مشاور وزیر بهداشت خبر داد؛

همکاری ایران با خارجی ها برای سرمایه گذاری در بازار سلامت

کدخبر: 2198462

مشاور وزیر بهداشت، از آغاز همکاری ایران با سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای برزیل و ژاپن برای تولید مشترک در حوزه تجهیزات پزشکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رضا مسائلی با بیان اینکه وزارت بهداشت در حوزه تجهیزات پزشکی اقدامات بسیاری در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی انجام داده است، گفت: هم اکنون حدود یک هزار تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور فعال هستند که از این میان ۵۶۰ تولیدکننده موفق به کسب پروانه ساخت شده‌اند.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ۹۷ وزارت بهداشت رشد ۱۰ برابری نسبت به سال ۹۶ در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی را هدف‌گذاری کرده است. به این معنا که در سال ۹۶، ۲۴ میلیون دلار به این بخش اختصاص داده شده بود که در سال ۹۷ به ۲۴۰ میلیون دلار خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه ارتقاء کیفیت تجهیزات پزشکی از دیگر اهداف وزارت بهداشت در سال ۹۷ بوده، یادآور شد: در سال ۹۷ مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا ارتقاء کیفیت تجهیزات پزشکی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم به این صورت که بر اساس بند ۴ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، ارتقاء محصولات مطابق با استانداردهای بین‌المللی تکلیف شده است و زیرساخت‌های لازم برای تحقق آن را فراهم کرده‌ایم.

مسائلی با یادآوری دستاورد سفر وزیر بهداشت در اسفند ۹۶ به اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: هم اکنون فعالیت سازمان‌های گواهی دهنده استانداردهای بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته که این موضوع را از طریق اتحادیه اروپا پیگیری کردیم تا جایی که هم اکنون ۴ سازمان گواهی دهنده استانداردهای اتحادیه اروپا در کشور فعال شده که برای ارتقاء کیفیت آنها برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود: حمایت شرکت‌های دانش بنیان به صورت ویژه از دیگر اقداماتی است که در حوزه تولید تجهیزات پزشکی به آن توجه ویژه کرده و در این راستا تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی که در این شرکت‌ها فعالیت دارند را مورد حمایت قرار دادیم. از سوی دیگر از سال ۹۶ بیش از ۴۰۰ گونه محصول تجهیزات پزشکی با کلاس خطر C و D یعنی عمق تکنولوژی بسیار بالا و پیچیده در کشور در نوبت ممیزی قرار گرفته که هم اکنون در حال ارزیابی آنها هستیم تا به مرور آنها را وارد بازار تجهیزات پزشکی کنیم.

مشاور وزیر بهداشت با اعلام این خبر که سرمایه‌گذاران خارجی بزودی برای همکاری در جهت ارتقاء حوزه تجهیزات پزشکی و تولیدات مشترک، وارد بازار حوزه سلامت کشور می‌شوند، خاطر نشان کرد: تعدادی از شرکت‌های شناخته شده دنیا که به لحاظ کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار هستند برای همکاری با ایران به منظور تولیدات مشترک اعلام آمادگی کردند کما اینکه سرمایه‌گذاری و تولید مشترک دو کشور ایران و ژاپن را به طور جدی دنبال کرده‌ایم، همچنین برای همکاری با کشور برزیل تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت و آژانس نظارت بر کیفیت محصولات سلامت‌محور برزیل به امضا رسیده است که در این سند همکاری بین دو کشور در حوزه تولید تجهیزات پزشکی به صورت جدی در قالب یک برنامه مشخص آغاز شده و بعد از حدود دو سال کار فشرده کارشناسی با حضور وزرای خارجه ایران و برزیل موضوع سرمایه‌گذاری طرف برزیلی در ایران به منظور تولید مشترک در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به حضور تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور در بازارهای بین‌المللی اظهار کرد: هم اکنون حضور در ۴ نمایشگاه Oman health ، arab health(در کشور امارات متحده عربی)، نمایشگاه تجهیزات پزشکی برزیل به عنوان بزرگترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی آمریکای لاتین و نمایشگاه تجهیزات پزشکی مدیکا در کشور آلمان به عنوان بزرگترین نمایشگاه تجهیزات پزشکی جهان در دستور کار قرار دارد که این امر نشان می‌دهد تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی داخلی از ظرفیت صادرات محصولاتشان برخوردار هستند که در راستای تحقق هدف صادرات ۲۴۰ میلیون دلاری دنبال خواهد شد ضمن این که حضور ایران در این نمایشگاه‌ها به صورت پاویون مستقل قدرت کشور را در حوزه تولید تجهیزات پزشکی در عرصه جهانی به نمایش خواهد گذاشت.

مسائلی افزود: حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که به طور جدی هم توسعه و هم تضمین صادرات در بین کشورهای منطقه را دنبال خواهیم کرد که این گام بسیار مهم و جدی بوده که در حوزه تولید تجهیزات پزشکی در کشور برداشته‌ایم.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت یادآور شد: اولویت‌دار بودن خط تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی یکی دیگر از مواردی است که در طول ۵ سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و در حقیقت فروش تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی با اولویت‌بندی در قالب دستورالعمل‌های مشخص به مراکز درمانی ابلاغ شده است کما اینکه در صورت وجود تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در کشور مکلف هستند بر اساس قانون و دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت به آنها ابلاغ کرده فعالیت‌شان در اولویت قرار بگیرد.

مسائلی گفت: بی‌تردید کشور در حوزه تولید تجهیزات پزشکی از پتانسیل و زیرساخت‌های لازم برخوردار بوده تا جایی که می‌توان پیش‌بینی کرد با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم در آینده شاهد شکوفایی بیشتر، قدرتمندتر و فعالتر تولیدکنندگان داخلی در عرصه ملی و بین‌المللی تجهیزات پزشکی باشیم. همچنین وقتی در رابطه با تجهیزات پزشکی سخن می‌گوییم طیف بسیار وسیعی از محصولات مختلف در حوزه سلامت را مد نظر داریم که بیش از ۵۵۰ هزار قلم کالا با این عنوان در دنیا به ثبت رسانده‌ایم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: