کارشناس غرب آسیا: ابوظبی به دنبال تسلط بر نهادهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی جنوب یمن است

کدخبر: 2198708

به اعتقاد کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا، امارات یک رقابت تنگاتنگ و در عین حال آرام و بدون سروصدا را با عربستان بر سر به دست گرفتن امکانات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در یمن جنوبی دنبال می‌کند.

«رضا میرابیان»، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اختلاف بین عبد ربه منصور هادی و ابوظبی، با اشاره به اینکه امارات به دنبال تسلط بر نهادهای امنیتی و اقتصادی جنوب یمن است، بیان داشت: سعودی­ ها، یمن شمالی را اولویت خود می­ دانند.

وی با توجه به موقعیت کنونی منصور هادی گفت: او دیگر جایگاهی در صحنه سیاسی، امنیتی و نظامی یمن و مشخصاً یمن جنوبی ندارد. حتی در عدن نیز نتوانست استقرار پیدا کند و مجبور شد به ریاض برگردد. او یک نام و نشانی از یمن واحد گذشته است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تأکید بر تلاش ابوظبی برای تسلط بر یمن جنوبی اشاره داشت: منصور هادی در حال حاضر امکانات نظامی، امنیتی و سیاسی ندارد. اماراتی ها در یمن جنوبی دستور کار دیگری را دنبال می‎کنند؛ یعنی الزاماً سیاست های این کشور با عربستان مطابق نیست.

وی با اشاره به تداوم اختلافات ریاض و ابوظبی در مورد یمن تأکید داشت: امارات یک رقابت تنگاتنگ و در عین حال آرام و بدون سروصدا را با عربستان بر سر به دست گرفتن امکانات سیاسی، امنیتی و اقتصادی در یمن جنوبی دنبال می کند. این رقابت‎ها در برخی از استان های یمن جنوبی قابل مشاهده است.

میرابیان با توجه به طرد شدن منصور هادی از عرصه سیاسی یمن گفت: اماراتی ها در یمن جنوبی تلاش می­ کنند یکه تاز صحنه سیاسی و امنیتی باشند. منصور هادی نیز یک بازمانده سیاسی است که تأثیری در یمن از جمله یمن جنوبی ندارد. اگر توافقاتی نیز صورت بگیرد، عملاً از عرصه سیاسی خارج خواهد شد و دیگر نامی از او باقی نخواهد ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که «ابوظبی به دنبال اختلافات خود با ریاض در جنوب یمن چه اهرم­ هایی برای تسلط بر این منطقه در دست دارد؟» بیان داشت: اماراتی ها دست بالا را در یمن جنوبی دارند. آن ها با تشکیل شوراهای استانی، نهادهای امنیتی و نظامی، تسلط بر بنادر حساس و سرمایه گذاری در بخش های نفت و گاز در عمل مناطق نفوذ و مناطق استراتژیک را به خصوص در بحر عرب و خلیج عدن در اختیار می گیرند.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تأکید بر اولویتی که ریاض برای خود در قبال یمن تعریف کرده است، اشاره داشت: سعودی ها یمن شمالی، انصارالله و مرزهای جنوبی عربستان با یمن را در اولویت قرار داده­ اند. لذا امارات در حال حاضر رقیبی در یمن جنوبی ندارد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: