در نشست خبری مطرح شد؛

وضعیت پرستاری در سال ۹۷ نگران کننده است/ دغدغه های پرستاران

کدخبر: 2180941

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، ضمن تشریح چالش های حوزه پرستاری و مشکلات پیش روی پرستاران، وضعیت پرستاری در سال ۹۷ را ترسیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریفی مقدم در نشست خبری پایان سال با اصحاب رسانه، درباره آسیب‌های وارد شده به پرستاران در سال جاری، گفت: جامعه پرستاری بار اصلی نظام سلامت را بر دوش می‌کشد و در صف اول پاسخ‌گویی به مراجعین قرار دارند و در نتیجه در معرض خطرات مختلف نیز قرار دارند. خطرات ناشی از شغل پرستاران را تهدید می‌کند. خطراتی مثل بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و مشکلات ناشی از شیمی درمانی و بحث ضرب و شتم که در حال حاضر متاسفانه رو به افزایش است.

وی با عنوان این مطلب که در سال ۹۶، ۲۸ پرستار مورد ضرب و شتم فیزیکی قرار گرفتند. فوت پرستاران حین انجام وظیفه نیز ۱۵ مورد بود.

شریفی مقدم با بیان اینکه در دنیا روی نیروی انسانی پرستاری سرمایه‌گذاری می‌شود، اظهار کرد: در دنیا اعتقاد دارند که سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی باعث بازگشت سرمایه به نظام سلامت می‌شود، اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد. باید به گوش نمایندگان مجلس و دولت‌مردان برسد که در کشورهای دنیا، پرستاران در فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم سازی و سیاست‌گذاری و مدیریت و مشورت کاملا تاثیر و مشارکت دارند. نقش پرستاران در این فرآیند ثابت شده است. اولویت کشورهایی که نظام سلامت موفق دارند، سلامت مردم است، اما در کشور ما اولویت اول کسب درآمد است که توسط جریان خاصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امروز در دنیا سلامت یک جالش جهانی برای دولت‌هاست و حتی رییس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که پرستاران پاسخ‌گوی نیازهای سلامتی مردم در تمام طول زندگی هستند. در کشور ما در طرح پزشک خانواده اصلا به پرستاران توجه نشده است.

شریفی مقدم درباره نقش پرستاران در نظام سلامت کشور گفت: افزایش انتظارات از نظام سلامت نسبت به گذشته بیشتر شده و باید نظام سلامت نیز بسته به انتظارات مردم، سرمایه‌گذاری انجام بدهد و این سرمایه‌گذاری باید در حوزه‌ای باشد که مردم بیشترین خدمات را دریافت می‌کنند. رسیدن به اهداف و رفع نیازهای مردم در حوزه سلامت نیاز به یک نظام سلامت کارآمد دارد که در سطوح پیش‌گیری و درمان برنامه داشته باشد.

شریفی مقدم با بیان اینکه پرداخت ها در نظام سلامت باید مبتنی بر عدالت باشد، اظهار کرد: توجه چندانی به طرح پزشک خانواده نشده و پرستاران در این طرح حضور ندارند. در سطح بازتوانی نیز جامعه ما به سمت سالمندی پیش می‌رود و حدود ۹.۵ درصد جامعه سالمند هستند و در آینده بحران سالمندی خواهیم داشت. در حال حاضر ۸ میلیون سالمند داریم که برای آن هیچ برنامه‌ای در نظام سلامت نداریم.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: بیشتر منابع نظام سلامت در کشور به سمت درمان است و در این حوزه نیز بیشتر منابع به سمت جریان خاصی سرازیر است. ذینفعان هم در وزارت بهداشت و هم در کمیسیون بهداشت مجلس حضور دارند. وقتی شخص تصمیم‌ساز در بحث درمان دست دارد، بحث تضاد منافع مطرح می‌شود و دیگر منافع مردم و نظام سلامت و حتی منافع ملی نیز اهمیت پیدا نمی‌کند و تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شریفی مقدم در ادامه این نشست خبری درباره حاشیه های استندآپ کمدی توهین به پرستاران، گفت: هم حدیث و هم روایت وجود دارد که ترویج برخی مسائل زشت را نباید انجام داد، اما این موضوع رسانه‌ای شد و موج احساسات جامعه پرستاری به سمت سازمان پرستاری آمد. در مراسمی که در دانشگاه شهید بهشتی و در جمع دانشجویان این دانشگاه انجام شد، بیشترین توهین به جامعه پرستاری صورت گرفت.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری قصد نداشت این موضوع را رسانه‌ای کند، اما سازمان از طرف جامعه پرستاری هم از طریق مراجع قضایی و هم از طریق وزارت ارشاد به دنبال این موضوع است تا اجازه ندهیم هر شخصی مرزهای اخلاق را زیر پا بگذارد و هر حرفی را به زبان بیاورد.

شریفی مقدم درباره استخدام رانندگان در اورژانس و آموزش به این افراد برای فوریت‌های پزشکی گفت: مصاحبه‌ای از طرف آقای صابریان، رییس اورژانس تهران انجام شده که گفتند رانندگانی را استخدام می‌کنیم که بعد فوریت پزشکی بخوانند. نیروهای اورژانس کشور هم زحمت‌کش هستند و هم متخصص و وقتی کسی بر بالین بیمار یا مصدوم حاضر می‌شود باید دانش این کار را داشته باشد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات اورژانس به مردم جزو خدمات تخصصی است که باید توسط متخصصین انجام شود، اظهار کرد: بهانه کمبود پرسنل دلیلی برای این نیست که هر فردی را برای این کار استفاده کنیم و نمی‌توان یک راننده را به عنوان پرسنل فوریت‌های پزشکی پذیرفت. با شناختی که نسبت به آقای کولیوند دارم و می‌بینیم که با ورودشان تحولات عظیمی در اورژانس ایجاد کردند، امیدوارم این موضوع را منتفی کنند. زیرا نیروهای فوریت‌های پزشکی در همین ایام عید نیز بسیار تلاش می‌کنند و متخصص هستند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار درباره آموزش پرستاران و مهاجرات پرستاران به کشورهای دیگر گفت: سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل پرستاری داریم و به جز تهران، در هیچ جای کشور کمبود پرستار نداریم و به میزان کافی پرستار برای جذب وجود دارد.

وی افزود: باید توجه کرد چرا پرستار به کبک کانادا می‌رود و باید دید که چه جذابیتی در کانادا وجود دارد. یکی از جذابیت‌ها بحث پرداخت و موضوع دیگر شیوه برخوردها است. نگاه نظام سلامت به مردم، نگاه مردمی نیست و وقتی بیمار به بخش خصوصی یا دولتی وارد می‌شود، به عنوان کالا دیده می‌شود. در این مسیر به پرستار نیز به عنوان یک ابزار نگاه می‌شود.

شریفی مقدم بیان کرد: مسئولین در سفرهای خارج از کشور شرایط نظام‌های سلامت در کشورهای دیگر را می‌بینند و نقش پرستاران را در بیمارستان‌ها و نظام‌های سلامت مشاهده می‌کنند. حتی برای بحث آموزش پرستاران نیز دیگران تصمیم می‌گیرند و ذینفعان بخش خصوصی به بحث آموزش پرستاری وارد شدند. تعداد پرستاران در کشور به میزان کافی است، اما دولت نمی‌تواند به خاطر کوچک کردن دولت، پرستاران را جذب کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پایان گفت: سال ۹۷ را سال بسیار نگران کننده در حوزه پرستاری می‌دانم و اعتراضات پرستاران اصلا دور از ذهن نیست. در حال حاضر سازمان نظام پرستاری متهم به سازش‌کاری با وزارت بهداشت شده است. اگر در سه ماهه اول سال آتی اتفاق خاصی نیفتد، سال پرتنشی برای پرستاران و وزارت بهداشت خواهد بود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: