سید افقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جنگ نیابتی راهبرد آمریکا در منطقه بود که با هوشمندی ایران شکست خورد

کدخبر: 2182834

یک کارشناس غرب آسیا گفت: جنگ نیابتی آمریکا در منطقه با هوشمندی ایران و حزب الله شکست خورد.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ،با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد نقش آمریکا در تشکیل گروههای تروریستی در منطقه برای کم رنگ شدن موضوع فلسطین و راه اندازی جنگ نیابتی،اظهار کرد: آمریکایی ها در سال 2003 به دو کشور افغانستان و عراق به بهانه حادثه یازده سپتامبر حمله کردند، در پی این اقدام واشنگتن با هدف مبارزه با القاعده و به اصطلاح محور شرارت به صورت مستقیم وارد جنگ شد و افرادی مانند صدام را بهانه داشتن سلاح های شیمیایی مورد حمله قرار داد.

کارشناس غرب آسیا بیان کرد: از سال 2003 تا 2011 که آمریکایی ها از عراق خارج شدند ضربات سنگینی را از نیروهای عراقی مجاهدین و یا گروههای جهادی دریافت کردند و مرتب کشته های خود را با تابوت به آمریکا باز می گرداندند، که این امر موجب شده بود هزینه بالایی از جنگ را متحمل شوند، تا جایی که اقتصاد آمریکا در زمینه مسکن و بورس آسیب جدی را دید.در نهایت چنین روندی خروج آمریکا از عراق در پی داشت.

وی اضافه کرد:کارشناسان آمریکایی در نهایت به نکته ای رسیدند که باراک اوباما در یک پایگاه دریایی در وست پوینت مطرح کرد و نکته در این رابطه بود که آمریکا دیگر به صورت مستقیم وارد منطقه نخواهد شد و جنگ نیابتی را طراحی می کند، که پول، سرباز و سلاح از خود منطقه تامین شود و نام این استراتژی را "وست پوینت" یا جنگ نیابتی گذاشتند.

سید افقهی افزود: موضوع جنگ نیابتی قبلا در افغانستان یکبار در زمان اتحاد جماهیر شوروی امتحان شده بود به طوریکه آمریکا از گروهایی مانند القاعده استفاده کرد تا سیاست های خود را پیاده کند.

وی با اشاره به تجربه موفق آمریکا در استفاده از گروههای تکفیری برای کاهش هزینه های جنگ در افغانستان اضافه کرد: همین امر سبب شد تا افرادی نظیر کلینتون به همراهی بریتانیا گروه تروریستی داعش را ایجاد کنند.

کارشناس غرب آسیا گفت: داعش ماموریت داشت در عراق و سوریه خلافت تشکیل دهد که ایران به خوبی متوجه نقشه شوم آمریکایی ها در منطقه شد،لذا ایران با تشکیل محور مقاومت در عراق و سوریه علاوه بر اینکه به مردم این کشورها کمک کرد، با راهبرد به موقع و مناسب مانع از عملی شدن نقشه غرب شد و در شرایط کنونی بحث مبارزه با تروریسم عملا پایان یافته است.

وی ادامه داد:شرایط کنونی در منطقه برای آمریکا و متحدان منطقه ای آن بسیار ناگوار است.

سید افقهی تاکید کرد: فرمایشات رهبر دقیقا در همین راستا است ؛که نقشه آمریکا از کجا شروع شد و با یک طرح جدیدی تحت عنوان جنگ نیابتی ادامه پیدا کرد، که در نهایت با همکاری و هوشمندی ایران و حزب الله به شکست انجامید.

وی با بیان اینکه هدف آمریکا از راه اندازی جنگ نیابتی کاهش هزینه های اقتصادی، روحی روانی بوده است، تصریح کرد: آمریکا در هر شرایطی چه زمانی که به طور مستقیم وغیر مستقیم وارد جنگ شد، شکست خورده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: