سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد:

رئیس جمهور، طرح تحول سلامت را سند افتخار دولت خواند/ یک بیمه تجاری ۸۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهکار است

کدخبر: 2199974

حریرچی گفت: رئیس جمهوری طرح تحول سلامت را سند افتخار دولت اعلام کرد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بودجه حوزه سلامت نسبت به سال قبل با رشد 9 درصدی مواجه بوده اما مشکل اصلی ما تخصیص به موقع و کامل آن منابع است؛ متاسفانه برخی سازمان های بیمه گر با تاخیر در پرداخت ها و بعضا با تاخیرهای 11 تا 20 ماهه به تعهدات عمل نمی کنند.

وی اظهار کرد: تاکید هوشمندانه رئیس جمهوری که سازمان برنامه بودجه و استانداران را خطاب قرار داد که تخصیص اعتبارات به حوزه سلامت در اولویت باشد و طرح تحول سلامت را سند افتخار دولت اعلام کردند؛ تامین امکانات و خدمات سلامت برای آحاد جامعه (فارغ از سن، جنس، نژاد، مذهب، طبقه اجتماعی و....) بدون فشار و سختی مالی از آرمان های اولیه سازمان جهانی بهداشت است.

حریرچی گفت: در حال حاضر هنوز هم نیمی از جمعیت جهان به خدمات باکیفیت سلامت دسترسی مطلوبی ندارند اما کشور ما یکی از کشورهای پیشرو در حوزه سلامت است، در واقع، تاکید شعار سازمان جهانی بهداشت این است که، سلامت برای همه و در همه جا ایجاد شود و تمام نهادهای دولتی و غیردولتی برای دسترسی مردم به خدمات سلامتی مشارکت داشته باشند.

صد میلیون نفر در جهان دچار هزینه های فقرزای شدید درمان می شوند

وی تصریح کرد: متاسفانه صد میلیون نفر در جهان یعنی یک و سه دهم مردم دنیا سالانه دچار هزینه های فقرزای شدید برای درمان می شوند، در ایران با اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم این رقم 31 هزار و 600 نفر است که البته یک نفر آن نباید متحمل چنین هزینه ای شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه نیمی از مردم جهان تحت پوشش کامل خدمات سلامت نیستند، در کشور ما 98 و نیم درصد در متقاضیان خدمات سرپایی و 95 و شش دهم درصد در بخش بستری تحت پوشش خدمات سلامت قرار دارند؛ سی سال قبل پزشکان آسیای جنوبی جهت ارائه خدمات سلامت و گاهی با مدرک لیسانس در کشورمان کار طبابت را انجام می دادند.

حریرچی به روزشمار هفته سلامت اشاره کرد و گفت: اول اردبیهشت، عدالت در دسترسی به خدمات سلامت؛ حق مردم، مسئولیت حکومت،تاکید وزیر محترم بهداشت این است که مردم به خدمات بهداشتی عادلانه با اولویت فقرا بدون فشار مالی دسترسی داشته باشند و انگیزه اصلی حوزه سلامت است؛دوم اردیبهشت، سلامت برای همه، در همه جا؛سوم اردیبهشت، مقابله با آسیب های اجتماعی، تعهد و مسئولیت پذیری نهادهای؛ چهارم اردیبهشت، حمایت از فقرا در دسترسی به خدمات سلامت موثر،هرخدمتی در حوزه سلامت ارائه می شود باید اول فقرا از آن بهره مند شوند؛ پنجم اردیبهشت، ترویج سبک زندگی سلامت محور؛ ششم اردیبهشت، اجتماعی شدن سلامت؛ انسجام اجتماعی، نشاط اجتماعی؛ هفتم اردیبهشت، منابع پایدار، جامعه سالم، اقدامات متعددی مانند افزایش دسترسی، کاهش پرداختی از جیب مردم، کاهش هزینه های فقرزا و کمرشکن از دستاوردهای مهم دولت یازدهم است.

وی عنوان کرد: در مورد هزینه های کمرشکن و فقرزا باید حمایت های دولت دوازدهم با تاکید شخص رئیس جمهور استمرار داشته باشد، در خصوص ارائه خدمات به مصدومین ناشی از تصادفات، بدون قید و شرط مصدومین را تحت پوشش داریم، یکی از دستاوردها در حوزه سلامت در 13 سال گذشته این است که دیگر هیچ مصدوم تصادفی روی زمین باقی نمی ماند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با کمک مجلس مقرر شد که 10 درصد از بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت ریخته شود که متاسفانه از طرف بیمه های تجاری کوتاهی می شود و گاهی با تاخیر 12 ماهه صورت می گیرد بطوریکه یکی از بیمه های تجاری 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارد.

حریرچی در پایان خاطر نشان کرد: پیرو تاکید رئیس جمهوری مبنی بر اینکه،" الخلق عیال الله " از همکارانم در وزارت بهداشت و بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی در خواست می کنم که امور مراجعین خود را با لبخند و نگاهی مهربانانه انجام دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: