مصاحبه|استفاده از روشهای نوین ارتباطی برای ترویج سبک زندگی شهدا
مدیرعامل یکی از موسسات فرهنگی - هنری فعال در عرصه ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت معتقد است که فضای مجازی با ابتکار عمل و خلاقیت جوانان انقلابی یک فرصت مناسب برای ترویج سبک زندگی اسلامی است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگان پویا , موسسه فرهنگی هنری مطاف عشق یکی از مؤسسات شبکه فعالان جهاد و شهادت(وارثون)، با ترسیم هندسه حرکت عظیم خود مبتنی بر فرمایشات و رهنمودهای رهبری و سیره علمی و عملی شهدا اسلام و هدف اعتلای فرهنگ ناب و بی بدیل ایثار، جهاد و شهادت و تاثیر بر مهندسی فرهنگی کشور و ترویج سبک زندگی اسلامی به این عرصه فعالیت خود را از 1389 بهصورت رسمی آغاز کرده است.
این موسسه بر اساس این نگرش اقدام به تولید و نشر محصولات فرهنگی، هنری و کاربردی و تخصصی در قالب انواع کتاب، فلش کارت، نرم افزارهای سیستماتیک قابل اجرا در محیط های ویندوز و اندروید، انواع فیلم و مستند و بازی در رده های سنی کودک و نوجوان و بزرگسال کرده است.
با رضا کاظمی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری مطاف در مورد فعالیت های این موسسه -بخصوص در عرصه راهیاننور- گفت وگو کردیم. رضا کاظمی، لیسانس اقتصاد کشاورزی دارد. او بعد از فارغ التحصیلی کار برنامهنویسی کامپیوتر را شروع کرد و در اوایل دولت محمود احمدینژاد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت. وی به همراه گروهی از همکارانش مرکز رسانه ای دیجیتال وزارت بهداشت را راه اندازی کردند.
* از چگونگی روند شکلگیری موسسه مطاف عشق بگویید
موسسه مطاف عشق را در سال 1386 با همراهی گروهی از دوستان پایه گذاری کردیم. این موسسه یکی از معاونت های موسسه سیره شهداست. هدف اصلی موسسه مطاف عشق ترویج زندگی شهدا از طریق تولید محصولات فرهنگی و فعالیت در فضای مجازی است. فعالیت رسمی این موسسه از سال 89 آغاز شده است.
* چه تفاوت هایی میان عملکرد این موسسه با موسسه سیره شهدا وجود دارد؟
موسسه سیره شهدا هم با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعال شده است و این دو موسسه یک هدف دارند. اما روش این دو موسسه با هم متفاوت است. روش کار موسسه سیره راه شهدا، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بهصورت چهره به چهره است. میخواهد طلابی که شرایط تعیین شده موسسه را دارند جذب، آموزش و به راهیان نور، یادواره ها و مراسم مشابه اعزام شان کند تا بتوانند از طریق سخنرانی و ارتباط چهرهبه چهره فرهنگ ایثار و شهادت را نهادینه کند. موسسه مطاف همین کار را از طریق روشن های نوین تبلیغی انجام می دهد؛ یعنی از طریق تولید کتاب، نرم افزار، کارهای تلگرامی و حضور در فضای مجازی.
* حوزه فعالیت موسسه مطاف چگونه تعریف شده و چه تولیداتی تاکنون ارائه کرده اید؟
حوزه اصلی کار تولید کتاب است. این موسسه در قالب های مختلف موضوعی برای مخاطبان مختلف کتاب تولید میکند. مثلا در حوزه نوجوان مجموعه کتاب های «اکبر کاراته» از محصولات موسسه مطاف است. این مجموعه جزو پرفروش کتاب های حوزه نوجوان دفاع مقدس است. چون نویسنده این مجموعه است، به عنوان کتاب سال حوزه انتخاب شده است. مجموعه کتابهایی در حوزه سبک زندگی را با عنوانهای پسرانه، دخترانه، پدرانه، مادرانه، ازدواج آگاهانه و خانواده پایدار تولید کردیم. در آینده هم کتابهایی در حوزه سبک زندگی تولید خواهیم کرد. مدیریت اردویی، مسابقات اردویی، روایت مقدس، سرزمین مقدس یا همسفر، کتاب هایی هستند که در حوزه اختصاصی راهیان نور تولید کردیم.
همسفر، کتابی همراه برای کسی که می خواهد به راهیان نور برود. این کتاب از ضرورت رفتن به راهیاننور شروع می شود و کارهایی که باید آنجا انجام شود و نکاتی را که باید زائر مد نظر داشته باشد شرح میدهد. بعضی از کتاب های ما در حوزه خاطرات شفاهی است. کتابهایی مثل «تو شهید می شوی» یا کتاب «بینصیب» که خاطرات آقای ماندگاری را روایت میکند در این زمینه چاپ کردیم. یا کتاب «عبد صالح» که به خاطرات زندگی شهید مدافع حرم عبدالصالح زارع پرداخته است. یکی دیگر از قالب های کاری ما «فلش کارت» است. می شود گفت که توسعه دهنده اصلی فلش کارت در حوزه فرهنگی، موسسه مطاف است. 22 فلش کارت داریم که بیشتر آن در حوزه جنبه های مختلف سبک زندگی است. «الفبای زندگی» فلش کارتی است که در حوزه سبک زندگی خانواده شهدا منتشر کردیم. «مهر و ماه» در را در حوزه همسرداری شهدا. «چادرهای سرخ» به سبک زندگی زنان شهیده می پردازد یا «ترم آخر» در حوزه سبک زندگی دانشجویی شهداست.
* استفاده از قالب فلش کارت برای جوانان جذابیت هایی را دارد، روش ارائه این قالب چگونه است؟
فلش کارت ها بین 25 تا 30 کارت دارند. یک طرف این کارتها یا تصویر است یا آیه است یا روایت و سخنی از رهبری مربوط به موضوع است و طرف دیگر آن یک خاطره عملی از شهداست. تلاش شده است در بیان کل محتوای شهدا امانت داری شود و چیزی اضافه و کم نشود، ولی کاملا مختصر شود و در کارت بنشیند و جا بگیرد. نکات اصلی و کلیدی که باید شخص مد نظرش باشد، شفاف تر بیان شده است. اگر شما هر یک از آن فلش کارتها را بخوانید 20 تا 30 الگوی عملی می گیرید. مثلا فلش کارت «طلائی» ما مربوط به دوران نوجوانی شهداست و 25 تا الگوی عملی به نوجوان می دهد.
یک نکته درباره حوزه کتاب و فلش کارت باید مورد اشاره قرار گیرد و آن این که بعضی از کتاب های منتشر شده تیراژهای بالایی دارند. مثلا کتاب «به رنگ سرخ» یا در حوزه فلش کارت، فلش کارت «الفبا» که در حوزه سبک زندگی خانواده شهدا است. اگر اشتباه نکنم تا به حال بالای 150 هزار نسخه از این فلش کارت تهیه و فروخته شده است. یا فلش کارت «جای پای باران» که درباره نحوه مدیریت رهبری در دوران دفاع مقدس است، تا به حال بالای 200 هزار نسخه اش تولید و توزیع شده است. قالب دیگر کار ما در حوزه نرم افزار است. نرم افزارهایی مثل «روایت همراه»، «نشان سرخ» و... از محصولات ما در این حوزه است.
در حوزه نرم افزار سه چهار تا مقام در جشنواره رسانه دیجیتال آوردیم. با روایت همراه رتبه اول را کسب کردیم یا سایت «روایتگر» دو سال در جشنواره رسانه دیجیتال مقام کسب کرد. الان هم بیشتر بر روی نرم افزارهای اندرویدی تلفن همراه متمرکز هستیم. اگر در کافه بازار، مطاف عشق را سرچ کنید، مجموعه نرم افزارهای اندرویدی بهصورت رایگان ارائه شده است. در حوزه پازل کارهایی تولید کردیم که به در حوزه بازی قرار می گیرد. چند سال در حوزه تولید دفاتر تحریر کار کردیم. فضای مجازی ، حوزه دیگر فعالیت ماست. راهاندازی سایت جهاد و فعالیت در کانال تلگرامی از فعالیتهای ما در این حوزه است.
* در فضای مجازی هم بیشتر دنبال ترویج سبک زندگی شهدا هستید یا هدف گذاری دیگری در این عرصه دارید؟
در فضای مجازی هم دنبال همین هدف هستیم ولی اعتقادی در فضای مجازی باید از نیروی مردمی استفاده کرد. معتقدیم برای کار در فضای مجازی تنها راه این است که از نیروی جهادی استفاده شود. مردم میتوانند به سایت jahad.ir وارد شوند و ثبت نام کنند و محتوایی مد نظر خودشان را بارگذاری کنند.
این سایت امسال در جشنواره ملی موبایل ایران جزو پنج کاندیدای حوزه انقلاب اسلامی بود. فضای دیگر کارمان در حوزه مجازی، سایت مطاف است. این سایت بیشتر در خدمت محصولات موسسه است. محصولات را معرفی می کند تا مخاطبان با شناخت اقدام به خرید کنند. کار دیگر ما در فضای مجازی راه اندازی کانال تلگرامی shaidnama@ira است. تعداد اعضای این کانال زیاد نیست، امام محتوایی که در آن ارائه میشود در جاهای دیگر هم باز نشر داده میشود. حداقل سالی یکبار جشنواره داریم و الان هم در حال برنامه ریزی جشنواره امسال هستیم که قرار است اسفند ماه برگزار شود. مردم از این جشنواره هم استقبال خوبی کردند.
* این جشنواره به چه شکل است، چند دوره از آن برگزار شده و چه اتفاقی در این جشنواره میافتد؟
این جشنواره سه سال برگزار شده است. سال اول موضوع آن سرزمین مقدس بود و مردم عکس های زیبایی خود را از راهیان نور به این جشنواره ارسال کردند. ما این عکس ها را در کانال تلگرامی قرار دادیم و دو دسته برنده داشت؛ اول اینکه هر عکسی که تعداد بازدید بیشتری در این کانال داشت برگزیده میشد و دیگر اینکه برگزیدههایی را هم داوران متخصص حوزه عکاسی انتخاب و اعلام میکردند. موضوع سال دوم جشنواره «شهید محبوب من» بود.
مردم عکسیهایی را از شهدای مورد علاقمند خود برای ما فرستادند که باز این عکس ها هم به مانند سال گذشته مورد داوری قرار گرفتند. موضوع سال گذشته ما سبک زندگی شهدا بود. مردم مطالبی از سبک زندگی شهدا را که برایشان جالب بود برای ما فرستادند. امسال هم هنوز در حال برنامهریزی هستیم.
* آیا ارزیابیای از میزان تاثیر محصولات خود بر روی مخاطب دارید یا همین ملاک فروش و کاندیدا شدن در بخشهای مختلف را ملاک موفقیت کارهای خود میدانید؟
ما در حوزه محصولات همان فروش را ملاک قرار دادیم. در حوزه فروش بخش خرید ارگانی را جدا دیدیم و ملاک ما در اینجا خرید توسط خود مردم است. چون وقتی مردم محصولی خرید میکنند یعنی این محصول برایشان آورده معنوی داشته است. هنوز سامانه ای برای اینکه نظر مردم را بگیریم نداریم ولی در تمام محصولات ما شماره تماس موسسه هست و بعضی وقت ها مردم زنگ می زنند عیب و ایرادها کار یا نظراتشان را می گویند.
ضمن اینکه ما هر محصولی را که تولید می کنیم به کارشناسان متعددی نشان می دهیم و از آنها نظرخواهی میکنیم تا ایرادهای محصول قبل از رسیدن به دست مردم برطرف شود. در حوزه فضای مجازی هم متاسفانه هنوز به آن درجه از توانمندی نرسیدیم که بتوانیم بازخورد مناسبی از مردم بگیریم. هر کس در این حوزه نظری داشته باشد میتواند از طریق کانال تلگرامی برای ما بفرستد. در مجموع نظرات خیلی کمی مبنی بر ایراد داشتن کار دریافت میکنیم. علت اصلی آن هم این نیست که کار ما کار خوبی است، این است که چون موضوع ما بحث شهداست مردم این موضوع را قبول دارند و کمتر کسی است که به آن ایراد بگیرد. در حوزه محصولات برای فروش از بیش از پنج محصول، به خریدار زنگ میزنیم و می پرسیم که این تعداد محصولی که سفارش دادید برای چه کاری است و به نظرتان محصول مناسب بود یا نبود.
* به عنوان سوال پایانی فعالیتهای موسسه مطاف برای راهیاننور امسال را برای ما شرح بفرمایید.
اصلی ترین حوزه فعالیت موسسه از لحاظ جغرافیای فعالیت در راهیان نور است؛ یعنی هر سال با شروع راهیاننور، حجم فعالیت ما چند برابر می شود. ما خودمان را موظف می دانیم که به این رویداد بزرگ فرهنگی، خدمات برسانیم و در این فناوری فرهنگی دخیل باشیم. به خاطر همین همیشه در راهیان نور حضور داشتیم. سعی کردیم هر سال محصول مخصوصی برای راهیان نور داشته باشیم. در خود راهیاننور حضور پیدا می کنیم، غرفه می زنیم و محصولات مان را به مردم ارائه می دهیم. با اینکه ممکن است از نظر مالی برای ما فایده زیادی نداشته باشد. در سال های اول تغذیه مان رایگان بود، ولی این سال ها باید خودمان تغذیه مان را تهیه کنیم.
امسال برای راهیاننور کتابخوانی سبک زندگی را در نظر گرفتیم. اسم مسابقه ما «کتاب خوانی خانواده موفق» است و مخطبان باید سه جلد کتاب دخترانه، پسرانه، پدرانه و مادرانه را خریداری کنند و جواب سوالاتی را که از این کتابها طراحی شده به 30003296 پیامک کنند. کتاب ها و پاسخ نامه ها در تما یادمان های راهیان نور در دسترس است. این کتاب ها را از سایت mataf.ir هم می توانند تهیه کرد. جشنواره تلگرامی را هم داریم.
منبع: تسنیم
مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاعرسانی خود را در این رابطه انجام میدهد.