دهقان در گفتگو با مهر:

فراکسیون «امید» باعث ضربه به اعتبار و وقت مجلس شد

کدخبر: 2180114

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از فشار فراکسیون امید به اعضای خود در موضوع استیضاح سه وزیر گفت: این کار فراکسیون امید، باعث ضربه به اعتبار و وقت مجلس شد.

محمد دهقان، نائب رئیس کمیسیون ولایی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری استیضاح وزرای تعاون کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در طی دو روز در هفته جاری و رای اعتماد مجدد مجلس به هر سه وزیر اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی اعضای فراکسیون امید پرچم استیضاح ها را بلند کرده بودند، ابتدا تصور می‌شد که فراکسیون امید به دنبال استیضاح است، به همین دلیل تعداد دیگری از نمایندگان هم استیضاح ها را امضا کردند.

وی افزود: البته عده ای از ما مخصوصا در شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی این استیضاح را امضا نکردیم، چون نمی دانستیم که انتهای ماجرا چیست و چه کسانی دارند کار را اداره می کند؛ قدری که کار جلو رفت و نزدیک استیضاح رسیدیم، فراکسیون امید ابتدا تصویب کرد که از آقای ربیعی حمایت کند، ولی درباره آقای آخوندی از استیضاح وی حمایت کند.

دهقان ادامه داد: در این مرحله اعضای فراکسیون امید دو دسته شدند؛ گروهی طرفدار استیضاح و عده ای مخالف استیضاح، اما فشار فراکسیونی بر روی استیضاح کنندگان زیاد شد و آنها مجبور به عقب نشینی شدند و این فشار در استیضاح آقای آخوندی بیشتر نمایان شد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی خاطرنشان کرد: این در حالی بود که فراکسیون امید در صبح روز استیضاح موافق استیضاح آقای آخوندی بودند اما در هنگام ظهر نظرشان عوض شد و اعضای فراکسیون وادار شدند که علیه وزیر راه و شهرسازی صحبت نکنند.

وی افزود: ما از اول به دنبال استیضاح نبودیم اما فراکسیون امید که پرچم استیضاح را بلند کرد و بعد عقب‌نشینی کرد، باعث ضربه زدن به وقت مجلس و اعتبار آن و نیز ضایع کردن اعضای این فراکسیون شد؛ درباره استیضاح آقای حجتی هم برخی اعضای تاثیرگذار فراکسیون امید قرار بود صحبت کنند که آنها هم عقب‌نشینی کردند!

دهقان تاکید کرد: اگر فراکسیون امید واقعا می خواست در این موضوع نظارتی ورود کند و جدی هم بود و اگر می خواست در ادامه کار اعضای خود را وادار کند که علیه وزرا صحبت نکنند، بهتر بود ۵-۴ روز قبل این کار را می کردند نه در روز استیضاح و این بیشتر به نفع مجلس می‌شد.

فراکسیون نمایندگان ولایی تصمیم‌گیری درباره استیضاح را به اختیار اعضا گذاشته بود/ هیات رئیسه مجلس نباید شبهه ایجاد می‌کرد

دهقان درباره نظر فراکسیون نمایندگان ولایی درباره سه استیضاح اخیر تصریح کرد: با توجه به اینکه ما ابتدا به دنبال استیضاح نبودیم، بنا را بر این گذاشتیم که اساسا این موضوع را به نظر اعضا واگذار کنیم، لذا برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اصلا جلسه ای تشکیل ندادیم و برای دو وزیر دیگر هم که در روز سه‌شنبه صبح جلسه داشتیم، با وجود مخالفت اعضا با آقایان آخوندی و ربیعی، اما بدون الزام فراکسیونی، تصمیم گیری در مورد این دو نفر را به خود اعضا واگذار کردیم.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس درباره رابطه میان استیضاح سه وزیر به صورت پشت سر هم و نیز از حد نصاب افتادن و از دستور خارج شدن موضوع سوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری و بحران ارز، گفت: به طور کلی نمی توانیم یک رابطه ارگانیک بین این دو تعریف کنیم اما به هر حال تعداد قابل توجهی از نمایندگان به خاطر مشکلات اقتصادی مردم به دنبال سوال از رئیس جمهور بوده اند و هستند و حالا چنین تلقی در بین این نمایندگان ایجاد شده که هیات رئیسه با به جریان انداختن این استیضاح ها، قصد جلوگیری از سوال نمایندگان از رئیس جمهور را داشته است.

دهقان تاکید کرد: این شبهه در بین برخی از نمایندگان ایجاد شده و هیات رئیسه نباید اجازه می داد که این شبهه ایجاد شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: