سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

کشف ۸۱۰ تن مواد مخدر در سال ۹۶/ افزایش مصرف «گل» در بین دانش‌آموزان در ۵ سال گذشته

کدخبر: 2201319

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال ۹۶، ۸۱۰ تن مواد مخدر کشف شده است گفت: در ۵ سال اخیر شاهد افزایش مصرف «گل» در بین دانش‌آموزان بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اشاره به اقدامات انجام شده این ستاد در سال 96 اظهار داشت: اوایل هفته آخر اردیبهشت ماه به محضر رهبر معظم انقلاب خواهیم رسید تا از اقدامات صورت گرفته گزارشی را ارائه دهیم.

وی از رشد 14 درصدی کشف مواد مخدر در سال 96 خبر داد و گفت: در مجموع حدود 810 تن مواد مخدر کشف شده است که در مقایسه با سال 95 که حدود 708 تن بوده است، رشد 14 درصدی را شاهد بوده ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جزئیات کشفیات مواد مخدر در سال 96 افزود: در سال گذشته 81درصد کشفیات مربوط به تریاک، 13 و نیم درصد حشیش، 3.3 درصد هروئین، 1.8 درصد مرفین، 0.3درصد شیشه و مابقی مربوط به سایر مواد بوده است.

افشار با بیان اینکه در کشفیات مربوط به حشیش 13 و نیم درصد رشد داشته ایم، گفت: رشد کشفیات هروئین، شیشه و مرفین نسبت به سال 95 تغییر محسوسی را نشان نمی دهد.

وی از رشد 10 درصدی کشفیات مواد مخدر در گمرک خبر داد و افزود: 88 درصد کشفیات توسط ناجا، 10درصد توسط وزارت اطلاعات و 2 درصد کشفیات مربوط به سازمان بسیج بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: کشفیات وزارت اطلاعات مربوط به سال 95 رشد 48 درصدی داشته است که این میزان رشد برای ناجا 23 درصد، سازمان زندان ها رشد 21 درصدی و گمرک نیز رشد 10 درصدی را نشان می دهد.

افشار به هزار و 584 درگیری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این خصوص رشد منفی 27 درصدی را نسبت به سال 95 داشته ایم. ضمن اینکه در متلاشی شدن باندها رشد منفی 12 درصدی انهدام کارگاه ها رشد منفی 2 درصدی و تعداد افراد و قاچاقچیان دستگیر شده نیز 8 درصد رشد منفی را نسبت به سال 95 نشان می دهد.

وی متذکر شد: ساماندهی معتادان متجاهر نسبت به سال 95 از رشد 13 درصدی برخوردار بوده که عمدتا مبتنی بر ایجاد ظرفیت از طریق تبصره 2 ماده 16 رخ داده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه از سال 92 تاکنون دامنه نفوذ باندهای مافیایی به عمق کشور کم شده است، گفت: اغلب کشفیات در استان های مرزی رخ داده است.

افشار با اشاره به اقدامات گمرک کشور در مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: برای دومین سال گمرک ایران در بین گمرک های دنیا به عنوان پیشتاز با بیشترین دقت در کشفیات معرفی شده و جایزه گرفته است.

وی ابراز داشت: برنامه ریزی برای 5 دستگاه ایکس ری برای نصب در گمرکات صورت گرفته ضمن اینکه تاکنون 13 دستگاه ایکس ری بزرگ کامیونی و 48 دستگاه ایکس ری چمدانی فعال شده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه از 21 قلاده سگ در گمرکات برای شناسایی مواد استفاده می شود، یادآور شد: جمع سگ های موادیاب در سال جاری به 49 قلاده خواهد رسید.

افشار با اشاره به کشفیات مواد مخدر در استان های مرزی، گفت: تغییرات کشفیات را به صورت محسوس داشته ایم. ضمن اینکه استان بوشهر به جمع 10 استان اول در زمینه کشفیات رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: 718 تن کشفیات مواد از مجموع 810 تن کشفیات سال 96 در 10 استان اول بوده است که 90.2 درصد است ضمن اینکه از این میزان حدود 52 درصد از این کشفیات در 5 استان مرزی شرقی که در لایه اول هستند، صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 28 درصد از کشفیات مربوط به لایه دوم است، گفت: این مربوط به مناطق همجوار استان های مرزی است ضمن اینکه از سال 92 تاکنون دامنه نفوذ شبکه ها و باندها به داخل کشور کم شده و عمدتا در مرزها اتفاق می افتد.

افشار با اشاره به زندانیان مواد مخدر در کشور ابراز داشت: از حدود 225 هزار زندانی در کل جرائم موجود تا اسفند سال 96 حدود 95 هزار نفر به صورت مستقیم مربوط به جرائم مواد مخدر هستند که 42 درصد کل زندانیان کشور را تشکیل می دهد.

در حال تکمیل...

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: