۶ فعالیت روزانه که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند

عنوان

افراد در تمام سنین از شنیدن اینکه ممکن است به سرطان مبتلا شده باشند، هراس دارند که با رعایت راهکارهایی آسان می توان از ابتلا به برخی سرطان ها پیشگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ به گفته کارشناسان موسسه تحقیقات سرطان آمریکا (ای آی سی آر)، آمریکایی ها با تغییر رژیم های غذایی، ورزش منظم و کنترل وزن خود می توانند از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کنند؛ آلیس بندر، مدیر بخش برنامه های تغذیه موسسه تحقیقات سرطان آمریکا گفت: با کمی تغییر در خوردنی ها و آشامیدنی ها و همچنین داشتن حداقل 30 دقیقه ورزش و فعالیت روزانه، می توانید خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

وی افزود: اعمال این تغییرات در شیوه زندگی و داشتن وزن مناسب در پیشگیری از ابتلا به 63هزار مورد سرطان در سال موثر بوده است.

چگونه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهیم؟

بندر برای کاهش خطر ابتلا به این نوع سرطان 6 مورد را توصیه می کند:

1- مصرف کم الکل. طبق تحقیقات مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در مردان و همچنین در زنان افزایش می دهد. مردان باید سعی کنند مصرف روزانه الکل را به دو نوشیدنی استاندارد الکلی محدود کنند. این میزان برای زنان یک نوشیدنی استاندارد الکلی است. منظور از یک نوشیدنی استاندارد الکلی 12 اونس آب جو، 1.5 اوز لیکور و 5 اوز شراب است.

2- مصرف زیاد فیبر. مصرف غذاهای حاوی فیبر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در شما کاهش دهد. مصرف 10گرم فیبر یا یک فنجان غلات خطر ابتلا به این سرطان را به میزان 10درصد کاهش می دهد.

3- کاهش مصرف گوشت قرمز و عدم استفاده از گوشت فرآوری شده. مصرف فراوان گوشت قرمز یا مصرف گوشت فراوری شده حتی به مقداری کم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. از مصرف هات داگ، بیکن و انواع سوسیس خودداری کنید. در عوض به مصرف سینه مرغ کباب شده، حمص یا ساندویچ کره بادام زمینی را روی آورید.

4- مصرف بیشتر سیر. مصرف روزانه و منظم سیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ موثر است. سیر منبع غنی مواد مغذی و لازم برای سلامتی است.

5- کنترل مناسب وزن و از بین بردن چربی شکمی. طبق تحقیقات چربی بدنی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ده ها سرطان دیگر مرتبط است. داشتن چربی شکم حتی در صورت نداشتن اضافه وزن، خود از عوامل خطرناک ابتلا به این نوع سرطان است. بیشتر سبزیجات رنگی بخورید و مصرف غذاهای پرکالری مانند گوشت و پنیر را محدود کنید. مصرف دسرها و شیرینی ها را به دو یا سه بار در هفته کاهش دهید.

6- داشتن ورزش روزانه منظم. اگر وقت رفتن به باشگاه را ندارید، فعالیت فیزیکی خود را هنگام انجام کارهای خانه یا دویدن انجام دهید. این کار در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیر دارد. حداقل 10دقیقه ورزش روزانه داشته باشید. همچنین می توانید با ایجاد وقفه در فعالیت، این میزان را به حداقل 30دقیقه در روز افزایش دهید.

غذاهایی که به کاهش سرطان روده بزرگ کمک می کنند

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ غذاهای زیر را بیشتر مصرف کنید:

- مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی: میوه های رنگی، سبزیجات، ادویه جات و گیاهان منبع غنی آنتی اکسیدان هستند. آوکادو، بلوبری، زغال اخته، پونه کوهی، انار، کلم قرمز، انگور قرمز و بنفش، اسفناج، گوجه فرنگی و زردچوبه از جمله این مواد هستند.

- موادغذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3: داشتن رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، یعنی ایکوساپنتانوییک اسید (ای پی اِی) و دوکوزاهگزائنوئیک اسید (دی اچ ای) می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در شما کاهش دهد. از این منابع می توان به ماهی های آب سرد مانند ماهی روغن، ماهی خالخالی، سالمون، ساردین و همچنین روغن کتان اشاره کرد.

- روغن زیتون: روغن زیتون حاوی مواد شیمیایی گیاهی ضدسرطان است، روغن زیتون اسیدهای صفراوی را کاهش می دهد، همچنین آنزیم های کنترل کننده تحرکات سلولی در غشای روده را که در سلامت بافت روده نقش دارد، افزایش می دهد، روغن زیتون همچنین حاوی فنول ها نیز هست. همین امر موجب تاثیر محافظتی آنتی اکسیدانی روغن زیتون شده است.

- ادویه جات و مواد گیاهی: موادی مانند سیر، زنجبیل، نعناع بیابانی، رزماری، مریم گلی، نعناع، آویشن و زردچوبه می توانند رشد سلول های سرطانی را مهار کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

بازارهای مولد فلج شده است

مالیات بر عایدی سرمایه؛ کلید قفل رکود مسکن

تورم به ۵۰ درصد خواهد رسید

فاطمی گفت: هنوز به تورم 49 درصدی سال 74 نرسیدیم، اما شاید تا پایان امسال برسیم!

تولیداتی که توجیه دارد، اما منطق نه!

حالا دیگر بعد از تجربه چند سال تولید برنامه‌های سینمایی در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در رسانه ملی، تقریبا می‌توان این برنامه‌ها را به تعبیر قدیمی‌ها «سرجهازی» تلویزیون در ایام برگزاری جشنواره فجر دانست! برنامه‌هایی که هر ساله تب و تاب ساخت آن‌ها از یک ماه قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر به اوج خود می‌رسد و همه شبکه‌های رسانه ملی به فکر راه انداختن برنامه‌ای تخصصی در حوزه سینما و برای پوشش اخبار جشنواره فیلم فجر می‌افتند.

مانور بی‌بی‌سی فارسی برای جلوگیری از عرضه نفت در بورس

با توجه به اطلاعیه بورس انرژی به نظر میرسد که تمامی ضوابط لازم برای تضمین بازگشت بهای نفت فروخته شده در بورس در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب با عرضه نفت در بورس و استفاده از توانمندی بخش خصوصی در صادرات نفت، میتوان بخشی از کاهش درآمدهای نفتی را بدون هیچ گونه ریسکی جبران کرد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

همه چیز درباره‌ ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی
دوربین مخفی در لواسان، بهشت آقازاده‌ها
نسیم آنلاین بررسی می‌کند
نان کانون وکلا در روغن آزمون وکالت
وقتی «عصرِ کلمه» کارکرد «کلمه» را می‌بلعد (۱)
استرسِ «فانِ» ما ایرانی‌ها
فارس گزارش می دهد
در جست و جوی مقصر بوی تهران!
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد:
مانع ریخت و پاش های طرح تحول سلامت در بودجه می‌شویم
ایرنا گزارش می دهد
آبلیموهای تقلبی در بازار
بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در واکنش به استعفای وزیر بهداشت
وزیر بهداشت پاسخگوی خرابی‌های به بار آورده‌اش باشد
تازه ترین خبرها از واژگونی اتوبوس
شمار دانشجویان جانباخته دانشگاه آزاد به ۱۰ تن رسید
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین