دلیل انحلال تیم‌های فوتسال چیست؟/ ابطحی: مسئولان مشوق‌های بهتری بدهند

کدخبر: 2198833

پیشکسوت فوتسال معتقد است تیم‌ها به سه دلیل عمده منحل می‌شوند؛ هدف‌گذاری‌شان، انتظارات و عدم حمایت مسئولان.

به گزارش ایسنا، در حالی که کمتر از سه ماه تا شروع فصل جدید لیگ برتر فوتسال باقی مانده، بسیاری از تیم‌ها در بلاتکلیفی به سرمی‌برند و در این میان دو تیم تاسیسات دریایی تهران و آتلیه طهران قم نیز رسما کناره‌گیری خود را اعلام کرده‌اند. منحل شدن تیم‌ها در فوتسال اتفاق جدیدی نیست اما در سال‌های اخیر سرعت بیشتری گرفته و روزبه‌روز تعداد تیم‌های متمول و سرمایه‌گذار در این رشته کمتر می‌شود.

سید مهدی ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا، در بررسی دلایل انحلال تیم‌های فوتسال تصریح کرد: با بررسی‌هایی که کرده‌ام، از سه دلیل عمده در زمینه منحل شدن تیم‌ها می‌توانم نام ببرم. دلیل اول، هدف‌گذاری است که تیم‌ها در ابتدای راه می‌کنند. بسیاری از این تیم‌ها نگاه دائمی به فوتسال ندارند و به عنوان مثال می‌خواهند به قهرمانی ایران و آسیا برسند یا این که مدیرعامل باشگاه یکسری اهداف سیاسی از تیم‌داری دارد. زمانی که به این اهداف رسید، تیم را منحل می‌کند. تیمی مثل شن‌سای ساوه به این دلیل منحل شد و بعد از رسیدن به قهرمانی، کنار کشید.

او افزود: دلیل دوم به متولیان برمی‌گردد. بخش حرفه‌ای باید به باشگاه‌های بزرگ جهان نگاه کند و ببیند باشگاه‌هایی مثل بایرن مونیخ، بارسلونا و رئال مادرید چطور توانسته‌اند ۱۵۰ سال قدمت داشته باشند. متولی اصلی ورزش و فوتسال نباید اجازه دهد باشگاه‌ها به راحتی کنار بروند. مسئولان باید ببینید یک تیم چه خواسته‌هایی دارد. اگر خواسته‌هایش به حق بود، به آن تیم امتیاز و انگیزه دهند. ورزش حرفه‌ای و قهرمانی به خصوص در ایران، یک نیاز اساسی است چون یکی از پدیده‌هایی که جامعه ما را نابود می‌کند، اعتیاد است و یکی از راه‌های مقابله با این پدیده شوم، ورزش است. چه در رده قهرمانی و چه در رده همگانی، متولی اصلی ورزش باید از انحلال تیم‌های تاسیسات دریایی، دبیری، فولاد ماهان و ... جلوگیری می‌کرد. همچنین هنگامی که یک تیم می‌خواهد وارد فوتسال شود، باید کنترل شود تا به راحتی کنار نرود.

پیشکسوت فوتسال همچنین با اشاره به سومین دلیل کناره‌گیری تیم‌ها، گفت: برخی تیم‌ها انتظارات خاصی از فوتسال دارند و زمانی که می‌بینند محقق نمی‌شود، منحل می‌کنند. به عنوان مثال تیمی مثل ارم کیش قم به دنبال اخلاق‌مداری بود و انتظار داشت قوانین رعایت شود اما وقتی دید مسئولان با بی‌نظمی‌ها برخورد نمی‌کنند، دل‌زده شد.

ابطحی در پاسخ به این پرسش که چه مشوق‌هایی می‌توان به باشگاه‌ها اعطا کرد تا برای تیم‌داری ترغیب شوند، توضیح داد: مسائل مالی در اولویت باشگاه‌هاست. معافیت مالیاتی که به تیم‌ها داده می‌شود، نمی‌تواند مشوق خوبی باشد چون ساز و کار آن به درد فوتسالی‌ها نمی‌خورد. باشگاه‌های بزرگی مثل سایپا و پیکان که درآمد بالایی دارند می‌توانند از مشوق‌های مالیاتی بهره لازم را ببرند. آنها ۲۰ میلیارد در فوتبال هزینه می‌کنند اما کل هزینه‌های فوتسال شاید از دو میلیارد عبور نکند. بنابراین باید مشوق‌های دیگری را درنظر گرفت. پخش زنده مسابقات یکی از دلایلی است که تیم‌ها حاضرند به خاطرش در لیگ حضور داشته باشند چون دیده می‌شوند.

او همچنین با بیان این که سطح مسابقات لیگ برتر با کنار رفتن تیم‌های قوی، نزول خواهد کرد، گفت: فوتسال ایران، سرمایه‌ انسانی خوبی دارد اما این سرمایه‌ها باید تامین مالی شوند. بازیکنان خوب، امسال بین سه تیم گیتی‌پسند، مس و حفاری تقسیم خواهند شد. این سه تیم خیلی قوی می‌شوند و بقیه تیم‌ها خیلی ضعیف خواهند شد. بنابراین لیگ ما به دو گروه تقسیم می‌شود و این اتفاق برای کیفیت لیگ اصلا خوب نیست.

ابطحی در پایان به ایسنا گفت: از مسئولان می‌خواهیم سعی کنند فوتسال را به جایگاه اصلی‌اش برگردانند. جایگاه واقعی فوتسال، این نیست. آمارهای مختلفی از تعداد فوتسالیست‌های آماتور و حرفه‌ای در ایران داده می‌شود و گفته می‌شود بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر فوتسالیست در ایران هستند. ۱۰ میلیون فوتسالیست از کشور ۸۰ میلیون نفری آمار فوق‌العاده‌ای است. ما باید با این آمار به فوتسال نگاه کنیم اما ورزش حرفه‌ای ما چنین نگاهی ندارد. کسانی که در جایگاه مدیریت قرار می‌گیرند به دنبال منافع خودشان هستند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: