باقر شاملو در گفت‌وگو با ایسنا:

قوه قضاییه مقتدرانه شائبه‌های مسامحه نسبت به افراد خاص را برطرف کند

کدخبر: 2199042

یک وکیل دادگستری با اشاره به موضوع سعید مرتضوی، گفت: قوه قضاییه باید به نحو مقتدرانه و با یک عملکرد صحیح و قانونی حکم را اجرا کند و موجب تقویت اصل حاکمیت قانون و اعتبار امر مختومه شود تا شائبه های مسامحه نسبت به افراد خاص را برطرف کند.

باقر شاملو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سعید مرتضوی یک مدیر رده بالای قضایی بوده و محافظ داشته و قطعا رفت و آمدهایش تحت کنترل بوده است، اظهار کرد: آنچه مسلم است این است که از دیدگاه حقوقی متواری شدن یک فرد محکوم ساز و کارهای خود را دارد. در مورد ایشان باید ضمانت اجراها و قرارها - اگر وثیقه ملکی، یا کفالت و ... داشته - به اجرا گذاشته شود، ولی صرف‌نظر از این موضوع متاسفانه افکار عمومی متواری بودن این شخص را به عنوان یک عذر نمی‌پذیرد.

این وکیل دادگستری با تاکید بر این مطلب که ناتوانی در جلب یک محکوم تحت نظر و ردیابی برای اقتدار قضایی قوه قضاییه بسیار منفی و یک ضعف بزرگ محسوب می شود، عنوان کرد: افکار عمومی این موضوع را نوعی تبانی تلقی می کند. اقداماتی از این دست این شائبه را ایجاد می‌کند که باز هم طبق معمول مصلحت یک فرد به مصلحت دستگاه قضایی و نظام حقوقی کشور ترجیح داده شده است.

وی تصریح کرد: مسئولین اگر به دنبال تصحیح قضاوت افکار عمومی هستند باید به نوعی اقتدار قضایی ای که برای افراد عادی اجرا می کنند را در مورد ایشان نیز به اجرا بگذارند تا موجب تقویت حیثیت قضایی کشور شود.

شاملو در رابطه با ادعای مطرح شده در خصوص تلاش مرتضوی برای اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری و عدم اطلاع رسانی آن توسط مقامات قضایی، گفت: مرتضوی مانند هر محکوم دیگری حق دارد که ماده 477 را اعمال کند اما آنچه مسلم است به موجب قانون تقاضای اعمال ماده 477 مانع اجرای حکم نیست.

این وکیل دادگستری ابراز عقیده کرد: قوه قضاییه باید به نحو مقتدرانه و با یک عملکرد صحیح و قانونی حکم را اجرا کند و موجب تقویت اصل حاکمیت قانون و اعتبار امر مختومه شود تا شائبه های مسامحه نسبت به افراد خاص را برطرف کند و حتی به عقیده من ابتدا تدابیر ویژه ای را پیش بینی کند تا این حکم اجرا شود؛ زیرا اجرای این حکم قطعا موجب تقویت حیثیت قوه قضاییه و اصل حاکمیت قانون است.

وی در پایان این اقدام را یک اقدام آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: این اقدام به صورت ضمنی برای سایر افراد و مدیران - چه اجرایی، چه قضایی - جنبه آموزشی دارد که در صورت هر گونه تخلف از مقررات عاقبت ناخوشایندی خواهند داشت.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: