تلاش برای کاهش حاشیه‌نشینی و کودکان کار و خیابانی در سال ۹۷

کدخبر: 2180932

رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، کودکان کار و خیابانی، مفاسد اخلاقی و حاشیه‌نشینی در دستور کار سازمان بهزیستی قرار دارد، گفت: در سال آینده اعتبارات خوبی در این بخش پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، انوشیروان محسنی بندپی در نشست خبری خود در پایان سال 96 اظهار کرد: در سال جاری اقدامات خوبی در حوزه های مختلف و بویژه افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی انجام گرفت. براساس برنامه ششم توسعه نیز هر ساله 10 درصد مستمری مددجویان افزایش پیدا می کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از ابتدای سال 96 مستمری مددجویان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و حدود 95 هزار تومان به مستمری مددجویان افزوده شد به طوری که خانواده تک نفره 53 هزار تومان دریافت می کردند که با مصوبه دولت این رقم به 149 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

محسنی بندپی بیان کرد: از ابتدای سال 97 نیز 10 درصد به مستمری فعلی مددجویان دستگاه های حمایتی افزوده خواهد شد.

وی همچنین به حمایت از افراد پشت نوبت جهت ورود به دستگاه های حمایتی اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ششم توسعه قرار است یارانه 3 دهک بالای جامعه حذف و در اختیار مددجویان قرار بگیرد که این کار در راستای برقراری عدالت، کاهش فقر و برابرسازی این افراد پشت نوبت همانند مستمری بگیران دستگاه های حمایتی است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: این تصمیم براساس اولویت به افراد پشت نوبت پرداخت خواهد شد.

محسنی بندپی همچنین به پرداخت یارانه مراکز نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن اشاره کرد و گفت: یارانه معوقه این مراکز با همکاری سازمان برنامه و بودجه تا پایان سال 96 پرداخت شده است و در این زمینه سازمان بدهی ای را به مراکز ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی پیگیری پرداخت یارانه پرونده های مددکاری است که در این زمینه نیز امیدواریم اعتبارات لازم در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه نشست خبری خود به اقدامات پیشگیرانه و کنترل آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست های سازمان پیشگیری و کنترل 5 آسیب جدی در کشور است که از آن جمله می توان به اعتیاد، طلاق، کودکان و خیابان، مفاسد اخلاقی و حاشیه نشینی اشاره کرد.

محسنی بندپی همچنین به راه اندازی سامانده ثبت الکترونیکی طلاق در 10 استان اشاره کرد و گفت: به زودی این سامانه پس از اجرای طرح پایلوت برای سایر استان ها نیز اجرا خواهد شد.

وی به اجرای طرح الگوی دادگاه های درمان مدار اشاره کرد و گفت: این طرح در 6 استان با همکاری قوه قضائیه در حال انجام است و سازمان بهزیستی تلاش می کند از تمام ظرفیت سایر قوای دیگر برای ارائه خدمات به جامعه هدف استفاده کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: طرح پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در سال 96 کلید خورده است و این طرحر در سال آینده یکی از سیاست های جدی سازمان بهزیستی خواهد بود.

محسنی بندپی همچنین به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: لایحه این قانون نیز پس از مطرح شدن در صحن علنی و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در نهایت برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد که شورای نگهبان چند ایراد به آن قانون گرفت و در ادامه نیز نمایندگان مجلس ایرادات مطرح شده را برطرف و در نهایت برای تایید به شورای نگهبان ارسال شده است که این قانون مورد تایید قرار گرفته است و به زودی جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی به اجرای طرح های غربالگری از جمله بینایی سنجی، شنوایی سنجی، اضطراب و شناسایی به موقع اوتیسم اشاره کرد و گفت: در این راستا اقدامات خوبی از سوی سازمان انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به غربالگری ژنتیکی ازدواج اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده پرسشنامه ژنتیک قبل از ازدواج الزامی است و آیین نامه آن با همکاری وزارت بهداشت تهیه و تدوین شده است.

محسنی بندپی گفت: امسال 180 هزار زوج جوان در مشاوره های ژنتیک شرکت کردند و این در حالی است که سازمان بهزیستی تصمیم دارد تمام خانواده هایی که یک فرزند معلول به دنیا آورده اند برای بارداری دوم آزمایش های ژنتیک را انجام بدهند و در این زمینه نیز سازمان بهزیستی کمک های مالی را انجام خواهد داد.

وی همچنین به راه اندازی 150 اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر اشاره کرد و گفت: این اتفاق در سال 96 انجام گرفته است و این مجموعه در بخش های مختلف از جمله بحران های اجتماعی، کاهش طلاق، خودکشی تاثیر بسزایی داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص اقدامات انجام شده از سوی سازمان در حوزه اشتغال جامعه هدف بیان کرد: در این بخش 500 میلیارد تومان اختصاص داده شده است به طوری که 46 هزار شغل برای جامعه هدف تا به امروز ایجاد شده که از این تعداد 26 هزار شغل برای معلولان و 20 هزار شغل برای زنان سرپرست خانوار و سایر افراد ایجاد شده است.

محسنی بندپی ادامه داد: توانمندسازی جامعه هدف و استفاده از ظرفیت های آنها یکی از سیاست های سازمان بهزیستی بوده و در این زمینه با دادن وام های اشتغال اقدامات موثری صورت گرفته است.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه مسکن جامعه هدف سازمان اشاره کرد و گفت: در این زمینه 3 هزار مسکن به خانواده های بالای دو معلول واگذار شده و 8 هزار مسکن در این بخش در دستور کار قرار دارد که این کار با همکاری سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان زمین و مسکن انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تسهیلات ویژه برای خانواده های معلول در بحث وام اشاره کرد و گفت: خانواده های معلولی که در روستاها زندگی می کنند از وام با 4 درصد استفاده می کنند که سود این وام در شهرها 16 درصد است که در همین زمینه سازمان بهزیستی مابه التفاوت سود وام اشاره شده را پرداخت می کند. ضمن اینکه در اعتبارات بودجه 97 نیز این موضوع پیش بینی شده است.

محسنی بندپی تصریح کرد: در توسعه کمی و کیفی اورژانس اجتماعی و توسعه غربالگری، اشتغال و توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی در سال 96 اقدامات خوبی صورت گرفته است ضمن اینکه در حوزه رویکرد توانبخشی مبتنی بر خانواده اتفاقات خوبی در سال جاری صورت گرفته است و در همین زمینه اعتبارات موردنیاز در سال 97 نیز پیش بینی شده است.

وی به برگزاری اجلاس منطقه ای سالمندان با هدف بررسی شاخص های سالمندی اشاره کرد و گفت: این اجلاس در آبان ماه سال آینده توسط سازمان بهزیستی و دبیرخانه شورای ملی سازمان بهزیستی انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به تعداد مهدهای کودک در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها 20 درصد افراد واجد شرایط در این مهدها حضور پیدا می کنند که ما باید بتوانیم با فراهم شدن شرایط این تعداد را افزایش دهیم و این در حالی است که برخی توان پرداخت شهریه مهدکودک را ندارند، سازمان بهزیستی از آنها حمایت می کند.

محسنی بندپی به برنامه ریزی سازمان بهزیستی جهت توزیع یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک روستایی و حاشیه ای اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز در سال جاری سازمان به تعهدات خود عمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه شیرخوارگاه ها استراتژیک سازمان نیست، گفت: استانداردسازی به لحاظ فیزیکی یکی از سیاست های سازمان در شیرخوارگاه ها است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اختلاف نظر وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در خصوص فعالیت پیش دبستانی ها در مهدهای کودک گفت: صدور مجوز فعالیت های مهدهای کودک طبق قانون و همچنین برنامه ششم توسعه در اختیار سازمان بهزیستی است و در این زمینه اختلاف نظری بین فعالیت پیش دبستانی ها و مهدهای کودک وجود دارد که مهدهای کودک شرایطی را برای پیش دبستانی ها فعال کردند که این با مخالفت آموزش و پرورش روبه رو شده است که در همین زمینه ما صورتجلسه ای را تهیه کردیم تا این مشکل برطرف شود.

محسنی بندپی گفت: با تعطیلی فعالیت پیش دبستانی ها در مهدهای کودک تعداد قابل توجهی از افرادی که در مهدهای کودک فعال هستند بیکار می شوند.

وی همچنین به بیمه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز با تصویب لایحه ماموریت های اجتماعی اتفاقات خوبی خواهد افتاد ضمن اینکه تا امروز 110 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه های اجتماعی سازمان قرار گرفته اند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در بودجه 97 علاوه بر اعتبارات دولت برای بیمه زنان سرپرست خانوار پیش بینی کرده است، دولت نیز مبلغ 220 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده است.

محسنی بندپی همچنین به برنامه ریزی سازمان برای جمع آوری و ساماندهی و درمان معتادان متجاهر بیان کرد: در این زمینه نیز صدور مجوز کمپ ها (ماده 16) به عهده سازمان بهزیستی است و به همین دلیل هفته گذشته جلسه ای با حضور اعضای شورای مربوطه برگزار کردیم و تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

وی گفت: طبق نظر اعضای شورا قرار شده است در 6 استانی که ما با جمعیت قابل توجهی از معتادان متجاهر روبه رو هستیم اقداماتی در راستای جمع آوری، فقرزدایی و توانمندزدایی افراد انجام شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ما با 2 آمار متفاوت در خصوص معتادان متجاهر روبه رو هستیم که یک آمارتعداد آنها 7 هزار و 477 نفر و یک آمار آنها را 8 هزار و 300 نفر ثبت کرده است ولی در هر صورت سازمان بهزیستی با همکاری سایر بخش ها اقداماتی را در راستای جمع آوری، ساماندهی، سم زدایی و توانمندسازی آنها انجام خواهد داد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: