازمان یادگیرنده برای فراگیری، ذخیره و انتقال دانش مدیریت HSE و تداوم آن است. این امر در سازمان‌های حیاتی مانند مراکز مراقبت‌های بهداشتی باعث پیشبرد کارآمد اهداف سازمان، پیشگیری از دوباره‌کاری، هدر رفت منابع و افزایش رضایت ذینفعان در نتیجه ارتقای سطح سلامت و رفاه زندگی در جامعه خواهد شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: