فارس گزارش می دهد

توقف فاز اول نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده/ پروژه محله سیروس راکد ماند

کدخبر: 2180798

در حالیکه مراحل نوسازی مسکن در برنامه ملی بازآفرینی شهری دو ماه پیش و ابلاغ این برنامه توسط رییس جمهور، وزیر راه درمحله سیروس تهران، کلنگ احداث ۱۰۰ واحد مسکونی را به زمین زد اما گزارشها حاکی از توقف این پروژه می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ۱۲ دی ماه مراحل عملیاتی نوسازی مسکن در برنامه ملی بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری با مراسم کلنگ‌زنی پروژه مسکونی ۱۰۰ واحدی در محله سیروس واقع در منطقه ۱۲ شهرداری تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان ، معاون معماری و شهرسازی ، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری استان تهران و جمعی از مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

این پروژه مسکونی که در اراضی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به وسیله شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن در این منطقه ساخته خواهد شد به عنوان الگوی پشتیبان طرح پیشگام برنامه ملی بازآفرینی در استان تهران بوده و همچنین قرار است طبق الگوی طرح مسکن اجتماعی اجرائی شود.

طرح بازآفرینی محله قدیمی سیروس در ۱۲ محله و ۵ مرحله برنامه‌ریزی شده که این پروژه ۱۰۰ واحدی یکی از آن ها خواهد بود.

بر اساس این گزارش،مطابق جزئیات طرح «پیشگام»، ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران برای افق ۵ساله، هدف‌گذاری شده است؛ به‌طوری‌که با شروع فاز اول، امکان تکرار این ظرفیت برای هر سال وجود داشته و ساخت‌وساز در این طرح با سه روش «محلی‌سازی»، «محله‌سازی مرحله‌ای» و «محله‌سازی جایگزین» انجام می‌شود.

این گزارش می افزاید: رئیس جمهور برنامه ملی بازآفرینی شهری را ضمن بازسازی مناطق فرسوده، طرحی نو برای تامین مسکن، از جمله برای خانه اولی ها دانست و با بیان اینکه دولت فروش سریع 50 درصد واحدهای ایجاد شده در طرح بازآفرینی را تضمین می کند، تاکید کرد: ساختمانهایی که تحویل مردم می شود باید در برابر زلزله حداقل 7.5 ریشتری مقاوم باشد.

روحانی در مراسم آغاز اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری «امید» در ۱۹ بهمن گفته بود که طرح بازآفرینی شهری برنامه اساسی دولت برای مسکن خانه‌اولی‌ها، صیانت از جان و سلامت مردم و نوسازی محلات کهنه و فرسوده است.

وی گفته بود باید تأکید کنم که دولت خانه‌ساز خوبی نیست، همچنان که تاجر و بنگاه‌دار خوبی هم نمی‌باشد و معتقدم هر کاری که بر عهده دولت قرار دارد و می‌توان آن را به مردم واگذار کرد، بایستی همه آن امور به مردم واگذار شود.

رئیس جمهور تاکید دارد در بخش مسکن بایستی ساخت و ساز در اختیار مردم و شرکت‌های خصوصی باشد و دولت در این حوزه وظیفه حمایت و پشتیبانی دارد.

با توجه به آغاز فاز اول نوسازی بافت فرسوده در برنامه ملی بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در محله سیروس گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی از این است که عملیات اجرایی این پروژه بر خلاف تمام سر و صداهای فراوان هنوز شروع نشده و مشکلات پیش بینی شده و نشده باعث تاخیر در آغاز عملیات اجرایی این پروژه شده است.

اگر چه به گفته سازندگان مسکن هر گونه فعالیت در بافت فرسوده بسیار مشکل تر از ساخت و ساز در خارج از شهر است و دولت،شرکتهای آب و برق و گاز و شهرداری باید همه گونه همکاری با سازنده ها داشته باشند، اما امید می رود پروژه ۱۰۰ واحدی سیروس که فاز نخست طرح "پیشگام"است مشکلات را شناسایی کرده و ساخت واحدهای مسکونی بعدی با مشکلات کمتری ادامه یابد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: