کارشناس روابط بین‌الملل: اقدامات شتاب زده محمد بن سلمان با واکنش ‌های داخلی و منطقه ‌ای مواجه خواهد شد

کدخبر: 2198712

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، فضای منطقه‌ای اعراب و حتی بین‌الملل به‌راحتی اجازه محقق شدن اهداف شتاب‌زده ولیعهد سعودی را نخواهد داد. این نوع اصلاحات اقتصادی برای عربستان مشکل‌ساز خواهد شد.

«رضا حجت شمامی»، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص دیدگاه دولت آمریکا در مورد همکاری با ریاض و پیامدهای اقدامات شتاب­زده ولیعهد سعودی، با اشاره به اینکه این اقدامات با واکنش­ های داخلی و منطقه­ ای مواجه می­ شود، بیان داشت: اصلاحات اقتصادی ولیعهد سعودی در فضای سیاسی انجام می­ گیرد.

وی با توجه به اقداماتی که ولیعهد سعودی در عرصه داخلی و خارجی عربستان آغاز کرده است، گفت: محمد بن سلمان به دلیل جوانی و اینکه با توجه به حمایت آمریکا ولیعهد این کشور شده است، در اقدامات خود ذوق زده شده و تحولات را بسیار سریع به انجام می­ ر­ساند.

کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر هزینه دلارهای نفتی از سوی محمد بن سلمان برای تحت تأثیر قرار دادن سیاست­ های برخی از کشورهای غربی اشاره داشت: به نظر می رسد ولیعهد سعودی با توجه به منابع مالی که عربستان دارد، با سفرهای خود تأثیر عجیبی بر سیاست های جاری برخی از کشورها گذاشته است. به عنوان نمونه سفر وی به انگلیس موجب شد که سیاست های ضد روسی و ضد ایرانی به سرعت اتخاذ شود.

وی با اشاره به پیامدهایی که اقدامات ولیعهد سعودی در پی دارد، تأکید داشت: به نظر می رسد این شتاب­زدگی محمد بن سلمان مشکل ساز خواهد شد. فضای اجتماعی عربستان این امر را نمی پذیرد و واکنش علیه این موضوع در مسائل دیگری مشاهده خواهد شد.

حجت شمامی با توجه به واکنش­ هایی که در عرصه خارجی در قبال اقدامات محمد بن سلمان انجام می­ گیرد، گفت: فضای منطقه ای اعراب و حتی بین الملل به راحتی اجازه محقق شدن اهداف شتاب زده او را نخواهد داد. امارات و قطر نیز نوسازی اقتصادی را در پیش گرفته­ اند، اما سال­ها صرفاً به اقتصاد متمرکز شده­ اند و شتاب زده اقدام نمی­ کنند.

وی با تأکید بر ماهیت تغییراتی که در حوزه اقتصادی در عربستان دنبال می­ شود، اشاره داشت: این کشور اصلاحات اقتصادی را به صورت سیاسی انجام می­ دهد. همانند آنچه در آمریکا مشاهده می­ شود­ که ترامپ همه مسائل حتی امنیت را تجاری سازی می کند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تنش­ هایی که بین خاندان سعودی وجود دارد، تأکید داشت: این نوع اصلاحات اقتصادی که بدون هیچ فاصله ای از فضای سیاسی انجام شود، برای عربستان مشکل ساز خواهد شد. اختلافات داخلی شاهزادگان نیز می تواند مشکل آفرین شود.

وی با توجه به نوع مواجهه واشنگتن با منابع مالی سعودی گفت: از آنجایی که ترامپ به صورت کاسب­ کارانه در فضای سیاسی اقدام می­ کند و یهودیت نیز بر او بسیار تأثیرگذار است، این موضوع می تواند عاملی باشد که دولت کاسب کارانه ترامپ و سرمایه های عربستان در یک جا ترکیب شوند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: