یادداشت/ احد شیرزاد

شعار سال ۹۷ پیونددهنده فرهنگ و اقتصاد/ رونق کالای داخلی در گرو تغییر باورها

کدخبر: 2182416

هر ایرانی در سال ۹۷ با خرید کالای داخلی، به جبهه جنگ اقتصادی می‌پیوندد و هر کالای ایرانی که خریداری می‌شود حکم سلاح یا شمشیری را دارد که در جنگ اقتصادی بر پیکره دشمن ضربه فرود می‌آورد.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس- احد شیرزاد: صحنه یک جنگ تمام عیار را تصور کنید که طرف مهاجم، قوای خود را تا بُن دندان مسلح کرده و به رقیب، هجوم همه جانبه آورده است. در چنین شرایطی، فرمانده طرف مورد هجوم، تمام تدابیر و دستورات لازم را برای خنثی سازی ضربه های دشمن، در جبهه خود به کار می گیرد و فرمان های مختلفی را به فرماندهان لشکر خود صادر می کند.

درگیری که بالا می گیرد، فرمانده، نبرد را به تمام سطوح نیروهای خود می کشد و حتی نیروهای غیرنظامی را نیز فرا می خواند و پس از تجهیز به سلاح، آنان را روانه میدان می کند.

کسانی که با تفکرات و منظومه فکری آیت الله خامنه ای آشنایی دارند، خوب می دانند که ایشان، پس از جنگ تحمیلی، عرصه جنگ و کارزار را تعطیل شده ندانسته و ایران اسلامی را در نبردی تمام عیار با نظام سلطه می بینند و نقطه ثقل این نبرد را نیز دو عرصه «فرهنگ» و «اقتصاد» می دانند.

اگر چه در سطوحی از حاکمیت، شاید باور به جنگ فرهنگی و جنگ اقتصادی وجود نداشته باشد، اما این جنگ، برای رهبر حکیم انقلاب جدّی است. شکل دادنِ آرایش متناسب با این نبرد به جبهه خودی، سالهاست از سوی آیت الله خامنه ای، کلید زده شده است. اما میزان وفق پذیری با فضای جنگی، در دو عرصه یکسان نبوده است؛ در عرصه جنگ فرهنگی، طیف قابل توجهی از بدنه جبهه انقلاب، با متشکل شدن در قالب مجموعه های خودجوش فرهنگی و نیز هیئات مذهبی، سالهاست لشکر آیت الله خامنه ای در عرصه جنگ فرهنگی را تشکیل می دهند.

امّا ضعف در جبهه جنگ اقتصادی، تمرکز عمده رهبری در دهه ۹۰ را متوجه شکل دادنِ آرایش جنگی در عرصه اقتصاد کرده است. این را می توان به وضوح در نامگذاری های اقتصادی سال ها، از ۹۰ تا ۹۷ و نیز ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی مشاهده کرد.

این نامگذاری ها ، اگر چه خطاب به مردم و مسئولان بوده است، امّا عمدتاً ناظر به عملکرد مسئولان بوده و عموم مردم، بیشتر نقش مطالبه کننده تحقق شعارها را به عهده داشته اند. عناوینی چون «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی»، «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بیانگر این واقعیت است.

امّا نامگذاری سال ۹۷، از این حیث متفاوت است. برای درک بهتر این تفاوت، گریزی به مدخل بحث می زنیم؛ آنجا که وقتی کارزار بالا می گیرد فرمانده، نیروهای غیر نظامی را نیز تجهیز و روانه میدان می کند.

اینجا، عنوان «حمایت از کالای ایرانی» برای شعار سال ۹۷، حکم تجهیز آحاد مردم ایران برای ورود به جنگ تمام عیار اقتصادی را دارد. «خرید کالا» مقوله ای است که یکایک افراد جامعه، روزانه با آن سر و کار دارند و به جرأت می توان گفت کم تر کسی را می توان یافت که کالایی خریداری نکند.

بنابراین هر ایرانی در سال ۹۷ با خرید کالای داخلی، به جبهه جنگ اقتصادی می پیوندد و هر کالای ایرانی که خریداری می شود حکم سلاح یا شمشیری را دارد که در جنگ اقتصادی بر پیکره دشمن ضربه فرود می آورد.

شعار سال ۹۷، اثرگذاری در عرصه اقتصاد را از سطح حاکمیت و دستگاه های دولتی، به سطح جامعه تسری می دهد و از این حیث، می توان گفت مردمی ترین عنوان سال طی ادوار اخیر است و دارای قدرت بسیج کنندگی است.

این شعار، ویژگی خاص و ممتاز دیگری نیز دارد و آن، ایجاد پیوندی عمیق بین فرهنگ و اقتصاد است. مقولاتی چون کالا، خرید و فروش، تولید و... به خودی خود، مقولاتی اقتصادی هستند و شعار سال، از این لحاظ اقتصادی است.

اما اینکه ما چه کالایی خریداری کنیم، ارتباط مستقیمی با فرهنگ و باورهای ما دارد. ولعِ سیری ناپذیر در مصرف کالای ساخت غیر و به دیده ی حقارت نگریستن به آنچه ساخت خودی است، ریشه در فرهنگ و نگرش های ما دارد و رونق کالای داخلی، در گرو تغییر باورها و نگرش ها است.

نکته ظریفی که در ارتباط با پیوند فرهنگ و اقتصاد در شعار سال ۹۷ وجود دارد، این است که با توجه به ویژگی مردمی و دربرگیری این شعار، نقش مجموعه های خودجوش فرهنگی در تحقق آن، قابل اعتنا است. به دیگر تعبیر، لشکریانی که برای جنگ فرهنگی تربیت شده اند، با نامگذاری سال ۹۷، به یاری جبهه جنگ اقتصادی می شتابند.

آیت الله خامنه ای با نامگذاری سال ۹۷، چرخه ی یک دهه گفتمان سازی حول محور اقتصاد را تکمیل و به اوج می رسانند و مانع عقیم ماندن آن می شوند.

این نامگذاری در شرایطی است که از گوشه و کنار کشور و از سوی اقشار مختلف، حرکاتی برای حمایت از کالای ایرانی شکل گرفته است و سال ۹۷ می تواند سال اوج گیری این جنبش ها باشد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: