فارس گزارش می‌دهد

چرا قیمت گوشت قرمز پایین نمی‌آید/کمبود عرضه یا مافیای بازار گوشت

کدخبر: 2199331

کمبود عرضه، صادرات دام زنده،‌افزایش نرخ دلار،مافیای واردات و حضور دلالان از جمله دلایل و یا شاید بهانه‌ای برای افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار است، اما واقعا مشخص نیست چرا سیاست‌های تنظیم بازاری بر قیمت گوشت قرمز بی‌اثر است.

خبرگزاری فارس- گروه اقتصادی- فاطمه بیات، طی دو سال اخیر قیمت گوشت قرمز به عنوان یکی از کالاهای اساسی همواره روند رو به افزایش داشته است.

با وجود آن که وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام واردات گوشت تازه را از سال گذشته در کنار گوشت منجمد در دستور کار قرار داد، اما ظاهرا مقاومت و چسبندگی قیمت این کالا بیشتر از آن است که حتی مسکن واردات هم بر قیمتش اثری بگذارد.

با وجود آنکه طبق اعلام حسن رکنی معاون سابق امور دام وزارت جهاد کشاورزی تنها سالانه 80 هزار تن گوشت قرمز یعنی چیزی معادل یک دهم مصرف کشور از طریق واردات تأمین می شود، اما معلوم نیست که یک سر ماجرا در دست چه کسانی است که حتی واردات هم سبب کاهش قیمت نشده و قیمت گوشت قرمز همچنان اصرار به ماندن در مرز 50 هزار تومان در هر کیلو را دارد.

از طرف دیگر قیمت وارداتی هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد 4.4 دلار برآورد شده که با در نظر گرفتن نرخ دلار قیمت هر کیلوگرم گوشت وارداتی باید زیر 20 هزار تومان شود، نکته ای که اسکندری وزیر اسبق جهاد کشاورزی هم هفته گذشته به آن اشاره کرد، اما سؤال اینجاست که چرا این محصول در کف قیمت پایه 33 هزار تومان محاسبه می شود و گوشت قرمز داخلی نیز به راحتی تا مرز 50 هزار تومان به فروش می رسد و آب از آب تکان نمی خورد.

نمونه آن در کالاهای اساسی، تخم مرغ و برنج است که به دلیل کمبود و با واردات مقطعی به سرعت قیمت آن به حالت تعادلی بازگشت، اما گوشت قرمز از این رویه تبعیت نمی کند. بسیاری معتقدند منافع واردکنندگان سبب پایین نیامدن قیمت گوشت شده و برخی دیگر می گویند دلالان داخلی که این روزها به دلیل پایین آمدن نرخ سود بانکی پول هایشان را در این حوزه آورده اند سبب کاهش نیافتن قیمت شده اند. البته صادرات دام زنده هم بهانه دیگری براین ادعاست.

کار بدانجا رسیده که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به آنهایی که عنوان می کنند مافیای واردات گوشت در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته گفته است که ثبت سفارش واردات همه کالاها از جمله گوشت از طریق سازمان توسعه تجارت انجام می گیرد و چنین چیزی صحت ندارد.

و اما منصور پوریان رئیس شورای عالی صادرکنندگان دام زنده در گفت وگو با خبرنگار فارس در مورد علت افزایش قیمت گوشت قرمز که برخی آن را با صادرات دام زنده بی ربط نمی دانند، گفت: این گونه هم نیست که به راحتی بتوانیم دام زنده صادر کنیم، چرا که دولت به صورت مشروط اجازه صادرات داده، یعنی به ازای هر میزان واردات، اجازه صادرات داده است، در صورتی که صادرات دام زنده به این راحتی ها هم نیست.

وی افزود: سیستم خرده فروشی و توزیع به خاطر گرانی های بی دلیل کار خود را توجیه می کند و یکی از دلایل را کمبود عرضه دام و صادرات آن می داند، در صورتی که آ قایان از دامداران تقاضای بره دو سه ماهه شیری برای کشتار را می کنند و دامدار هم ترجیح می دهد، بره را پرواربندی کرده و با وزن 30 تا 40 کیلوگرم روانه کشتارگاه کند که این بره ها چندان مشتری ندارد و ترجیح می دهد آن را به بازار عمان و قطر صادر کند.

پوریان در مورد مراحل قرنطینه ای و مجوزهای دامپزشکی برای صادرات هم گفت: پس از چهارده روز از واردات گوشت قرمز، درخواست های مجوز صادرات آغاز می شود که باید دام طبق نظر سازمان دامپزشکی چهار روز را برای مراحل قرنطینه طی کند و پس از تأیید سلامت با یکسری اسناد و اوراق مورد نیاز از طریق بندر صادر می شود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که در بازار پایتخت توقع دارند لاشه های 6ـ7 کیلویی بره عرضه شود، در صورتی که لاشه های پروارشده وزنی بین 20 تا 25 کیلو دارند و لاشه های وارداتی هم 15 کیلو به بالاست و کشورهای خارجی هم به دلیل صرفه اقتصادی، اجازه کشتار بره های با وزن زیر این رقم را نمی دهند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: