گزارش مهر از وضعیت یکسال تکواندو؛

عبور از حاشیه‌های مخرب و امید به روزهای خوب/ مربع ریاست پولاگر!

کدخبر: 2182574

تکواندو ایران درحالی وارد سال جدید شد که اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشت که مهمترین آن انتخاب مجدد سیدمحمدپولادگر برای چهارمین دوره متوالی در راس فدراسیون بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حاشیه های تکواندو که بعد از ناکامی در المپیک ریو آغاز و با شکست در جام جهانی و رفتن ذوالقدر و مقانلو ادامه یافته بود، در سال ۹۶ نیز با عملکرد ضعیف تیم ملی در مسابقات جهانی تداوم یافت و تقریبا تا هفته اول دیماه نیز بطول انجامید.

سال پرحاشیه ۹۶ برای تکواندو ایران خالی از نتایج امیدوارکننده و قابل ستایش نیز نبود که از موفقیت نونهالان در رقابتهای آسیایی و جهانی گرفته تا قهرمانی دختران نونهال ایران در رقابتهای جهانی و قهرمانی در رقابتهای تیمی گرنداسلم، ولی در این بین همچنان تیم ملی با وجود شیب ملایم به سمت بالا، نتایج خوبی در رقابتهای مهم کسب نمی کرد. حاشیه های تکواندو اواخر پائیز به اوج خود رسید و با انتخاب دوباره پولادگر، از ابتدایی دیماه فروکش کرد و اهالی این رشته منتظرند تا وعده های انتخاباتی وی جامعه عمل بخود بگیرد.

نونهالان ونوجوانان همچنان روی نوار موفقیت در بخش تیم های پایه تیم های کشورمان همانند دوره های قبل نتایج خوبی در رقابتهای قاره ای و جهانی کسب کردند. در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا تیم دختران ایران با شش طلای مبینانژاد، زهرا علیزاده، مبینا شاکری، یلدا ولی نژاد، زهرا شجاعی راد و زهرا پوراسماعیل به همراه تک نقره مهلامومن نژاد به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد و پسران با سه طلای حامد اصغری، حمیدرضا هادیان و محمد حسین یزدانی، دو نقره حمید رضا صدری ، احمدرضا مختاری و برنز مهران برخورداری نایب قهرمان آسیا شد. در این رقابتها اعظم درستی به عنوان بهترین مربی قاره کهن انتخاب شد.

در رده نونهالان تیم های دختران و پسران کشورمان عنوان قهرمانی آسیا را ویتنام کسب کردند. در بخش دختران تیم ایران با شش طلا، سه نقره و یک برنز و در بخش پسران تیم کشورمان با شش طلا، یک نقره و دو برنز عنوان قهرمانی را برای دومین دوره متوالی به خود اختصاص دادند. رقابتهای جهانی شهریورماه در مصر برگزار شد که تیم پسران ایران با یک طلا و دو برنز نایب قهرمانی دوره قبل خود را تکرار کرد و تیم دختران نیز با دو پله سقوط دو طلا، یک نقره و دو برنز در جای سوم ایستاد.

۲۳ مدال رنکارنگ در بازیهای کشورهای اسلامی و داخل سالن تیم ملی کشورمان در دو رویداد بازیهای کشورهای اسلامی و داخل سالن آسیا موفق به کسب ۲۳ مدال طلا، نقره و برنز شد. البته این دو رویداد را نمی توان با تورنمنت های سطح یک دنیا مقایسه کرد و اغلب کشورها با نقرات دوم و سوم خود در این دو رویداد شرکت کرده بودند. تیم ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود و با جمعی از جوانان با آتیه بخصوص در بخش مردان مدالهای با ارزشی کسب کرد. تیم ایران در بازیهای کشورهای اسلامی موفق به کسب دو طلا توسط مهدی اسحاقی و مهدی یوسفی، سه نقره توسط سید حسین احسانی، احمد محمدی و سید احمد خسروفر و دو برنز توسط علیرضا درویش پور و حسین قربانزاده شد. در بازیهای داخل سالن آسیا نیز مهدی اسحاقی، مهدی جلالی، سعید رجبی، سروش احمدی، عرفان ناظمی موفق به کسب مدال طلا شدند و هادی تیران ولی پور هم نقره گرفت.

ناکامی در رقابتهای جهانی کره جنوبی طی روزهای سوم تا نهم تیرماه در شهر «موجو» میزبان بیست و سومین دوره رقابتهای قهرمانی جهان بود. تیم ایران با ترکیب آرمین هادی پور، فرزان عاشورزاده، میرهاشم حسینی، ابوالفضل یعقوبی، مسعود حجی زواره، پوریاعرفانیان، سعید رجبی و سجاد مردانی پای به این رقابتها گذاشت. شاگردان مهدی بی باک به لحاظ فنی عملکرد قابل دفاعی در این مسابقات نداشتند و با کسب دو نقره هادی پور و میرحسینی و یک برنز حجی زواره به کار خود پایان دادند. هر چند تیم ایران در مجموع عنوان نایب قهرمانی را کسب کرد ولی این نتیجه نتوانست علاقمندان به تکواندو را راضی کرده و مورد انتقاد شدید منتقدان قرار گرفت.

نقره کیمیا مهمترین دستاورد موجو به واقع باید مهمترین دستاورد تکواندو ایران از «شی هاپ چانگ» موجو را مدال نقره کیمیا علیزاده عنوان کنیم. این بانوی تکواندو کار کشورمان که یک سال قبل از رقابتهای المپیک با نشان برنز برگشته بود و نام خود را بعنوان اولین دختر مدال آور المپیکی در تاریخ ورزش ایران ثبت کرده بود، در موجو نیز عملکرد کم نقصی داشت و به نشان نقره دست یافت.

کیمیا روی تخت بیمارستان بانوی اول ورزش ایران بعد از بازگشت از رقابتهای جهانی در بیمارستان پارس بستری شد. بیماری که به سرگیجه های او در رقابتهای جهانی بی ربط نبود. به هر حال او به دلیل ابتلا به یک بیماری نادر بستری شد و همین موضوع حاشیه های زیادی را برای فدراسیون و وی بدنبال داشت. اینکه گفته می شد اعزام او به مسابقات جهانی با این شرایط صحیح نبوده و ....

در نهایت وی با هوشیاری کادر پزشکی و توجه مسئولان کشوری در نهایت مداوا و در نهایت ۲۶ تیرماه از بیمارستان مرخص شد. او آسیب جسمانی هم داشت که تحت درمان قرار گرفت و در نهایت بهمن ماه به مسابقات لیگ بازگشت و مسابقات خوبی به نمایش گذاشت تا نوید روزهای خوبی برای درخشش دوباره به مردم ایران دهد.

چهار مرحله گرندپری و گرنداسلم بدون طلا تیم ملی تکواندو کشورمان بعد از رقابتهای قهرمانی جهان، چهار دوره مسابقات گرندپری را نیز با هدایت مهدی بی باک تجربه کرد. حاصل این چهار حضور دو مدال نقره و برنز توسط فرزان عاشورزاده، ، نقره آرمین هادی پور و برنز محمد کاظمی بود. در رقابتهای گرندسلم هم مردان و بانوان ایران در بخش انفرادی توفیقی نداشتند و تنها سجاد مردانی یک نشان برنز کسب کرد. در بخش تیمی دانشگاه آزاد اعزام شد و همانند جام جهانی به نشان طلا دست پیدا کرد.

عبور پولادگر از غبار حاشیه دوم دیماه مجمع انتخاباتی فدراسیون تکواندو برگزار شد. اهالی تکواندو به رفتن پولادگر باور نداشتند، بعد از نتایج ضعیف تیم ملی در مسابقات مهمی چون المپیک و قهرمانی جهان، خیلی ها بر این باور بودند که رئیس دیرپای تکواندو صلاح تکواندو را به رفتن می داند و ثبت نام نمی کند که این چنین نشد و بازهم وارد کارزار انتخابات شد. از سوی دیگر مختار کلانتری بعد از جلسه با وزیر ورزش برای حضور در انتخابات ثبت نام کرد.

قبل از برگزاری مجمع، خبرهایی از انصراف پولادگر و حمایت وزارت از کاندیدایی خاص منتشر شد. ولی مجمع برگزار شد، پولادگر آمد و بازهم رای آورد تا چهار سال دیگر سکان هدایت تکواندو را در اختیار داشته باشد.

لیگ برتر فراتر از سالهای قبل رقابتهای لیگ برتر در سال ۹۶ با حضور ۱۱ تیم به لحاظ کمی و کیفی بهتر از چند دوره قبل برگزار شد.این لیگ سطح بالا به لحاظ برگزاری و بخصوص قضاوت داوران مشکلاتی داشت که باید برای سال پیش برای رفع ایرادات گام های موثری برداشته شود. در لیگ ۹۶ شاهد حضو هفت تیم از تهران، دو تیم از البرز، یک تیم از خوزستان و یک تیم هم از قم بودیم. به نظر می رسد رویه لیگ باید تغییر کند. تمرکز در پایتخت به تکواندو و این رقابتها لطمه می زند.

در پایان این رقابتها، شهرداری ورامین با هایت خوب پیام خانلرخانی جام قهرمانی را به خود اختصاص داد. دانشگاه آزاد که تمرکز خود را روی مسابقات جام جهانی و گرنداسلم قرار داده بود، در آخرین بازی مقابل پاس قوامین مساوی کرد و عنوان قهرمانی را از دست داد و نایب قهرمان شد.

دانشگاه آزاد به راحتی می توانست قهرمان شود، ولی تیم خود را در حالی که باید روزهای آرامی را سپری می کرد، به ساحل عاج و چین اعزام کرد تا نتواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. در واقع تنها عاملی را که می توان دلیل قهرمان نشدن دانشگاه آزاد عنوان کرد، عطش سید نعمت خلیفه برای رسیدن به صندلی سرمربیگری تیم ملی بود بس!

فریبرز عسگری، سرمربی جدید کمیته فنی فدراسیون تکواندو در پی دو جلسه جداگانه، هدایت تیم ملی را به فریبرز عسگری سپرد. مردی که سال ۲۰۱۲ سرمربی تیم ملی ایران در المپیک لندن بود، این بار با تجربه و اندوخته بیشتر هدایت تیم ملی را برعهده گرفت. عسگری به خوبی می داند که کار سخت و دشواری پیش رو دارد. مسابقات قهرمانی آسیا، رقابتهای گرندپری، انتخابی گرنداسلم، بازیهای آسیایی و .... کار او را دو چندان سخت کرده و باید با دقت نظر بیشتری گام های خود را برای موفقیت بردارد.

ترمیم سازمان تیم های ملی بعد از تغییر کادر فنی، رئیس فدراسیون و یا کمیته فنی ، هر کدام که تصمیم گیرنده هستند باید در خصوص نحوه اداره و عملکرد سازمان تیم ملی این تجدید نظر کنند. اگر قرار است سازمان تیم ملی با همین روش فعلی به کار خود ادامه دهد، حداقل افرادی به کار دعوت شوند که در اندازه چنین سمتی باشند. یکی از معضلات و دلایل نتایج ضعیف تیم ملی در یکسال اخیرنبود یک بزرگتر در کنار سرمربی است و مسئول فعلی شرایط حضور در چنین جایگاهی را ندارد و تداوم حضور او به تیم ملی لطمه خواهد زد.

سال پرترافیک پیش روی تکواندو سال ۹۷ که روزهایی ابتدایی آن را طی می کنیم، برای تکواندو بسیار سخت و پرترافیک است. از رقابتهای انتخابی تیم ملی آغاز شده، اعزام تیم های نوجوانان به مسابقات قهرمانی جهان و کسب سهمیه المپیک به تونس، قهرمانی آسیا، اولین مرحله کسب سهمیه گرنداسلم، ۵ مرحله گرندپری و بازیهای آسیایی جاکارتا، تنها بخشی از مهمترین رویدادهای پیش روست که امیدمی رود تکواندو با وفاق و همدلی به نتایج خوبی دست پیدا کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: