با حضور وزیر ارشاد و همتای عراقی اش

جزییات همکاری های گسترده فرهنگی میان ایران و عراق بررسی شد

کدخبر: 2197443

هیات ایرانی و عراقی با سرپرستی وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق جزییات همکاری های گسترده فرهنگی را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس صالحی و فریاد راوندوزی پس از این مذاکرات که با حضور هیات های دو کشور برگزار شد، در کنفرانس مطبوعاتیمشترک محورهای مذاکرات و توافقات انجام شده را تشریح کردند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنفرانس خبری پیروزی های اخیر دولت و ملت عراق در غلبه بر فتنه داعش و تکفیری ها که به مدد همت دولت، فداکاری ملت و فتوا و حمایت مرجعیت عالی عراق به دست آمد را تبریک گفت.

وی همچنین با تقدیر از تجربه مردمسالاری در عراق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور (٢٢ اردیبهشت) گفت بدون شک این تجربه ارزشمند می تواند برای ملت های منطقه تجربه ای آموزنده و قابل توجه باشد.

صالحی ابراز امیدواری کرد دیدارها و مذاکرات جاری میان دو طرف در حوزه فرهنگ، نقطه عطفی در همکاری های دو جانبه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و گردشگری باشد.

وزیر فرهنگ عراق نیز روابط دو کشور را علاوه بر بعد سیاسی در بعد فرهنگی راهبردی خواند و گفت به دلیل اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور روابط فی ما بین حتی در بخش گردشگری نیز راهبردی شده است و نمونه آن زیارت عظیم اربعین است.

وی با اشاره به مذاکرات دو طرف گفت: در بسیاری از زمینه ها برای تقویت همکاری های فرهنگی به نقطه نظرات مشترک رسیدیم و برای برنامه ریزی عملی در این زمینه یک کمیته مشترک تشکیل شد.

رواندوزی ادامه داد در حوزه های سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و نشر، شبکه های اجتماعی و ایجاد یک اتاق فکر مشترک برای طراحی راهبردی زمینه های همکاری، تفاهم کردیم.

به گفته وی، همکاری در زمینه تبادل تجربیات در بخش آثار تاریخی و گردشگری و حمایت از ثبت بین المللی آثار کشورهای یکدیگر از دیگر محورهای توافقات نشست امروز هیات های دو کشور بود.

بنابراین گزارش، توافق بر سر بازنگری تفاهمنامه امضا شده میان دو کشور در زمینه گردشگری با توجه به تغییر شرایط در طول ده سال گذشته با هدف رفع اشکالات موجود و تسهیل امور زائران و مسافران دو کشور یکی از مهمترین محورهای مذاکرات هیات های دو کشور بود.

همکاری در بخش نشر و بازار کتاب و نیز فرایندهای تولیدات فرهنگی و مشارکت فعال تر در نمایشگاه های کتاب و رویدادهای هنری دیگر، ترمیم آثار تاریخی بویژه آثار آسیب دیده عراق در دوران اشغال آمریکا و هجوم تروریست های تکفیری، مقابله با قاچاق عتیقه ، برگزاری نمایشگاه های مشترک، کمک ایران به برپایی کارگاه های آموزشی در حوزه های مختلف هنری از دیگر محورهای مورد توافق طرفین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از مذاکرات امروز با همتای عراقی خود از نمایشگاه دایمی هنرهای تجمسی در محل وزارت فرهنگ عراق بازدید و با آثار قدیم و جدید هنرمندان عراقی از نزدیک آشنا شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: