مقام سابق آمریکایی: آمریکا باید برای مقابله با گسترش نفوذ ایران و روسیه، در خاورمیانه حضور داشته باشد

کدخبر: 2196909

لئون پانه‌تا در مصاحبه‌ای خواستار افزایش حضور آمریکا در خاورمیانه به منظور مقابله با آنچه او گسترش نفوذ ایران و روسیه در سوریه خوانده است، شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، لئون پانه تا ، وزیر دفاع اسبق و رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، در مصاحبه اختصاصی با شبکه سی ان ان گفت آمریکا باید برای مقابه با ایران و روسیه در منطقه غرب آسیا حضور داشته باشد.

او گفت: «ما با چند کشور ملتهب در جهان مواجه هستیم و سوریه یکی از این موارد است. به صراحت کامل عرض می کنم، اگر آمریکا از مسئولیت هایش کناره گیری کند، هیچ کشور دیگری این خلاء را پر نخواهد کرد. آمریکا رهبر جهان باشد.»

او در ادامه افزود: «آمریکا باید در آنجا (منطقه خاورمیانه) حضور داشته باشد تا با روسیه، ایران، حزب الله، و بشار اسد مقابله کند. ما نمی توانیم اجازه بدهیم اوضاع منطقه به صورت مدنظر آن ها شود؛ زیرا در این صورت، شاهد گسترش یافتن نفوذ ایران در سوریه و استمرار اعمال نفوذ روسیه در سوریه خواهیم بود و اگر اجازه بدهیم چنین اتفاقی رخ بدهد، ما برای چنین وضعی در منطقه خاورمیانه، هزینه پرداخت خواهیم کرد.»

وزیر دفاع اسبق آمریکا اضافه کرد: اتفاقاتی که در سوریه رخ می دهد نیازمند اقدام ما و رسیدگی به مسئله تسلیحات شیمیایی بود. اتفاقات در سوریه بازهم نیازمند اقدام ما خواهد بود. به همین علت، لازم است ما راهبردی ژئواستراتژیک در این زمینه تدوین کنیم تا به کار های اسد، روسیه و ایران رسیدگی کنیم و با متحدانمان و ازجمله متحدان عربمان در این بخش از جهان، تعامل داشته باشیم تا رویکردی تدوین کنیم که نشان بدهد ما برای رسیدن به نوعی راه حل مسالمت آمیز برای اتفاقات جاری در سوریه، واقعا راهبرد داریم.»

پانه تا در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ممکن بودن آشتی آمریکا و روسیه و آینده جنگ سرد بین این دو کشور گفت: «تردیدی نیست که در حال حاضر در دوره ای پرتنش در مناسبات با روسیه قرار داریم. علل زیادی هم برای این مسئله مطرح است. گام های رو به عقبی است که آمریکا در مسئله اوکراین و منطقه کریمه و سوریه برداشت، روسیه این کار آمریکا را نشان ضعف تلقی کرد. البته همواره این اعتقاد را داشته ام که اگر مشخص نکنیم که خطوط قرمز کجاست، نمی توان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تعامل داشت.»

او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ برای ریاست جمهوری بی کفایت است، گفت: «بنده پنجاه سال در کار های دولتی حضور داشته ام و باید با صراحت کامل بگویم که هرگز هیچ دوره ریاست جمهوری همانند دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ نبوده است. بنده هرگز این همه تحولات را (در دوران یک رئیس جمهور) شاهد نبوده ام که حالا آن ها را تجربه می کنیم. هرگز پیش بینی نمی کردم مطالبی بشنویم که در حال حاضر (درباره ترامپ) می شنویم. واقعیت این است که آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکاست و ما باید با استفاده از دموکراسی و قانون اساسی کشورمان، در نهایت راهی پیدا کنیم تا از نظام کنترل های متقابل استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که کشورمان در مسیر صحیح به حرکت خود ادامه بدهد. این وضع در حال حاضر در کشورمان وجود دارد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: