تحریم سبزه و ماهی قرمز، محیط زیستی نیست

بدون عذاب وجدان زیست‌محیطی سبزه سبز کنید، ماهی قرمز بخرید

کدخبر: 2181494

‌دوباره موجی از تحریم خرید ماهی قرمز و تدارک سبزه سفره هفت‌سین در شبکه‌های اجتماعی چون سال‌های پیش راه افتاده و حامیانش هم خود را محیط زیستی خطاب می‌کنند که البته نیت اغلب این عزیزان هم مثبت است؛ اما دست نگهدارید!

محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس به تحریم های ایجادشده در شبکه های اجتماعی برخی از به ظاهر طرفداران محیط زیست انتقاد کرد و گفت: باید از کسانی که به سنت ها حمله می کنند و آن را غیر محیط زیستی می دانند بپرسیم سالانه چقدر گندم را به هدر می دهیم؟ صد هزار کیلو؟ صد هزار تن؟ بیشتر یا کمتر؟ سالانه چقدر آب به هدر می دهیم؟ یک میلیون لیتر؟ یک میلیون مترمکعب؟ بیشتر یا کمتر؟ سالانه چقدر ماهی از دست می دهیم؟ صد هزار قطعه؟ یک میلیون قطعه؟ بیشتر یا کمتر؟

وی ادامه داد: آیا می دانید در کشور سالانه 4 هزار و 600 میلیارد تومان یارانه به نان تعلق می گیرد که حدود 30درصد این یارانه صرف ضایعات آرد و نان می شود؟

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه ایرانیان سالانه حدود سه میلیون تن گندم را بدون مصرف به هدر می دهند ابراز داشت: این در حالی است که بخش قابل توجهی از گندم، پیش از تبدیل شدن به نان، به هدر می رود.

درویش تأکید کرد: اگر همه 22 میلیون خانواده ایرانی، از سبزه در هفت سین خود استفاده کنند (که نمی کنند!) آنگاه زمینی به وسعت 1800 هکتار باید به کشت گندمِ سبزه هفت سین اختصاص یابد؛ یعنی از 4 میلیون هکتار وسعت کشتزارهای گندم، کمتر از پنج صدم درصد آن برای سبز کردن سفره های هفت سین ایرانیان اختصاص دارد.

سهم قابل توجهی از سبزه های عید را می توان یا تبدیل به کمپوست کرد و یا برای غذای دام اختصاص داد

وی با طرح این پرسش که چرا نگرانی و واکنش ما نسبت به این پنج صدم درصد بیشتر از آن 30 درصد است، گفت: واقعاً چرا هیچ پویشی برای ممانعت از هدر رفت آن سه میلیون تن گندم در سال به چشم نمی خورد، اما این پنج یا شش هزار تن این قدر تو چشم است؟!

درویش اذعان داشت: سهم قابل توجهی از سبزه های عید را می توان یا تبدیل به کمپوست کرد و یا برای غذای دام اختصاص داد، درست مثل کاری که تشکل های مردم نهاد در برخی از استان های کشور ازجمله چهارمحال و بختیاری، فارس، قزوین، آذربایجان شرقی، زنجان و ... هرساله انجام می دهند.

وی در خصوص آبی که برای سبز کردن سبزه ها مصرف می شود نیز یادآور شد: رقم نیم میلیون مترمکعبی برای آب دادن سبزه های عید ذکرشده است؛ درصورتی که فقط در تهران به اندازه آبِ پشت سد کرج، که معادل 400 برابر آن رقم است، به دلیل فرسودگی شبکه لوله کشی شهری و قلدری برخی مشترکین! بدون محاسبه و پرداخت آب بها هدر می رود و در کل کشور بیش از 32 میلیارد مترمکعب پساب از دسترس خارج می شود و نیز در اثر ضایعات بخش کشاورزی بیش از 27 میلیارد مترمکعب آب هدر می رود! چرا کسی نگران این رقم های بزرگ نیست؟

کل ماهی های قرمزی که به سر سفره هفت سین ایرانیان می آید، چیزی کمتر از 4 درصد از مجموع ماهی های زینتی است که در ایران تولید یا وارد کشور می شود

به گفته وی کل ماهی های قرمزی که به سر سفره هفت سین ایرانیان می آید، چیزی کمتر از 4 درصد از مجموع ماهی های زینتی است که در ایران تولید یا وارد کشور می شود.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه ماهی قرمز یک گونه در معرض خطر انقراض نیست و به راحتی می توان آن را مراقبت کرده و سال ها زنده نگه داشت و یا در استخرها و آبگیرهای بسته شهری رها کرد اظهار داشت: اما کسی عین خیالش نیست که فقط سدسازی منجر به نابودی 30 درصد از کل گونه های آب شیرین شده و سالانه میلیاردها قطعه ماهی یا در رودخانه های پایین دست سدها و یا در اثر آلودگی خلیج فارس و دریای خزر می میرند.

وی در ادامه گفت: اگر فرض کنیم که همه 40 میلیون قطعه ماهی قرمز سر سفره هفت سین ایرانیان می میرند، این رقم یک صد هزارم ماهی هایی نیست که در اثر بی درایتی انسانی سالانه از دست می دهیم، ماهی هایی که اغلب آن ها بسیار ارزشمندتر از ماهی سرخ بوده و اندمیک(بومی) کشور هم هستند.

درویش با تأکید بر اینکه طرفداران محیط زیست، نباید خود را در برابر سنت های ملی قرار داده و بدین ترتیب، حرف حسابمان هم شنیده نشود ابراز داشت: آن ها باید تاریخ این کهن بوم و بر مقدس را دقیق تر بخوانند تا دریابند که حضور ماهی قرمز در سفره هفت سین ایرانیان، قدمتی طولانی داشته و نشان از آرزوی پدران و مادران ما برای سالی پربرکت و پرباران است.

وی در ادامه یادآور شد: محیط زیستی ها باید نشان دهند که نه مخالف توسعه واقعی هستند و نه مخالف اجرای آیین های ملی ایرانیان هستند.

این فعال محیط زیست معتقد است: اگر می خواهیم محیط زیستی بودن واقعی را ترویج دهیم، باید در سال نو، هرگز تک سرنشین نرانیم و تا می توانیم رکاب زده یا پیاده حرکت کنیم؛ تصمیم بگیریم در هنگام خرید از کیسه پارچه ای استفاده کرده؛ لیوان شخصی داشته؛ مصرف پروتئین حیوانی را کاهش داده؛ شادباشیم، سالم و امیدوار تا مردمِ بیشتری را چون خود محیط زیستی کنیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: