از سال ۲۰۲۰ مربیان فعال در لیگ برتر باید مدرک حرفه‌ای داشته باشند

ماجدی: دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان جامع و یکسان است/کلاس A در مشهد برگزار می‌شود

کدخبر: 2201269

سرپرست کمیته آموزش، گفت: این یک دستورالعمل جامع و یکسان برای کل کشور است و هفته گذشته هیات رئیسه محترم فدراسیون هم آن را تایید کرد.

میرشاد ماجدی در گفت‌ وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، درمورد مسائل مختلف و فعالیت‌های کمیته آموزش صحبت‌های زیرا را انجام داد:

* دستور العمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان را تدوین کردیم

وی درمورد جدیدترین اقدامات کمیته آموزش گفت: بعد از حدود 7-6 ماه که در این سمت فعالیت می‌کنم با برگزاری بیش از 210 ساعت جلسات مختلف با اساتید حاضر در کشورمان و صاحب‌نظران به دستور العمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان رسیدیم. این یک دستور العمل جامع و یکسان برای کل کشور است و هفته گذشته هیات رئیسه محترم فدراسیون هم آن را تایید کرد. از این پس با این دستورالعمل کسی جای کسی را نمی‌گیرد و هر کسی که فکر می‌کند صلاحیت دارد با ورود به این دستورالعمل می‌تواند امتیازهای خود را ثبت کند و سپس به کلاس‌های بالاتر ارتقا یابد.

* با این دستورالعمل حق‌خوری‌ها از بین می‌رود

وی افزود: با این کار تلاش کردیم تا حق خوری‌ها از بین برود و برای کسی شک و شبهه‌‌ای در نظام آموزشی بوجود نیاید. این یک گام موفق برای آموزش کشور است، به همین خاطر با دقت فراوان دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقای مربیان تنظیم شده است.

* کلاس A مربیان از اردیبهشت آغاز می‌شود

سرپرست کمیته آموزش در ادامه یادآور شد: پنجاهمین کلاس A آسیا 12 اردیبهشت در شهر مقدس مشهد آغاز خواهد شد بسیاری از افراد فوتبالی سرشناس در این دوره حضور دارند،‌ برای اولین بار با بیش از 6 یا 7 مدرس این کلاس برگزار می‌‌شود این دوره در دو مقطع 13 روزه برگزار می‌شود، اولین مقطع 13 روز قبل از ماه رمضان از تاریخ 12 تا 24 اردیبهشت است سپس در ماه رمضان کلاس‌ها تعطیل می‌شود. در ادامه از 2 تیر مقطع بعدی کلاس‌ها طی 13 روز برگزار می‌شود. افرادی که در این دوره شرکت کنند مدرک A را دریافت می‌کنند روی این کلاس خیلی سرمایه‌گذاری شده و نگاه ویژه‌ای به آن داریم. من و دوستانم که در تلاش برای تدارک این دوره بودیم می‌دانیم نسل آینده مربیگری ما را همین بچه‌هایی تشکیل می‌دهند که در این دوره شرکت می‌کنند. افرادی مثل جواد نکونام، رضا عنایتی، نیما نکیسا، علی حنطه ، حسین کاظمی، ابراهیم صادقی، پیروز قربانی، علیرضا اکبرپور و خیلی دیگراز افراد سرشناس فوتبالی در این دوره حضور دارند. سعی کردیم از بهترین‌ اساتید استفاده کنیم در گذشته یک مدرس و دستیار در کلاس حاضر می‌شد اما ما سعی کردیم این دوره با حضور حداقل 3 یا 4 مدرس برگزار شود و کاری کنیم که 6 تا 8 چشم این عزیزان را مورد ارزیابی قرار دهند تا خدای نکرده حقی از کسی ضایع نشود.

* این دوره به صورت کمپ برگزار خواهد شد

ماجدی در ادامه یادآور شد: این تدارکات دیده شده چرا که باید در کلاس‌های حرفه‌ای که بعدا برگزار خواهد شد افرادی حضور یابند که بتوانند از سوی مدرسین حاضر در این کلاس توصیه شوند. می‌دانید چشم انداز AFC وما این است که تا سال 2020 سرمربیان لیگ برتر مدرک حرفه‌ای آسیا را داشته باشند. به همین خاطر انتخاب‌ها بسیار سخت خواهد بود و در کلاس‌های جدیت زیادی وجود دارد، دیگر مثل گذشته نیست که مربیان از ساعت 9 یا 10 صبح کار خود را آغاز کنند و سپس ساعت 16 کارشان را به پایان برسانند. این دوره از کلاس‌ها به صورت کمپ برگزار می‌شود و حاضران به صورت شبانه‌روزی در دوره حضور دارند چرا که تکالیف بعد از کلاس برای آنها در نظر گرفته شده و باید بنشینند به صورت گروهی کارهای طراحی برنامه و سایر مسائلی را که اساتید از آنها درخواست می‌کنند را پشت سر بگذارند.

* از سال 2020 مربیان فعال در لیگ برتر باید مدرک حرفه‌ای داشته باشند

ماجدی در پاسخ به این سوال که تا سال 2020 آیا کسانی که مدرک A را دریافت می‌کنند می‌توانند به عنوان سرمربی روی نیمکت‌های تیم‌های لیگ برتر بنشینند، گفت: طبق اعلام AFC از سال 2020 افرادی که می‌خواهند به عنوان سرمربی در تیم‌های لیگ برتر حضور یابند باید مدرک حرفه‌ای داشته باشند. تا به الان فعلا این مساله اعلام شده است. ما در سال آینده هم باز این مساله را در دستورالعمل اعلام می‌کنیم. در سال آینده سرمربیان لیگ برتر و لیگ دسته اول ایران همه باید مدرک A لایسنس داشته باشند. این مساله به صورت یک دستورالعمل از طریق سازمان لیگ به باشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

* کلاس‌های بازآموزی را در کنار دانش‌افزایی داریم

سرپرست کمیته آموزش فدراسیون فوتبال در ادامه تاکید کرد: در این مدت خیلی تلاش کردیم و بیش از 210 ساعت جلسات مختلف با اعضای کمیته، مدرسان، کمیته‌های آموزش استان‌ها و ... داشته‌ایم و درنهایت به ا ین جمع‌بندی رسیدیم که همه این را قبول کردند تا از یک دستورالعمل پیروی کنیم. دیگر میرشاد ماجدی نمی‌تواند با هر شرایطی که دارد ارتقا پیدا کند. یکی از مسائلی که در سال 97 در نظر گرفتیم این است که قبلا کلاس‌های دانش‌افزایی داشتیم که به هر طریقی برگزار می‌شد اما الان در حال برنامه‌ریزی هستیم که کلاس‌های رفرش یعنی بازآموزی داریم که به همراه کلاس‌های دانش‌افزایی برگزار خواهند شد. همه مربیان باید در این کلاس‌ها حضور پیدا کنند و کار بازآموزی و رفرش برای آنها انجام شود. آنها بابت شرکت در این کلاس‌ها امتیازاتی می‌گیرند که این مساله در برگه ارتقایی که تهیه شده ثبت می‌شود و امتیازات لازم حاصل می‌شود تا 55 امتیاز از 100 امتیاز برای ارتقا را بدست بیاورند.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: