بیوک ملکی عنوان کرد

اهمیت زنده نگه داشتن فرهنگ بومی در جامعه امروز

کدخبر: 2201153

بیوک ملکی می‌گوید: زنده نگه داشتن فرهنگ بومی در جامعه امروزی دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است،.

به گزارش ایسنا، بزرگداشت زنده یاد احمد گرگین با عنوان «بشکسه دیل» پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۹۷ در سالن آمفی تئاتر شهید آوینی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رودسر برگزار خواهد شد.

بیوک ملکی در پی این موضوع اظهار کرد: زنده نگه داشتن فرهنگ بومی هر منطقه به معنی زنده نگه داشتن هویت و تشخص آن منطقه است و طبیعی است که تلقی بی‌اهمیتی‌اش مساوی با تغییر فضا و مکان و نشانه‌های آن منطقه از جمله آداب و رسوم، پوشش و حتی غذا و موارد متعدد دیگر است.

این شاعر مشخصه هر منطقه‌ای را فرهنگ و خصلت‌ها و خصیصه‌های آن منطقه دانست که موجب متمایز شدن آن با دیگر مناطق می‌شود و گفت: معماری، هنر، ادبیات، ورزش‌ها، بازی‌ها و چنانچه گفته شد خوراک و پوشاک از خصوصیات هر منطقه است و طبیعی است که اختلاط و آمیختن آنها با خصیصه‌های دیگر مناطق که در بعضی موارد کلی‌تر و عمومی‌تر اجتناب‌ناپذیر است، باعث کم‌رنگ شدن و حتی از بین رفتن فرهنگ خاص آن منطقه خواهد شد.

او با بیان اینکه شاعران بومی که به گویش‌های محلی شعر می‌سرایند در احیا و زنده نگه داشتن گویش‌های بومی نقش بسزایی دارند، خاطرنشان کرد: زبان شاید اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش فرهنگ و به تبع آن فرهنگ بومی باشد.

ملکی در ادامه بیان کرد: می‌توانیم بگوییم در کشور ما بیش از هر چیز بار زبان را شعر بر دوش کشیده و می‌کشد و شعر هر منطقه‌ای زبان آن منطقه را تا به امروز حفظ کرده و گسترش داده است؛ شعرهایی که به بیان آیین‌های دینی و ملی و مسائل قومی و محلی پرداخته و جغرافیا و تاریخ خود را به تصویر کشیده‌ و با زبان احساس، مضامین شاعرانه، عاشقانه و اجتماعی محیط خود را به مخاطبان انتقال داده‌اند، شعرهایی که گاه با موسیقی همراه شده‌ و خود را بر زبان مردم کوچه و بازار جاری کرده‌اند و خلاصه اینکه هیچ یک از این‌ها و خیلی موارد بیش از این‌ها نبود، اگر شاعران نبودند.

او در پاسخ به این‌که چگونه می‌توانیم از تلاش‌های چهره‌های فرهنگی فعال در حوزه زنده نگه داشتن زمینه‌های زبانی بومی قدرشناسی کنیم، یادآور شد: مردم که به طور قطع و یقین قدردانند؛ مخاطب این سوال شاید بیش از هر کس مسئولان و متولیان فرهنگی‌اند که باید با فراهم کردن فضای مناسب کار از هر نظر قدرشناس ایشان باشند و صد البته که منظور از این عبارات فقط جنبه مادی نیست و اصل، جنبه‌های دیگر است که جنبه‌های مادی را هم در پی خود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: