رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران؛

٧٠ درصد تامین سلامت مردم خارج از اختیارات وزارت بهداشت است

کدخبر: 2201306

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: بیش از ٧٠ درصد عوامل تعیین کننده سلامت خارج از اختیارات وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عباسعلی کریمی در نخستین مجمع سلامت استان تهران با بیان اینکه سلامت و اهمیت آن با توجه به تاکیدات رئیس جمهوری و وزیر بهداشت در اولویت قرار گرفته است، افزود: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تاثیرگذاری بر سلامت به عهده وزارت بهداشت است و بیش از ٧٠ درصد عوامل تعیین کننده سلامت خارج از اختیارات وزارت بهداشت است.

وی به عوامل خطر بیماری و مرگ و میر در کشور اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی که منجر به رخداد بیشترین میزان مرگ و میر در سنین زیر ۴۰ تا ٥٠ سال و بالای ۵۰ سال می‌ شود، ناشی از حوادث و بیماری های قابل پیشگیری است.

کریمی تصریح کرد: بزرگ ترین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات رانندگی است، که در سال گذشته ۱۶ تا ۲۰ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم و ۱۰ تا ۱۵ برابر این میزان مجروحین و مصدومین حوادث بودند که هزینه های زیادی را به وزارت بهداشت و حوزه سلامت وارد می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کرد که چه میزان از این حوادث و پیشگیری از آن در اختیار وزارت بهداشت و دانشگاه ‌های علوم پزشکی است، قطعا جاده ها، اتومبیل ها، سواد و آموزش رانندگی در اختیار وزارت بهداشت نیست.

وی گفت: بهتر است به مقوله ‌ها و تعیین کننده های سوانح ترافیکی قبل از نیاز به بیمارستان توجه کرد، تا اینکه به درمان مصدومین در بیمارستان ‌ها بپردازیم.

کریمی درخصوص شیوع بیماری های قلبی در کشور گفت: بیماری‌ های قلبی در تمام دنیا وجود دارد و در کشور ما نیز همین‌طور است، اما اینکه چگونه با آن برخورد می کنیم و سعی در پیشگیری و کاهش آن داریم یا نه، مهم است.

وی ادامه داد: سه موضوع سن، جنس و ژنتیک از جمله عواملی هستند که نقشی در آن نداریم، اما فشار خون، دیابت و کلسترول بالا قابل کنترل و مهار شدن است.

کریمی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از مردم فشار خون دارند و بیش از ۵۰ درصد آنان نمی‌دانند که مبتلا به فشار خون هستند، تصریح کرد: موضوع دیگر دیابت، چربی و کلسترول بالا است که البته می‌ توان آن‌ها را کنترل کرد.

وی به افزایش آمار بیماری های قلبی در کشور اشاره کرد و گفت: کشور فنلاند طی ۵ سال گذشته توانسته از رتبه اول در بیماری‌ های عروق کرونر به رتبه پنجم تا ششم کاهش پیدا کند و در حالیکه رتبه ایران سیر صعودی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: موضوع مصرف الکل و دخانیات نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، از میزان مصرف الکل در کشور آماری وجود ندارد، اما میزان مصرف دخانیات مشخص است.

وی در خصوص شیوع چاقی در کشور عنوان کرد: وزیر بهداشت چند روز پیش گفته بودند که بیش از ۵۰ درصد مردم اضافه وزن دارند، در نتیجه باید به موضوع اضافه وزن و نداشتن تحرک نیز توجه کرد که می‌ تواند در ایجاد بیماری‌های عروق کرونر موثر باشد.

کریمی با تاکید بر نقش سایر نهادها اشاره کرد و گفت: فقط با ساختن تخت بیمارستانی و افزایش اقدامات درمانی، سلامت در جامعه ایجاد نمی‌شود و مقوله سلامت خارج از این محدوده‌ هاست و کمک دستگاه‌ ها و ارگان ‌های دیگر نیز نیاز است.

وی تاکید کرد: اگر خواهان جامعه ای سالمی هستیم، باید نهادها و دستگاه‌ های ذیربط همکاری کنند و هماهنگی‌ های زیادی بین آنها ایجاد شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: