سومین فراخوان صندوق علمی مشترک راه ابریشم منتشر شد

کدخبر: 2199320

صندوق علمی مشترک راه ابریشم از فعالیت‌های پژوهشی مشترک میان محقق‌های ایرانی و آکادمی علوم چین حمایت می‌کند .

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق علمی مشترک راه ابریشم(SRSF) در سومین سال اجرای خود از فعالیت‌های پژوهشی مشترک میان محققان ایرانی و آکادمی علوم چین (CAS) در شش زمینه علمی حمایت می کند. این زمینه های علمی شامل فناوری نانو، انرژی های تجدید پذیر، علوم شناختی، مواد پیشرفته، علوم آب و مهندسی پزشکی است.

بر اساس این گزارش، در چارچوب این فراخوان سه نوع حمایت پروژه های تحقیق و توسعه مشترک ، برگزاری کارگاه های مشترک و تبادل محققان در دوره های کوتاه مدت از پژوهشگران انجام می شود.

این صندوق، حداکثر از شش پروژه تحقیقاتی مشترک حمایت می‌کند. پژوهشگران ایرانی می توانند از ۲۹ فروردین ماه سال جاری تا ۱۰ خرداد ماه پروپوزال های مشترک خود را در سامانه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ثبت کنند.

البته تمامی پروپوزال ها باید بصورت همزمان و جداگانه به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی(توسط محقق ایرانی) و CAS (توسط محقق چینی) ارائه شوند. درخواست‌هایی که فقط از یک جانب ارائه شده باشد مورد ارزیابی قرار نخواهد گرفت.

همچنین پژوهشگران می بایست تنها یک زمینه علمی از شش زمینه ذکر شده در فراخوان را به عنوان زمینه علمی پروپوزال خود انتخاب کنند و آن دسته از طرح های پیشنهادی که امکان اجرای آن ها در ایران و بدون مشارکت همکار چینی وجود داشته باشد، در اولویت حمایت فراخوان قرار نخواهد گرفت.

محقق اصلی ایرانی باید عضو هیات علمی یکی از دانشگاه ها یا پژوهشگاه های ایران بوده و محقق اصلی چینی نیز باید در یکی از پژوهشگاه ها یا دانشگاه های زیر مجموعه آکادمی علوم چین اشتغال داشته باشد. مسئولیت یافتن محقق چینی در بازه زمانی اعلام شده، از موسسات وابسته به آکادمی علوم چین بر عهده خود پژوهشگر است. آن دسته از پژوهشگرانی که در سال گذشته و درچارچوب SRSF پروپوزال طرح پژوهشی مشترکشان به تصویب رسیده است، مجاز به ارسال پروپوزال طرح مشترک پژوهشی در فراخوان امسال نیستند.

حداکثر زمان هر پروژه سه سال بوده و شروع پروژه از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی است. همچنین صندوق راه ابریشم حداکثر از سه کارگاه مشترک حمایت می‌کند. این کارگاه می‌تواند صرفا در کشور چین یا ایران برگزار شود.

تبادل پژوهشگر شامل بازدید به مدت حداکثر یک هفته از یک یا چند موسسه یا دانشگاه زیر مجموعه آکادمی علوم چین توسط یک پژوهشگر ایرانی است. این صندوق از حداکثر ۲۴ تبادل یک هفته ای حمایت می کند. ارسال درخواست تبادل محقق از سوی پژوهشگران ایرانی تنها به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شده و لازم نیست درخواست‌ بازدید بصورت مشترک با طرف چینی تهیه و ارسال شود. در این راستا متقاضیان ایرانی باید دعوتنامه ای از موسسه یا موسسات مورد نظر جهت بازدید در آکادمی تهیه کرده و در سامانه پژوهشی صندوق بارگذاری کنند. زمان انجام تبادل باید در سال ۲۰۱۹ میلادی باشد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: