مشاوره ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد

مراکز آزمایشگاهی کیفیت را قربانی مسائل اقتصادی نکرده‌اند/ غربالگری ۷۰ ناهنجاری از طریق پاشنه نوزادان

کدخبر: 2198439

مشاوره ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه علیرغم وجود مشکلات مراکز آزمایشگاهی کیفیت را قربانی مسائل مالی نکرده‌اند گفت موضوع تعرفه‌ها تکانه های ارزی و حجم مطالبات انباشته شده از بیمه‌ها بزرگترین دغدغه مراکز آزمایشگاهی به شمار می‌رود.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس ، علیرضا زالی در افتتاحیه یازدهمین کنگره بین المللی و شانزدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی اظهار داشت خدمات علوم آزمایشگاهی در حال حاضر در نقطه ممتاز قرار داشته و دستاوردهای علمی زیادی در این زمینه حاصل شده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز جایگاه متفاوتی در زمینه خدمات علوم آزمایشگاهی داشته و اصالت خدمات در این حوزه مثال زدنی است و همکاران ما در حوزه علوم آزمایشگاهی گام های بزرگی برداشته و پیشتاز کیفیت ارائه خدمات در حوزه سلامت هستند.

مشاوره ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: پزشکی فرد محور امروزه در جهان مورد توجه قرار گرفته و یک بحث جدی به شمار می رود پیش از این فقط در حوزه پاسخ به درمان و در زمینه فارماکولوژی بحث پزشکی فرد محور مطرح شد ولی امروزه حتی آزمایشگاه های کشور نیز خود را باید با این پارادایم تطبیق دهند.

زالی با بیان اینکه آزمایشگاه ها محل اتصال بخش دانشجویی و مهارت هستند، گفت: آزمایشگاه ها باید در مدار دگرگونی ها قرار گیرند تا بتوانند زنده و پویا باشند.

مشاور وزیر بهداشت در دبیرخانه شورای آموزشی و تخصصی و گسترش دانشگاههای علوم پزشکی اظهار کرد: مهم در آزمایشگاه ها در کیفیت آنها اثرگذار است که بخش مهم و کاربردی در واقع نیروی انسانی به شمار می رود. امروز خوشبختانه از زبده ترین نیروها در حوزه علوم آزمایشگاهی استفاده می کنیم و متاسفانه قسمت های صنفی و رفاهی در مورد این عزیزان صورت گرفته است همچنین در برخی از بیمارستان ها فضای فیزیکی مناسبی برای این دوستان در نظر گرفته نشده و امکان آنها بسیار محدود است.

زالی بیان داشت: دومین فاکتور و ضلع مهم در حوزه علوم آزمایشگاهی تجهیزات به شمار می رود و تجهیزات باید در آزمایشگاه ها همیشه به روز و نوین باشد البته در این حوزه امروزه تجهیزات آزمایشگاهی برای اینکه با چالش مواجه نشوند باید حمایت های لازم صورت گیرد در غیر اینصورت آزمایشگاه ها با مشکلات زیادی در این حوزه دست و پنجه نرم می کنند.

وی گفت: مدیریت سومین ضلع مرتبط با ارتقای کیفیت آزمایشگاه ها بوده که خوشبختانه در سال های اخیر نیز ارائه خدمات موثری با مدیریت های درست صورت گرفته است. همچنین با همه پیشرفت ها و سختی های فرانسوی رشته علوم آزمایشگاهی چشم انداز این رشته را درخشان می بینم.

مشاور ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود مشکلات دوستان علوم آزمایشگاهی کیفیت را قربانی مشقات نکرده و این خصلت حرفه ای قابل تحصیل است البته یکی از مسائل حیاتی که در بقای علوم آزمایشگاهی موثر است موضوع تعرفه ها بوده که امروزه تبدیل به یک زخم کهنه شده است متاسفانه در آزمایشگاهها قیمت تمام شده و تعرفه ها شکاف بسیار زیادی داشته و این مسئله که بگوییم ورشکستگی آزمایشگاه ها وجود دارد در واقع سیاه نمایی نیست.

زالی تاکید کرد: یک بار هم که شده برای همیشه قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی به عنوان ضلع اصلی تعرفه گذاری در این حوزه انجام شود و از طرفی باید توجه داشت که کیت های آزمایشگاهی با موضوع نوسانات ارزی مرتبط بوده و این مسئله از دستگاه های دیگر دغدغه های مراکز آزمایشگاهی بوده و به شدت تکانهای ارزی می تواند آسیب زا باشد.

مشاوره ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه بقا و حیات اقتصادی مراکز آزمایشگاهی باید با رفع مشکلات آنها مورد توجه قرار گیرد، گفت: از طرف حجم مطالبات انباشته شده از بیمه ها بسیار زیاد بوده و یک معضل به شمار می رود که امیدوارم این مشکل نیز حل شود.

زالی در پایان با بیان اینکه غربالگری در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته و جایگاه ممتازی برای آن نیست، گفت: پوشش بیمه کامل در این زمینه نیست و یکی دیگر از آسیب ها به شمار می رود در حالی که این مسئله بسیار ضرورت داشته و در شناسایی به موقع بیماری های غیر واگیر و کاهش و پیشگیری از آن اثرگذار است. همچنین امروز می توانیم از طریق پاشنه نوزادان 70 ناهنجاری را در آنها غربالگری کرد که این مسئله در کاهش معلولیت و ناهنجاری ها در جامعه بسیار تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: