مخبر دزفولی در جمع اعضاء کمیسیون هنر و معماری

این کمیسیون باید فضای هنر را از آشفته‌بازار کنونی نجات دهید

کدخبر: 2181663

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع اعضای کمیسیون هنر و معماری این شورا بر توجه ویژه به توانمندی های علمی، هنری و اجتماعی کشورمان در تولیدات هنری و سینمایی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا متن کامل سخنان مخبر دزفولی در کمیسیون هنر و معماری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خیلی خوشحالیم که خدمت دوستان عزیز هستیم. جزو برکات کاری عزیزان می دانم موفقیت هایی را که به دست آمده است. خدا هم کمک کرد که به فکرمان رسید چنین کمیسیونی را شکل بدهیم و نخبگان این عرصه را صرف نظر از متأسفانه فضاهای نگویم مسموم ولی نادرستی که در صحنه های عمومی فرهنگی دارد خودش را نشان می دهد که نباید نشان دهد . یعنی اگر آدمی فرهیخته است و عنصر فرهنگی است و صاحب سبک است باید از فکر و کمکش استفاده شود . از آن طرف فروخته شدن بعضی از این داشته ها به ثمن بخس و فرهنگ را در معرض حراج گذاشتن برای استفاده ابزاری و استفاده سیاسی و استفاده موسمی و مقطعی ظلم به هنرمندان و ظلم به دانشمندان این عرصه است و ظلم به کسانی است که به فرهنگ علاقه دارند.

من هرکدام از این نکات را که در فضای مجازی یا بخش های مختلف می بینم حسم این است که خنجری به فرهنگ و هنرزده شده است. اسم این فرد ایکس باشد یا ایگرگ، زن باشد یا مرد باشد، هنرپیشه باشد یا موسیقیدان، متأسفانه ما داریم بعضی وقت ها فکر می کنم ناخودآگاه و شاید یک عده هم آگاهانه دارند این را تحمیل بر جریان هنر ما و جریان فرهیخته فرهنگی می کنند.

شاید یکی از رسالت های این کمیسیون این باشد که راجع به این مسئله فکر کند. این یک آسیب است که روزبه روز هم دارد دایره اش گسترده می شود ولی عمق ندارد، دلیلش هم این است که کسانی که این ها را دارند می گویند خودشان و ظرفیت های نظری در مورد این مسئله را ندارند و یک هیجانی برایشان ایجاد می شود و وارد آن می شوند یک مطلبی را می گویند ولی وقتی می روی با آنها صحبت می کنی می بینی که اصلاً اطلاع ندارد ،توان تحلیل موضوع را ندارد و ورودی به این مسئله ندارد کم هم با این ها گفتگو و مفاهمه می شود کم صحبت دوطرفه و چند طرفه اتفاق می افتد. این کمیسیون شاید اصلی ترین وظایفش این است که این روشنگری ها را انجام بدهد و صرف نظر از بادها و توفان های سیاسی که دامن فرهنگ را هم گاهی وقت ها می گیرد، بنابراین من اصل این جلسه را از تمام دوستان تشکر دارم ، هم از آقای دکتر ایمانی و رفقا که لطف کردند و این کار را دارند دنبال می کنند .

فکر می کنم این کمیسیون هم اثرگذار بوده است ، ممکن است در کوتاه مدت دیده نشود ولی در بلندمدت این اثر تحول ذهنی و فکری که ایجاد می کند اثر خودش را می گذارد منتها شرطش این است که ما دایره را وسیع تر و گسترده تر کنیم و حلقه ها را بیشتر کنیم هرکدام از این بزرگوارانی که دور این میز هستند خودشان یک مرجعیت و محوریت دارند در زمینه خودشان و می توانند این حلقه ها را گسترده تر کنند می توانند عناصر بیشتری را وارد این فضا بکنند که ما در کشور از سینمایمان موسیقی مان تئاترمان هنرهای تجسمی مان بتوانیم بیشتر و بهتر از گذشته استفاده کنیم ..

نکته دوم این کارهای پایه ایست که شما باید انجام بدهید بسیاری از این آشفتگی ها و آنومی هایی که داریم در این عرصه می بینیم به خاطر این است که آن جهت گیری های اساسی که در فرمایشات برخی دوستان هم بود تنظیم نشده است و طراحی نشده است . از آشفته بودن بخش های فرهنگی و هنری سودجویان و فرصت طلبان استفاده می کنند و دانشمندان استفاده نمی کنند هنرمندان واقعی استفاده نمی کنند، صنعتگران نجیب عرصه هنر استفاده نمی کنند، فرصت طلبان ابن الوقت می آیند از این نابهنجاری و آشفتگی بهره خودشان را می گیرند و همه را هم لت وپار می کنند و به همه هم آسیب می رسانند.

لذا اگر این کمیسیون بتواند در این مسیر ریل گذاری کند برای ما بسیار مهم است اما اگر سیاست در موسیقی و خط مشی داشتن در موسیقی اتفاق بیفتد دیگر آن آشفته بازار نمی تواند شکل بگیرد و فرصت طلبان نمی توانند فرصت طلبی کنند و سودجویان نمی توانند سودجویی خودشان را به قیمت آسیب زدن به افکار دیگران و به داشته های دیگران نمی توانند این کارها را بکنند. یکی از وظایف این کمیسیون این است که در موسیقی در سینما در تئاتر در صنایع دستی در هنرهای تجسمی و در تمام موارد ریل گذاری و خارج کردن فضای فرهنگی و هنری کشور از غباری که در سایه این آشفتگی قراردارد شکل بگیرد.

در فضای غبارآلود کار محتوایی عمیق نمی شود انجام داد ، نمی گذارند انجام بدهید اصلاً اگر شما هم چند تا کار جرقه ای و نوبه ای و نقطه ای انجام بدهید محوش می کنند ، فرصت به شما نمی دهند که کارتان را انجام بدهید. ما در زمینه علم و فناوری با وجود این که نظام سرمایه گذاری زیادی هم نکرده است از متوسط جهانی که در دنیا که الان همه تقریباً بالای دو درصد جی دی پی را برای تحقیق و توسعه اختصاص می دهند ما هنوز زیر یک درصد هستیم ، یعنی پولی برای علم و فناوری خرج نکرده ایم اما برداشت ما از علم و فناروی چند ده برابر کشورهایی است که بعضی وقت ها از دو درصد و سه درصد هم پولشان را بیشتر خرج کرده اند. داشته های ما در بعضی از زمینه ها علیرغم سرمایه گذاری کم خیلی خوب بوده است البته اگر سرمایه گذاری بیشتر می کردیم خیلی بیشتر به دست می آوردیم. واقعیت قضیه اینکه ما در علم و فناوری علیرغم اینکه سرمایه گذاری کمی کرده ایم که به دلیل داشتن نبوغ و داشتن توان فکری بچه ها و جوانانمان قابلیت های بزرگی را در صحنه جهانی به دست آورده ایم ...

به قول یکی از دوستان می گفت این که رئیس جمهور آمریکا هر وقت حرفی می زند یک فحش هم می دهد اما از آن طرف هم می گوید من نمی توانم توانمندی های علمی ایران را نادیده بگیرم

ما در حوزه فرهنگی هم به نظرم باید یک نهضت این چنینی ایجاد کنیم و نکرده ایم و در آشفته بازار نمی گذارند این آشفته بازار شکل بگیرد ولی اگر سیاست های کلیدی و اساسی کشورمان ما سینمای ملی می خواهیم ما در سینما قهرمان ملی می خواهیم .

در هالیوود برای آمریکا و برای تمدن غرب خودزنی نمی کنند هالیوود فیلمی که می سازد بر روی بدبختی های آن جامعه را تمرکز نمی کند ، دائم رو به جلو است و صد سال دیگر را هم می خواهد به شما نشان دهد و بعد هم می گوید ما این قدر قوی هستیم و این قدر قدرت داریم که می توانیم یک کارهای خارق العاده ای انجام بدهیم و لذا قهرمان های خارق العاده هم درست می کنند و به تحمیل کشورها می کنند.

یک بار این جلسه یک گزارش عالمانه منتشر کند بگوید سینمای هالیوودی کی فیلم می سازد که از اول تا آخر فیلم مستراح نشان بدهد... جامعه ما این گونه است؟ مردم ما این گونه اند؟ ملت ما این گونه اند؟

قابل مقایسه است با 60 یا 50 یا 40 سال قبل؟

خیانت در جامعه ما در مقایسه با جامعه غربی نسبتش چگونه است؟ واقعاً مشکل عموم جامعه ما این است که یک فیلم برای تحولات این کشور نباید ساخته بشود و پیشرفت های این کشور نباید نشان داده شود؟

مسئولیت اجتماعی آن کسی که ادعا می کند من مسئولیت اجتماعی دارم که فیلم بسازم چرا مسئولیت اجتماعی این گونه احساس نمی کند؟ چرا جوان هسته ای ما را نشان نمی دهد؟ ما که دنبال بمب نیستیم . بعضی ها مأموریت دارند و بعضی ها هم فریفته هستند و حاضر نیستند که یکی از این ها را نشان بدهند، حاضر نیستند . در پزشکی در مهندسی در سلول بنیادی در سدسازی در نیروگاه سازی، بچه های جهاد ما مته حفاری ساخته اند قدرتمندتر از بسیاری از مته های حفاری در دنیا ، البته ما خودباختگی بعضی از مسئولین را داریم که حاضر نیستند این تولیدات را بخرند و محصول تولیدی خارجی را خریداری می کنند ، اما می خواهم بگویم این ها چنین چیزی را ساخته اند اما ما حاضر نیستیم این قدرت و توانایی را نشان بدهیم.

دانشمند جوان 40 ساله ما رفرنس دنیاست دائم در ساخت فیلم ها سعی می کنیم مردممان را تحقیر و ناامید کنیم و مردم خودمان را بی فرهنگ و بی تمدن نشان بدهیم. آیا ظرفیت تاریخی شعر و ادب ما کم چیزی است؟ در کدام فیلم شما در کدام سریال شما این نشان داده می شود؟ در کدام ساخت هنری، در کدام تئاتر شما این دیده می شود؟ کجای این کارها؟

من کارشناس نیستم و فقط دارم حرف هایی را می زنم ممکن هم هست شما بگویید غلط است اما مشحون از تمسخر و تحقیر و عقب مانده نشان دادن مردممان و کشورمان در این ژانرهای مختلفی که شما در بخش های مختلف می بینید از سینما گرفته تا موسیقی تا تئاتر چرا این کارها را می کنیم؟ از خودمان باید شروع کنیم. یعنی اگر خودمان، خودمان را عزتمند نشان دادیم می توانیم جامعه مان را عزتمند نشان بدهیم. ما خودمان را آدم های ماقبل تاریخی معرفی کردیم که فقط داریم در بیابان شتر می بریم و می آوریم، کجای جامعه ما این گونه است کجا کشور ما این گونه است؟ مگر بدتر از این در غرب وجود ندارد؟ در اروپا و آمریکا و کانادا. یک فیلم از آن ها نشان بدهید که این ضعف ها را نشان . من خواهش کردم که سینما پیشرفت را راه اندازی کنیم . سینما پیشرفت باید راه بیفتد تا فیلم ساز برود دنبال این که پیشرفت های این مردم متمدن را نشان بدهد. تئاتر پیشرفت باید راه بیفتد و همین طور موسیقی پیشرفت. من چند سال است خواهش کرده ام که از دوستان موسیقیدان ما خواهش کنید که سمفونی پیشرفت علم و فناوری کشور ساخته شود چرا نمی سازند؟ چرا نمی سازید؟ مطمئناً شما دانشمند این کار هستید و می توانید این کار را بکنید. خدا می داند که این ها شعار نیست و این ها هویت بخش ملت است . ما اگر ایرانمان را دوست داریم باید این کار را بکنیم. ایران تحقیرشده ذلیل شده مخروبه که به درد مردم ما نمی خورد . آنی را که شما می سازید آینده ایران را می سازد . شما که می گویم یعنی کسانی که در هنر فعالیت می کنند.

یک جایی کسی سخنرانی می کرد می گفت ما حکومتی نیستیم گفتم تمام هالیوود حکومتی است غیرازاین را نشان بده ، اگر فیلمی بسازند برخلاف آنچه هویت بخش تمدن غرب است جلوی آن را می گیرند بعد شما می گویی ما حکومتی نیستیم ، ما اصلاً کاری به حکومت نداریم. شما به هویتت که کار داری!

کدام مقاطع تاریخی را برای شما مثال بزنم که بهترین دانشمندان حکومتی ترین دانشمندان بوده اند. دیگر از ابن سینا بالاتر داریم ؟ وزیر دربار بود. آن وقت این حکومتی که خون شهدا به پای آن ریخته شده دفاع مقدس بوده ، مردم به پای آن ایستاده اند و همین الان هم مردم پای آن ایستاده اند و البته ضعف هم داریم و اشکال هم داریم و گرفتاری هم داریم و آدم ها نابجا و ناسپاس هم داریم .

شما یکجا یک دانشمند پیدا کنید که از نسل انقلاب نباشد باز من با اطلاع دارم به شما می گویم .. در نانو در بیو در پزشکی در مهندسی در سلول های بنیادی در هسته ای در بقیه علوم بچه های همین انقلاب هستند ایران را هم دوست دارند و اسلام را هم دوست دارند. ولی ما دچار یک خودباختگی شده ایم. الان اگر آقای دکتر نامور پشت تریبون از این حرف ها یک کلمه بزند می خواهند ایشان را هو کنند ، چرا؟ چرا باید اجازه بدهیم؟

یک کسی می خواست ازدواج کند پدر و مادرش خیلی مذهبی بودند اما آن کسی که می خواست باهاش ازدواج کند اصلاً اهل این چیزها نبود پسر گفت من ظرف یک سال او را مثل خودمان می کنم ولی بعد خودش شد مثل او شد. این طوری نشویم که فکر کنیم که ما داریم تحمل یک چیزهایی می کنیم بعد خودمان مثل آنها بشویم و لگد به انقلاب بزنیم و خدای نکرده لگد به خون شهدا زده بشود .اگر به اما توهین شود، به مؤمنین توهین شود به کسانی که برای این کشور جان فشانی کرده اند توهین شود بعد ما سکوت کنیم چون فضا سنگین است. نمی گذارند ما حرف بزنیم، چرا؟ چرا نباید بگذارند حرف بزنیم . اگر آزادی هست برای همه آزادی باشد؟ چرا شما نمی توانی حرف بزنی اما دیگری می تواند فحش و ناسزا بدهد.

لذا من فکر می کنم این کمیسیون باید کمی از این کارها بکند و فضای هنر را از آشفته بازار کنونی نجات دهید .

خیلی وقت ها از حرف هایی که زده می شود باید عبور کرد . جذب حداکثری درست است و دفع حداقلی هم درست است ، همراهی و همفکری کردن درست است اما روی اصولمان هم باید بایستیم . اگر همه چیز را بدهیم برود که دیگرپس برای چه 300 هزار شهید و یک میلیون جانباز دادیم . هرکدام از ما مسئول هستیم .

اگر علم هم پیشرفت کرده است بگوییم و اگر نارسایی هم داریم بگوییم اما مگر همه اش نارسایی است؟ اگر گفتم سینما پیشرفت را راه بیندازید حاضرم پشتیبانی هم بکنیم. اول چارچوبش را مشخص کنید و کسانی که علاقه مند به ایران و اسلام هستند، علاقه مند به این مردم هستند را جمع کنید. اگر شما سینما پیشرفت را راه بیندازید بخشی از این نامردمی هایی که به این کشور دارد می شود شاید جبران شود.

در مورد موسیقی یک آمایش سرزمینی در مورد موسیقی اتفاق بیفتد و مزیت های نسبی منطقه ای هر بخش از کشور معلوم بشود بخشی از سازهایی که هویت بخش آن منطقه هستند و دارد از بین می رود به این ها رسیدگی شود .

ما مثل استاد فرشچیان یک نفر داریم ممکن است تا چند قرن دیگر هم یکی مثل ایشان نیاید باید قدر ایشان را بدانیم، واقعاً برای کشور هم نشان هویتی است و هم نشان فرهنگی است ایشان واقعاً برند هستند .

من هم خوشحالم هم تشکر می کنم البته من قاصرم برای این که از دوستان بزرگوار قدردانی کنم ولی همه ما با هم هستیم نه من مسئولم و نه شما همه با هم مسئولیم و لذا فکر کنیم برای آینده کشور چه کار می توانیم بکنیم .. خدا شاهد است من نگاهم این است که این کشور بزرگ که این همه سرمایه مادی و معنوی به پای آن ریخته شده است و این همه ثروت های مادی و معنوی دارد همین الان برای آیندگان می تواند نویدبخش و ثمربخش و امیدبخش باشد چرا ما به آن جفا کنیم و چرا همه ما کار نکنیم و چرا باهم همفکری نکنیم و چرا دل هایمان و قلب هایمان و ذهن و مغزهایمان را برای ساختن این کشور کنار هم قرار ندهیم و بعد دائم تخریب و تضعیف کنیم ..

این ملت یک حافظه تاریخی دارد. این حافظه تاریخی را یک بار در 100 سال گذشته تحقیر کردند و سعی کردند این را خاموش کنند . مشروطیت را از بین بردند، آزادی خواهان را از بین بردند، اسلام خواهان را از بین بردند ایران دوستان را از بین بردند . 100 سال در این کشور حکومت کردند و اموال ما را تاراج کردند و به یغما بردند تا دوباره امامی آمد و این تحول را پدید آورد و این تحقیر تاریخی را جبران کرد. الان ما در شرایطی هستیم که نباید اجازه دهیم دوباره خدای ناکرده تحقیر تاریخی به این مردم تحمیل بشود که یک عده دنبال این هستند. فیلم می سازند برای تحقیر کردن این ملت، تئاتر می سازند برای تحقیر کردن این مردم، کتاب می نویسند برای تحقیر کردن این ملت .

اگر شما این حرف را جایی زدید و مسخره تان کردند نترسید. پیامبران را هم مسخره می کنند آدم های مصلح را مسخره می کنند دانشمندان را هم مسخره می کنند آدم های خوب را هم. هنرمندان را هم ممکن است مسخره کنند . اگر این را کنار گذاشتیم نمی گذاریم تحقیر اتفاق بیفتد اما اگر احساس کردیم اگر حرف بزنیم ما را به تمسخر می گیرند تحقیر اتفاق می افتد و ما در آن تحقیر سهیم می شویم، شریک می شویم و مسئولیت تاریخی و به قول دکتر شریعتی مسئولیت زمانه خودمان را انجام نداده ایم.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: