بانک مرکزی: ارز مسافرتی با ٣ درصد کارمزد فروخته می‎شود

کدخبر: 2199329

بانک مرکزی در توضیح به گزارش تسنیم اعلام کرد: ارز مسافرتی روزانه و با ٣ درصد کارمزد محاسبه می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شعب بانکهای ملی و سامان ارز مسافرتی را فقط در غالب یورو و با قیمتی نزدیک ٥٤? ? تومان به متقاضیان می فروشند. بانک مرکزی در توضیح به گزارش تسنیم اعلام کرده است: نرخ برابری ارزها هر روز محاسبه و اعلام می شود. برهمین اساس، نرخ هر ارز براساس نرخ اعلام شده توسط بانک مرکزی به علاوه 3 درصد کارمزد توسط بانکها محاسبه می شود و ارز بر مبنای این فرمول محاسبه به فروش می رسد. به گزارش تسنیم، بعد از اعلام تصمیم دولت برای ارز تک نرخی در قیمت 4200 تومان، بانک مرکزی در اطلاعیه ای از سیاست های جدید این بانک برای توزیع ارز مسافرتی رونمایی کرد.

برهمین اساس اعلام شد که ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد.

مراجعه خبرنگار تسنیم به شعب ارزی که مسئولیت فروش ارز مسافرتی را به عهده دارند حکایت از آن دارد که این شعب به مسافران در همان ابتدا اعلام می کنند که فقط یورو را به عنوان ارز مسافرتی می فروشند.

شعب فروشنده ارز مسافرتی، قیمت یورو را برای روز جاری نزدیک به 5400 تومان اعلام کرده و می گویند: این نرخ هر روز از سوی بانک مرکزی اعلام می شود و متغیر است.

این درحالی است که بانک مرکزی نرخ فروش یورو در مرکز مبادلات ارزی را برای روز جاری 5161 تومان اعلام کرده است؛ البته در بازار آزاد نرخ فروش یورو 6860 تومان است.

به گزارش تسنیم، مقتاضیان ارز مسافرتی با ارائه مدارک مورد نیاز (گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد ــ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند ــ و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور) در واحدهای بانک های ملی ایران و سامان نسبت به واریز ریالی آن اقدام و در قبال آن رسید دریافت می کنند.

باجه های بانک ملی ایران در گیت های خروجی فرودگاه های بین المللی امام خمینی(ره)، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز با دریافت رسید نسبت به پرداخت ارز خریداری شده به مسافران اقدام می کنند.

مسافران می توانند حداکثر چهار روز کاری قبل از سفر به شعب بانک مراجعه و نسبت به خرید ارز مقرر اقدام کنند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: