در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

عرصه ادبیات در سال ۹۶ اتفاق ویژه‌ای به خود ندید/ نسل جوان در ادبیات داستانی موفق ظاهر شدند

کدخبر: 2182620

یک نویسنده گفت: چند سالی است شاهد حضور خوب جوانان، در عرصه ادبیات داستانی کشورمان هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم حسن بیگی نویسنده ای است که پس از انقلاب اسلامی با نوشتن رمان هایی مانند اشکانه، ریشه در اعماق، نشانه های صبح و معمای مسیح در حوزه دفاع مقدس و رمان های محمد، قدیس، سال های بنفش و رمان شب ناسور در حوزه انقلاب و دین شناخته شد.

رمان محمد او به بیش از پنج زبان دنیا ترجمه شد و قدیس یکی از آثار پرفروش اوست. وی برگزیده جشنواره های مختلف در ایران ازجمله جشنواره کتاب سال، کتاب فصل، کتاب دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی پور، جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب جهانی سال جمهوری اسلامی، کتاب سال تقریب مذاهب و... است.

همچنین، کتاب غنچه بر قالی او کتاب برگزیده سال ۲۰۰۰ از سوی کتابخانه ملی مونیخ آلمان است. به مناسبت فرا رسیدن سال جدید و نوروز با این نویسنده مصاحبه کردیم.

آقای حسن بیگی سال ۹۶ برای شما چگونه بود؟

سال ۹۶ شکر خدا بد نبود. البته تفاوت چندانی با سال ۹۵ برایم نداشت؛ چون تغییراتی در شرایط کاری و زندگی ام پیش نیامد. سال ۹۶ سال پرباری برایم بود. به عنوان نویسنده نیاز داشتم کتاب زیاد بخوانم و بنویسم. الان که در دوران بازنشستگی از کار اداری هستم این مهم برایم فراهم شد.

کدام رویداد ادبی را مهمترین اتفاق سال ۹۶ در حوزه ادبیات داستانی می دانید؟

اتفاق خیلی خاص و برجسته ای در حوزه ادبیات داستانی نیفتاد. کما فی السابق جشنواره های دولتی و خصوصی در حوزه شعر و ادبیات داستانی برگزار شد و برگزیدگانی داشت. چیزی که این چند سال شاهدش هستیم، رشد ادبیات داستانی در میان نسل جوانی است که اولین یا دومین اثر آن ها در حوزه ادبیات داستانی در جشنواره ها برگزیده می شود. شاید در آینده تحولی بهتر در حوزه ادبیات داستانی اتفاق بیفتد.

پس به آینده جوان ها در حوزه ادبیات داستانی امیدوار هستید؟

بله فکر می کنم اینطور باشد.

دوست دارید چه اتفاقی در حوزه ادبیات داستانی در سال ۹۷ رخ دهد؟

آن چیزی که برای عرصه ادبیات داستانی و کتاب خیلی مهم است، اقتصاد نشر است. افزایش سرانه مطالعه کتاب می تواند اقتصاد نشر را فعال تر کند. امیدوارم در سال ۹۷ سرانه مطالعه کتاب در کشور افزایش پیدا کند.

برای سال ۹۷ برنامه خاصی دارید؟

بله. الان زمینه مطالعاتی را برای نوشتن رمانی جدید فراهم آورده ام. قصد دارم تا اواسط یا اواخر سال ۹۷ رمان جدیدم را منتشر کنم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: