دستمالچیان در گفتگو با مهر تاکید کرد؛

لزوم افزایش تلاش وزارت خارجه برای «دیپلماسی اقتصادی» در سال ۹۷

کدخبر: 2182840

دیپلمات سابق کشورمان بر لزوم افزایش تلاش وزارت خارجه برای «دیپلماسی اقتصادی» در سال «حمایت از کالای ایرانی» تاکید کرد.

احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در کشورهای لبنان و اردن در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» و لزوم توجه به این راهبرد در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: این نامگذاری از آن جهت اهمیت ویژه ای پیدا می کند که نیم نگاهی به بیرون از مرزها و شرارت های بی حد وحصر دشمنان مردم و نظام اسلامی بیندازیم.

وی تصریح کرد: دولت جنایتکار و قلدر ترامپ باهمکاری اذناب منطقه ای خود درنظر دارند تحریم های ظالمانه و به قول خودشان بی نظیر در تاریخ را برملت مظلوم و قهرمان ایران تحمیل کنند.

این دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: پر واضح است که ترفندهای دشمن از طرق سیاسی، امنیتی و نظامی به شکست انجامیده و اکنون قصد دارند از طریق اقتصادی و تحریم ملت ایران را بیازمایند.

دستمالچیان افزود: تاکید چندساله مقام معظم رهبری بر اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی که اقتصادی درون زا و برون نگر است، ناشی از درک عمیق توطئه های سنگین دشمن بر علیه ملت مقاوم ایران هست.

وی ادامه داد: بی تردید یکی از پایه های استوار استقلال کشور، تولید ملی و خودکفایی کلیه مایحتاج مردم و ارتقاء دانش و فناوری و توسعه علمی برای توسعه ملی وعرضه کالاهای با کیفیت و مطابق استاندارد جهانی است که طبیعتا این امر خود به رشد اشتغال و توسعه صادرات و رونق بازار کمک شایانی می کند.

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: بی تردید یکی از عوامل عدم وابستگی به خارج، رشد و توسعه تولید ملی و تقلیل حداکثری واردات و ارتقا حداکثری صادرات کالاهای تولید ملی به بازارهای هدف است.

سفیر سابق کشورمان در لبنان و اردن گفت: تمام این امور نیازمند یک عزم ملی در سطح کلان بین بخش خصوصی و دولتی برای اجرای منویات عزتمدارانه مقام معظم رهبری درجهت رشد تولید و اشتغال زایی و رفع معضل بزرگ بیکاری است.

دستمالچیان اظهار داشت: در این میان به نظر می رسد وزارت خارجه به عنوان سکاندار سیاست خارجی باید تلاش مضاعفی را برای تدوین اصول و راهبردهای دیپلماسی اقتصادی و ابلاغ آن به سفارتخانه ها داشته باشد تا با کمک نمایندگی های سیاسی کشور در خارج بتوان بازارهای هدف کالاهای ایرانی را شناسایی کرده و به مراجع ذیربط بخش خصوصی معرفی کند.

وی افزود: آنچه بیش از همه بازار صادرات را رنج می دهد بروکراسی سنگین و باندهای مافیایی هست که مثل اختاپوس بر گلوگاههای رشد و توسعه صادرات چنبره زده و غول سهمگین و مخرب قاچاق رابوجود آورده و اقتصاد و تولید کشور را فلج کرده است.

این دیپلمات سابق خاطرنشان کرد: بنظر می رسد دولت، اتاق بازرگانی و وزارت خارجه با فراخوان ملی برای حل این مشکلات ریشه دار و همچنین مبارزه قاطع با فساد و رانت و قاچاق، باید برای مشکلات چاره جویی کنند تا سالی شکوفا و پرنشاط را در زمینه تولید ملی وصادرات باکیفیت کالای ایرانی داشته باشیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: